Olvasónk nem volt rest, és elvitte műszakira motorját, hogy bejegyezzék a forgalmiba: LED-index és Leo Vince sportdob van rajta. Te sem akarsz gondot a magyar vagy osztrák rendőrökkel? Így teheted legálissá az átalakított gépet.
– Őszintén? Nem volt egy sétagalopp – vágta rá, mikor arról faggattam, mennyire volt bonyolult legálissá tenni a LED-et és a gyárinál hangosabb kipufogót. Hogy segítsen a többi motorosnak, vett egy nagy levegőt, és összeszedte: mit kell tenned, ha Te is bejegyeztetnéd a saját motorod extráit?
Így engedélyeztesd az NKH-nál az átalakított motorod!
– Először is megvettem az alkatrészeket, nevezetesen az E-számos, LED-es indexet, illetve egy szintén E-számos Leo Vince sportdobot. Ezután jöhetett az időpontkérés a KPM-nél (tudom, hivatalosan: Nemzeti Közlekedési Hatóságnál), és várni a vizsgára. Maga a műszaki és a bejegyzés is Pécsett zajlott a Nemzeti Közlekedési Hatóság Baranya Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségénél, de nem ment zökkenőmentesen…

Sajnos volt némi fennakadás, de muszáj hozzátennem: ez jórészt az én feledékenységemnek köszönhető… Hiányzott pár dokumentum, ezért mindjárt össze is írom, hogy pontosan mire van szükséged, hogy ne járj úgy, mint én.
A LED-index is engedély nélküli átalakítás? Ugyan már…
Lényegében azt kell bemutatnod az úgynevezett átalakítási engedély kéréséhez, hogy a cserealkatrész gyártása és beépítése is megfelelt a szabályoknak. Ha ez mind megvan, akkor már sínen vagy, nekem egy hét alatt meg is jött a határozat a LED-es irányjelzőről és a sportkipufogóról. Szóval a paksaméta, amit magaddal kell vinned a műszakira:
– Határozat az átalakítási engedélyről,
– Igazolás a műszaki vizsgaidőpontról,
– Műbizonylat (nálam csak a kipufogóról kérték, az irányjelzőről nem),
– Szerelési nyilatkozat (kvázi munkalap és számla, hogy szakműhelyben, szakember szerelte fel az alkatrészeket),
– Származást igazoló dokumentum(ok) (azaz a számla, amin rajta van az ára és hogy hol vetted az alkatrészt. Ezt természetesen mindkettőről kérték, az indexről és a dobról is),
– Alap sallangok: Meglévő forgalmi, biztosítás igazolás, személyi, lakcímkártya.
Ha minden papír rendben, ezeket a dokumentumokat átadják a vizsgabiztosnak, aki majd szólít és elvégzi a szemlét/vizsgát, amiből nálam maga a műszaki vizsga csak pár perc volt.

Sikeres műszaki után kiállítanak egy igazoló dokumentumot, amivel besétálsz a hozzád legközelebb eső kormányablakba, ahova vinned kell:
– Igazolást a műszaki vizsgáról, amiben ott a feljegyzés, hogy mi kerüljön bele a forgalmidba (lásd nálam a csatolt képen),
– Meglévő forgalmit és meglepetésre a törzskönyvet is,
– Alapvető személyi okmányokat,
– Te nevedre szóló bankkártyát, amivel ki tudod fizetni az új forgalmi árát (sajnos díjköteles ez is, mivel te kérted az egyedi átalakítást).

Hogy mennyi ideig tartott és mennyibe került a műszaki, illetve a bejegyzés? Nos, a vizsgaidőpont kiadása nem volt egy villámtréfa, egy-másfél hónapot kellett várni rá. Az átalakítás engedély igénylése sem vészes, kb. egy órába telt, majd újabb egy hét, mire megérkezett a határozat. A határozattal a kézben következhetett a műszaki vizsga előtti papírügyintézés, ami egy-két óra, majd újabb egy óra maga a vizsga.
Mennyibe kerül az egyedi átalakítási engedély?
Íme, a pontos költségek!
- 12 000 Ft (egyedi átalakítás engedély)
- 8 960 Ft (műszaki vizsga)
- 2 300 Ft (új forgalmi)
- Szervizköltségek (utánajárás, a felszerelés munkadíja stb.)
Remélem, sokaknak segítettem az összefoglalóval és minden lényeges infót leírtam, de ha lenne még kérdés, tegyétek fel bátran!