Nagyszabású szavazásra invitálta az Európai Motorkerékpáros Szövetség (FEMA) a közlekedőket: tényleg 125-ös robogóra ültessük a B jogsis sofőröket vagy sem?
Megosztja az autósokat – pláne a motorosokat -, hogy jó ötlet-e külön képzés nélkül 15 lovas motort adni az autóvezetők kezébe. Ugyanakkor ne feledjük, hogy minden félelmünk ellenére a rendszer igenis működik: ahol bevezették, ott rendre nőtt a motorosok által okozott balesetek száma, de nem nagyobb arányban, mint amennyivel több motoros lett az utakon.

Melyik országban vezethetsz B-s jogsival 125-ös motort?
Íme, az európai országok listája, ahol külön vizsga nélkül ülhetsz át autóból 125-ös motorkerékpárra vagy robogóra:
Csehország (csak automatikus váltóval felszerelt modellek)
Belgium (kétéves B-s gyakorlat után és kizárólag belga jogosítvánnyal)
Szlovákia (kétéves B-s gyakorlat után és csak automatikus váltóval felszerelt modellek)
Spanyolország (hároméves B-s gyakorlat után)
Lengyelország (hároméves B-s gyakorlat után))
Portugália (25 éves kor felett vagy B + AM jogosítvánnyal)
Egyesült Királyság (képzés után, vizsga nélkül)
Ausztria (ötéves B-s gyakorlattal + hatórás képzés után)
Franciaország és Luxemburg (kétéves B-s gyakorlattal + hétórás képzés után)
Olasz- és Lettország, valamint Málta (tízórás képzést követően, vizsga nélkül)

A fenti listából jól látszik, hogy korántsem egységesek az országok – az uniós ajánlástól eltérve, sokféle módon engedélyezik B jogsival robogózást vagy motorozást. Nos, a nemrég indított, 2875 fős szavazásból kiderül, hogy járműfajtától függetlenül üdvözlik az autósok, motorosok, hogy több ország csatlakozzon a B125-rendszerhez.

65 százalékuk úgy vélte, engedélyezni kell a (némi rutinnal rendelkező) autóvezetőknek, hogy külön vizsga nélkül 125-ös motorral vagy legalább automata robogóval közlekedjenek. Ennél is érdekesebb, hogy háromnegyedük támogatja a szabályok egységesítését, azaz hogy azonos szabályok vonatkozzanak az autóról motorra ülőkre az EU-ban, vagyis Bulgáriától Spanyolországig bárhol vezethessenek a sofőrök 125-ös robogókat.
A képet némileg árnyalja, hogy az „engedékeny” szavazók 73%-a véli úgy, hogy kötelezővé kéne tenni néhány elméleti és gyakorlati órát az autósoknak, már csak azért is, hogy felfrissítsék KRESZ-tudásukat és vezetéstechnikai oktató mellett tegyék meg első métereiket.
Kedves Olvasók! Ti hogy gondoljátok – jó ötlet külön vizsga nélkül 125-ös robogóra ültetni a 3-5 év gyakorlattal rendelkező sofőröket?
Nyitókép: Honda Monkey teszt, Nizza – Hegylakók Motoros Magazin