Olvasói: Túl sok volt a felhajtott rendszám, szigorítottak a szabályokon

Olvasói: Túl sok volt a felhajtott rendszám, szigorítottak a szabályokon

              - Címkék |Gyorshírek

Tulajdonképpen csak átfogalmazták a korábban is létező szabályt, hogy könnyebben elcsíphessék a felhajtott vagy meghajlított rendszámmal járó motorosokat, ráadásul ez nem is tegnap történt…

Köszönjük a hírt beküldő Katinak – ő írt róla, hogy a KreszVáltozás.hu szerint 2019-ben aktualizálták (magyarosan: frissítették) a KRESZ-t, főként a motorosokra vonatkozó részen. Nem titok, hogy a szabálytalan, átragasztott vagy felhajtott rendszámmal közlekedők miatt változott a szöveg…

Harc a motorok felhajtott rendszámai ellen

M. Kati: „Sziasztok! Tényleg tilos máshová tenni a rendszámot, mint ahol eredetileg volt? Ha két centivel lejjebb/feljebb csavarozom, az már szabálytalan?! Azért kérdezem, mert ezt írták a KreszVáltozás.hu-n:”

Mivel szinte gyakorlattá vált motorkerékpároknál a hátsó rendszámtábla megtörése vagy felhajtása, hogy a fotót vagy videót készítő ellenőrző készülékek felvételein olvashatatlan legyen a rendszám, és így azonosíthatatlan a jármű, a jogalkotó szigorította a rendszámhasználatot, amely minden járműkategóriát érint.

„A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát – az adott körülmények között indokolt módon – ellenőrizni.

A hatósági jelzés(eke)t [rendszámtábla(áka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.”

– áll a módosított szövegben. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy nem az általánosan meghatározott, 5 és 30 fok közötti szögben kell rögzítened a rendszámot,

hanem muszáj a felszerelésre kijelölt helyen tartani, vagyis csak a gyári, eredeti rendszámtartó elfogadott.

Ha nagyon csúnya a gyári megoldás (van rá jó sok példa…), ezért mindenáron lecserélnéd, természetesen arra is van lehetőség. Azt úgy teheted meg, mint bármilyen más cserealkatrésszel: a motorhoz engedélyezett rendszámtartó beépítésével, amit a forgalmiba is bejegyeznek.

Most akkor a 30 fok is szabályos vagy csak a gyári rendszámtartó?

Látszólag ellentmondás van a két szabály között, ugyanis a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM előírja, hogy a függőlegeshez viszonyítva befelé 5, kifelé pedig 30 fokot térhet el a rendszámtábla szöge, viszont a KRESZ szerint csak ott szabályos a plakett rögzítése, ahová gyárilag került. Ezért sokan egyszerűen megbillentik a táblát egy utólag felszerelt konzollal, és azt hiszik: ha 30 fokon belül van, akkor szabályos. Nos, nincs jó hírünk: a KÖHÉM előírás a gyártókra vonatkozik, azaz nekik kell 5 és 30 fok közötti szögben felszerelni a rendszámtartót, Te pedig nem alakíthatod át saját kedved szerint, akkor sem, ha a módosított szög egyébként megfelelne a rendeletnek.

Ha van gyárilag kialakított helye, akkor attól nem térhetsz el, csak mert jobban tetszik máshol, máshogyan felcsavarozva (Kép: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László)

Sajnos az oldal szerkesztői valószínűleg átsiklottak felette, hogy ez nem „új szabályozás”, sőt évekkel korábban életbe lépett, de a lényeg ettől még nem változik: csak a gyári helyre rögzített rendszám szabályos, minden másért bírságot kaphatsz. Hogy miért? Nos, 10-15 éve még úgy szólt a szabály, hogy:

A hatósági jelzést a járművön jól olvasható állapotban kell tartani,

a legutóbbi KRESZ-módosítás során viszont kiegészült a motorosok miatt született résszel:

A hatósági jelzés(eke)t (rendszámtábla(ka)t) a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos (Forrás: KRESZ 5. §)

A lényeg tehát: anno csak azt büntették, ha nem volt olvasható a rendszámod, a módosított KRESZ szerint viszont tilos máshová felcsavarozni vagy utángyártott konzolra rögzíteni. Persze fordítva is igaz: aki az eredeti helyén hagyja a plakettet, az tuti nem kap csekket itthon és külföldön sem éri meglepetés.

Kapcsolódó anyag: 320 ezer forint a felhajtott rendszámért – bíróság előtt a rendszámmal trükköző magyar motorosok.

(Nyitókép: Giphy.com)