Lassan, észrevétlenül lett nehezen vezethető a motor, kanyarban folyton letér az ívről, és az egyenesfutása sem az igazi? Ha így van, valószínűleg a kormánycsapágyad a ludas, amit azelőtt érdemes cserélni, hogy komolyabb hatással lenne a gép viselkedésére.
Új rovatot indítunk az idén 15 éves Hegylakók Motoros Magazinban, ami segít, hogy felkészítsd a motorod a túrákra, illetve megelőzd a legjellemzőbb hibákat. Olyan problémákról lesz szó, melyek kényelmetlenebbé vagy egyszerűen csak „rosszabbá” teszik a gépet, és persze fordítva: ha időben orvosolod a bajokat, újra élmény lesz motorozni, és nem kell attól tartanod, hogy a meghibásodott alkatrész tönkreteszi a túrát.
A leggyakrabban előforduló hibák feltérképezésében és javításában segítségünkre lesz a Motoralkatresz.eu-tól Frittmann Péter, aki nap mint nap motoralkatrészekkel foglalkozik, és ismeri a beszállítók teljes választékát, valamint Kriskó Bence szervizvezető, aki látott már jó néhány furcsaságot a műhelyéjébe érkező vasakon. Az első részben annak járunk utána: miből veheted észre, hogy cserére szorul a kormánycsapágy?
A kormánycsapágy szerepe és története
Noha már Leonardo da Vinci papírra vetette az első görgőscsapágy tervrajzát, a legyártáshoz szükséges technológiára egészen az 1800-as évek végéig kellett várni. Végül 1880 körül jelentek meg az első olyan acélmegmunkáló gépek, melyekkel pontos méretű és tömegű csapágygolyókat készítettek. Élen járt ebben a német Friedrich Fischer, aki egy újszerű csiszolási eljárást fejlesztett ki, és ezzel állandó minőségben tudta kiszolgálni az autó- és motorgyártókat. Hogy találmánya mekkora horderejű volt, azt remekül mutatja, hogy egy évvel az alapítás után Herr Fischer üzeme már naponta közel egymillió (!) darab csapágygolyót állított elő.

Felmerül a kérdés: miért volt szükség a járművekben a korábban alkalmazott, olcsó, olajfilmes csúszófelületek helyett csapágyra? Nos, megint a fránya fizika az oka, ugyanis bármennyire is olajozzák, zsírozzák az egymáson csúszó alkatrészeket, nagyobb erőre van szükség a középállásból kimozdításhoz, mint a folyamatos mozgatáshoz a két végállás között. Ez nem túl szerencsés, ha kormányzásról van szó, hiszen pontatlanná teszi az irányítást, így nagy szükség volt egy kifinomultabb, állandó erőkifejtést igényló szerkezetre.

Ez lett a golyóscsapágy, ami óriási előrelépésnek bizonyult, és máig megannyi motorban alkalmazzák. Talán nem is lett volna szükség további „forradalomra” a kormánycsapágyak történetében, ha nem születnek a hetvenes években minden addiginál nehezebb, erősebb motorkerékpárok. Az apró görgőkre ugyanis – nagyon rövid ideig – extrém, több száz kilónak megfelelő terhelés hat, amikor kátyúba hajt a motoros vagy egykerekezés közben hirtelen veszi el a gázt. Ha az apró acélgolyók túl nagy terhelést kapnak, megsérülhetnek, akárcsak a csapágyház, és akkor elkerülhetetlen a csere. Szükség volt tehát egy olyan konstrukcióra, ami nagyobb felületen oszlatja el az ütés okozta energiát, és ez lett az úgynevezett kúpgörgős kormánycsapágy. Ennek előnye, hogy általában beépíthető a gyári golyóscsapágy helyére, hosszabb élettartamú, és ma már nincs nagy különbség árban sem a kettő között.

Persze nincsen rózsa tövis nélkül, így – a zárt golyóscsapággyal szemben – a görgőscsapágy karbantartásra, állításra szorulhat, de olyan sok előnye van, hogy ezzel együtt is megéri cserélni. Mivel itt nem golyókon, hanem – a nevéből fakadóan – hengerszerű görgőkön oszlik el a terhelés, a nagyobb felület ideálissá teszi az erős, nehéz motorkerékpárokhoz. Vagyis ha cseréled, akkor egyértelmű, hogy érdemes ezt választani, de honnan tudhatod, hogy cserére szorul?
Hogyan ellenőrizd a kormánycsapágy állapotát?
Ha a cikk elején leírt tüneteket tapasztalod (kiszámíthatatlan kanyarodás és kis tempónál, irányváltás közben jelentkező bizonytalanság), akkor elkéstél a cserével – ez már annak a jele, hogy több száz vagy ezer kilométerrel ezelőtt tönkrement a csapágy. Jobb ötlet tehát megelőzni, amit otthon is megtehetsz, legalábbis a hibafeltárás részét. Ehhez nem kell mást tenned, mint középállványra állítani a gépet vagy más módon felemelni az elejét, és egy ujjal, kis erővel, lassan fordítani a kormányt a két végállás között. Ha akad vagy középállásból elindítva kicsit nehezebben mozog, kezdhetsz gyanakodni, hogy a csapággyal van baj.
Kriskó Bence szervizvezető rögtön mutatott is erről egy képet, hogy milyen elhanyagolt állapotú alkatrészekkel találkozik munkája során:

– Gyakori vendégek a csapágyhibás motorok, és közülük is messze kiemelkedett ez a példány. Amint belefogott a tulajdonos a történetbe, már sejthető volt, hogy mi okozza a bajt. Arra panaszkodott ugyanis, hogy kanyarbemeneten és az ívről kigyorsítás közben nagyon instabil a motor. Miként számítottunk rá, megbontás után egyértelművé vált, hogy a csapágycsésze beverődött középállásban, mivel a motorosok jórészt egyenesen mennek, így ebben az állásban kapja a legtöbb ütést a kátyúk, úthibák miatt. Ettől aztán pont úgy viselkedett, mint a golyóscsapágyok elődei: nagyobb erőre volt szükség a kormány mozdításához, majd a torzult részen átfordulva újra könnyen futott, és ez okozta a bizonytalanságot
– mesélte a fényképről.
Mire van szükség a kormánycsapágy javításához?
Természetesen elsőként új csapágyra, ami nem egy nagy összeg – érdemes hát azelőtt cserélni, hogy konkrét tünet jelentkezne. Hogy konkrét példát is mondjunk, a KTM 690, 950, 1190 Adventure modellek kúpgörgős csapágya alig 10 000 forintba kerül, a Yamaha WR és Honda CR típusok alkatrésze még ennél is olcsóbb (7900 Ft), sőt a nagy túragépekhez, mint a Pan European vagy a Gold Wing is találsz 12 000 forint körül minőségi, kúpgörgős cseredarabot. Tucatnyi motorhoz kerestünk alkatrészt, és ökölszabályként elmondható, hogy 10 és 20 ezer forint közötti összegért beszerezhetőek a golyós- vagy görgőscsapágyak. Végül egy jótanács: ha már szétszedik a motort, érdemes rászánni néhány percet, és megvizsgálni a kormányzáshoz, irányításhoz kapcsolódó további alkatrészeket, mint az első villa és a központi rugóstag, hogy garantáltan a legjobb formában legyen a motor a tavaszi szezonkezdés előtt.

Köszönjük, hogy velünk tartottatok új sorozatunk első részében, és februárban érkezik a folytatás, ahol még mélyebben beleássuk magunkat a motor felfüggesztésébe.