Jelentősen nő a személyautók és motorkerékpár műszakivizsga-díja, de hogy miért és mennyivel kell többet fizetni, arról valóságos rémtörténetek keringenek a sajtóban és az autós Facebook-csoportban. Hogy megelőzzük az álhírek terjedését, konkrét, gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be a változás okát és a drágulás várható mértékét.
– Tényleg 50 000 forint lesz egy műszaki?! – állt a ma reggel érkezett Facebook-üzenetben, és alatta egy link, amiben tényként állítják: ennyibe kerül februártól a vizsgáztatás, punktum. Persze öt perc keresés után kiderült, hogy ez nem így van, de az sem igaz, hogy könnyen emészthető, kismértékű emelés jön – a kettő között van az igazság.
Miért és mennyivel drágul a műszaki vizsga?
Talán nem mindenki van képben vele, ezért röviden összefoglaljuk, milyen tételekből áll össze a a vizsgadíj.
1. Az állami költség. Ez nem marad a vállalkozónál, aki valójában a munkát végzi, vagyis hiába nála fizeted, ő tovább utalja az államnak. Ez az alapdíj változik az autóknál, motoroknál 2025. február elsejétől:
Személyautó (M1) 2024/2025: 16 290/26 700 Ft
Könnyű tehergépkocsi (N1) 2024/2025: 17 090/28 100 Ft
Motorkerékpár: 2024/2025 – 4360/7200 Ft

Jóllehet, soknak tűnik az 50-60%-os emelés, de a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy utoljára 2009-ben döntöttek vizsgadíjemelésről, tehát 15 éve változatlan összeget fizetünk. Egyébként az is hasonló mértékű volt, ugyanis a kétezres években a friss műszaki ára – az autó környezetvédelmi besorolásától függően – 12 000 forint körül mozgott, és ezt emelték fel 2010 januárjában a jelenlegi, 16 290 forintra.
– Ez azonban (miként említettük) csak a költségek egyik fele. Ugyanis
a vizsgáztatást végző vállalkozó vagy cég az említett alapdíj nagyobb részét az államkincstárnak utalja, így érthető, ha a motorkerékpárokat nem 4360, hanem 10 és 20 ezer forint közötti összegért vizsgáztatták, hiszen a 4360-ból csak 8-900 forint maradt a cégnél.
Lássuk be, 900 forint nemhogy egy műszaki vizsgálatra, de lassan egy gombóc fagyira sem elég… Így aztán az átvizsgálással együtt jellemzően 15-20 ezer forint volt a motorkerékpárok műszakija, és 29-35 ezer a személyautóké, ami most változik az állami díjak növekedése miatt.
Mennyivel lesz drágább a műszaki vizsga a gyakorlatban?
Az általunk megkérdezett Műszaki-Szigetnél – ahová egyébként saját autóinkat, motorjainkat is hordjuk, ezért jó szívvel ajánljuk – eddig (bruttó) 12 710 Ft volt az állami díjon felüli átvizsgálás költsége személyautónál, míg motorkerékpárnál 15 640. Utóbbi egyébként azért magasabb, mert lényegesen kisebb az állami díjból a vállalkozónál maradó összeg, mint egy személyautó esetében – ugye emlékszünk, ez az a bizonyos 8-900 Ft. A műhely tulajdonosa egyelőre kivár az emeléssel és az új árak publikálásával, akárcsak a vizsgabázisok nagyrésze, de az már most tudható, hogy nála a motoros vizsgáztatás díja alig vagy egyáltalán nem változik, tehát az állami emelés egy részét átvállalhatja a motoros ügyfelektől, míg a személyautók műszaki vizsgáztatása (a fenti környezetvédelmi vizsgálattal együtt) 40 és 50 ezer forint közötti összegbe kerül majd februártól.
Az emelés tehát szinte elkerülhetetlen, amit indokol, hogy 15 éve nem változtak az állami díjak, ám az, hogy pontosan mennyit hagysz majd a kasszánál, az részben a vizsgaállomáson múlik. Elvégre – mint említettük – az állami díjból és a műhelyben dolgozók munkadíjából áll össze a teljes összeg, tehát ugyanazért a szolgáltatásért eltérő összeget fizethetsz az egyes vizsgaállomásokon.