Share the post "Segédmotor és kötelező biztosítás: hány robogó van itthon, és mennyien közlekednek KGFB nélkül?"
Kitalálni sem tudom, miért érdeke bárkinek, hogy valós adatok nélkül terjesszen hasraütésre kitalált arányokkal… Segédmotor és kötelező biztosítás a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) szemszögéből.
Ma jelentette be a szervezet (FBAMSZ), hogy immáron (idézzük)
Magyarországon 295-296 000 kötelező biztosítást kötöttek segédmotorkerékpárokra.
Ez igencsak örömteli hír, hiszen ez alapján vagy 300 000 ember szabályosan közlekedik segédmotorjával, ráadásul fenntart egy járművet, hogy ne az autóban ülve fokozza a torlódásokat, dugókat. Már azt hittük, jó hírként tálalják az alkuszok ezt a friss adatot, de aztán elkezdődött a számháború a nem létező tényekről…
Segédmotor és a kötelező biztosítás – mennyi az annyi?
– A robogók többsége, körülbelül 55 százaléka elvileg nem vehetne részt a közúti közlekedésben – ezzel folytatják a közleményt, de az nem derült ki, hogy mégis mi alapján jött ki az 55 százalékos érték.
Ugyan leírják, hogy szerintük 650-700 ezer segédmotoros kerékpár van hazánkban, de rendszám, adásvételi és bármilyen nyilvántartás híján ez egyszerű becslés, amiről senki nem tudja – legalábbis a közleményből nem derül ki –, hogy miért pont 700 000. Mi is kíváncsiak voltunk rá, ezért még korábban megkerestük a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségét, akik szívesen válaszoltak is a kérdéseinkre:
– Mi alapján állapították meg, hogy több mint 650 000 segédmotoros kerékpár közlekedik itthon az utakon?
– A tényleges darabszámra vonatkozóan nincsenek hivatalos adatok. Nem is lehetnek, mivel erről a körről – regisztrált egyedi azonosítók hiányában – nincsen semmilyen központi nyilvántartás. Jobb híján az importőrök értékesítési adatai alapján megszülető iparági becslésekre tudunk hagyatkozni, az általunk közölt 650 ezren szám egy viszonylag óvatos becslésnek tekinthető.
– Mit jelent pontosan a 297 000 KGFB-szerződés? Ennyi jelenleg is érvényes kötvényt tartanak számon Magyarországon?
– A 297 ezres szám a biztosítók által az MNB számára megküldött adatsorokban szerepel. Ez azt jelenti, hogy 2023 végén összesen ennyi segédmotoros kerékpárra vonatkozó kgfb-szerződés volt érvényben.
Azt tehát most sem tudtuk meg, hogy pontosan milyen források és adatok alapján jött ki a 650 000 darab feletti mennyiség, viszont ha tényleg így van, hogy ezek több mint fele szabálytalanul, biztosítás nélkül közlekedik, az csak újabb érv amellett, hogy ideje lenne lezárni a kismotorok – vagy harminc éve húzódó – rendszámozását. Abban igaza van a szervezetnek, hogy egy robogó biztosítása csak havi 8-900 forint, míg a segédmotorokkal okozott balesetekben az átlagos kárérték 478 000 forint – ennyit vasalnak be a biztosítás nélküli robogóstól. Nem éri meg tehát kockáztatni, hiszen egy kisebb koccanás után annyit kell befizetned, mint a biztosításra 40-50 év alatt…
Az is elkeserítő, hogy „a kgfb-kötelezettség alá tavaly nyár óta bevont mintegy 50 ezer e-roller közül is csak 10-15 ezer rendelkezik az előírt biztosítási fedezettel”, ami azért súlyos probléma, mert a rolleresek kiemelkedően sok balesetet okoznak. 5-ből 4 rollerbalesetben a roller vezetője a vétkes, ráadásul az esetek 20-25%-ában ittasan okoz karambolt…
Ha most kötsz kötelező biztosítást segédmotorra, nincs fedezetlenségi díj, sem bonus-malus
Hozzátették, hogy érdemes most megkötni a biztosítást, ha eddig nem tetted volna, ugyanis a robogósok és a rolleresek is tiszta lappal indulnak: a korábbi időszakra nem kell fedezetlenségi díjat fizetniük, mint a gépkocsik vagy motorok esetében, és igazoltatáskor a rendőrök csak azt vizsgálják, hogy az adott időpontban rendelkezik-e a jármű biztosítással.
Rendszám híján a biztosítók a vázszámra kötnek kötelezőt, nem nézik, hogy korábban volt-e szerződése, és járművek előtörténetét sehol nem vezetik, így bónusz-málusz besorolás sem befolyásolja a fizetendő díj mértékét.
Share the post "Segédmotor és kötelező biztosítás: hány robogó van itthon, és mennyien közlekednek KGFB nélkül?"



