Válts motorra! VII. rész – Az oktató válaszol: hogyan lesz jogsim hat óra alatt?!

Válts motorra! VII. rész – Az oktató válaszol: hogyan lesz jogsim hat óra alatt?!

              - Címkék |Kiemelt cikk

Előző, A2-es cikksorozatunkat nagyon szerettétek, és többen kértétek, legyen belőle A1-es kiadás is. Lássuk hát, mi kell ahhoz, hogy kezdőként A1-es jogsid legyen és mennyivel könnyebb, ha autósként, B-s jogsi mellé szerzed meg?

Így visszatértünk az A1-es folytatással, melyben megválaszoljuk nektek mi a különbség az A1 és az A1 B kategória között

Milyen feltételeknek szükséges eleget tennünk?

Közeledik a tavasz bizonyára sok fiatalban fészkel a gondolat, hogy itt lenne az ideje egy motoros jogosítványnak. Ennek a nemsokkal ezelőtt megjelent A2-es cikkek alatt is hangot adtatok, így most nektek fiatal motoros pályakezdőknek szeretnénk segíteni. Megpróbáltuk összegyűjteni a legfontosabb gondolatokat az A1-es, valamint az A1 B vezetői engedélyről, hiszen sokan nem tudják mi a különbség a kettő között. Először is alapfeltétel a betöltött 16. életév vagy A1 B esetében érvényes B kategóriás jogosítvány, hogy belevághass.

„Azok, akik teljesen kezdőként vágnak bele ebbe az egészbe jobb ha már most tudják, hogy a képzésen szerzett tudás nem minden esetben elegendő, így érdemes felkeresni vezetéstechnikai oktatásokat melyekről bővebben írtunk itt

Az A1 kategória esetében is vannak meghatározott, egységes vizsgadíjak, melyek a következők:

KRESZ: 4600 Ft

Járműkezelés (rutin): 4700 Ft

Forgalmi vizsgadíj: 11 000 Ft

Összes vizsgadíj: 20 300 Ft, de minden iskola esetében érdemes megnézni, hogy ezt az összeget beleszámolják-e a kiajánlott tandíjba vagy sem, mert ezeket a díjakat így is, úgy is kötelesek vagyunk befizetni.

2. Mit jelent az A1 B jogosítvány?

Az oktatók tapasztalatai alapján néhányan nem tudják, mi is ez a kategória, mások azt sem, hogy létezik, tegyük hát tisztába, hogy mi a helyzet a A1 B kategóriás jogosítvánnyal! Sokan sokféleképpen hívják láthattátok már A1 B, B-125, B125 és még ezer formában.

„A „B” kategóriás jogosítványhoz jár az AM (segédmotorkerékpár) vezetői engedély is – érdemes lehet először abban kipróbálni magunkat”

A „B” kategóriás tanulmányokra építve „rövidebb” idő alatt megszerezhetjük az A1-et. Itt jelentkezik az első probléma. Amit sokan nem mérlegelnek, az nem más, mint az idő és a tudás tökéletes harmóniája, és azt gondolják, hogy nulla vezetési tudással is elsajátítható a motorozás tudománya 5-6 óra leforgása alatt.

„A INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI MINISZTÉRIUM 2021-es TANTERVI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK kiadásában a következőket olvashatjuk”

Ez azt jelenti, hogy a papírforma szerint öt plusz egy vizsgaóra alatt elvégezhető a tanfolyam és már a kezünkben is van az A1 kategóriával bővített plasztikkártya, viszont a gyakorlatban ez nem ennyire egyszerű. A vizsgaidőpontok megkérése átlagosan két hét, így alsóhangon egyhónapos átfutással számolhatunk a gyakorlást és a jogsi kézhezvételét is beleértve. Hogy megtudjuk, miként néz ki ez a gyakorlatban, megkerestük kedves barátunkat, Csendes Balázs motoros oktatót, aki tapasztalatairól mesélt az A1 B kapcsán.

– Valóban hat óra alatt megszerezhető a B125 jogosítvány?

Sajnos ez nem ilyen egyszerű – vágta rá Balázs –, ugyanis a legtöbb ifjonc abba a csapdába esik, hogy pénzt/időt akar spórolni, de teljesen felkészületlenül, nulla tapasztalattal érkezik az oktatásra. Lássuk be, öt óra alatt senkiből nem lesz motoros!

„Az A1 B leginkább a tapasztalt autósoknak és robogósoknak lehet kedvező, akiknek maga a városi közlekedés és a járműkezelés már nem okoz gondot”

– Kinek ajánlod a B125-képzést?

Ez a lehetőség főként azoknak a futároknak ajánlott, akik mindennapi közlekedési eszközként használják a (kisebb) robogót, és tökéletesen megy nekik a motorkezelés. A legtöbb esetben még nekik is plusz két alkalmat vesz igénybe a pálya megtanulása és hibátlan teljesítése, akármennyire profik is. Idén ez a szám tovább emelkedhet, hiszen teljesen új pályarajz és oktatási tanterv várja az újoncokat. Az én meglátásom az, hogy azok, akik ezelőtt még sosem motoroztak, mindenképpen az általános A1-es tanulmányok áraival számoljanak, tudniillik ezzel a lehetőséggel csak a rutinvizsga díjával és két hét várakozással van beljebb a tanuló. A biztos tudásszint legalább annyi alkalmat igényel, mint a sima A1-es képzés előírt óráinak száma, vagyis a 38 órás minimummal számolhatnak.

– Mi a helyzet az idővel, valóban teljes biztonsággal hamarabb megszerezhető így az A1 jogosítvány?

– Nézd, ez mindig az adott pilótától függ. Ha éjjel-nappal a motoros regényeket, újságokat, YouTube-videókat néz, és már gyermekkorában is a lábbalhajtós motorról kellett lerángatni, akkor nagy valószínűséggel hamar ráérez, de a papírforma szerinti öt óra alatt, kezdőként szerintem nem teljesíthető a feladat.

„Új feladatok az idei rutinpályán”

Vizsgadíjak (A1 B esetében):

– KRESZ: 4600 Ft

– Forgalmi vizsgadíj:11 000 Ft

– Összes vizsgadíj: 15 600 Ft

Miért buzdítunk arra, hogy 16 évesen csináld meg az A1-et? Azon felül, hogy így korábban megszerezheted az A2-es és A-s jogsit, utast is hamarabb szállíthatsz, hisz mire az A2-höz elég idős leszel (18), addigra letelik a kötelező két év, amíg kezdő vezetői engedélynek minősül a jogsid. (Forrás: 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet, 6.paragrafus (1) * Az első nemzetközi kategória megszerzésének napjától számított két évig a vezetői engedély kezdő vezetői engedélynek minősül.)

„Az engedély megszerzése után is elengedhetetlen a folyamatos gyakorlás”

Megvan a jogsi: kezdőként robogót vagy motort vegyek?

A következő táblázatban az újonnan eladott kétkerekűek százalékos arányát követjük nyomon. Jól látszik, hogy a váltós, 125-ös vasaknál (M/C 125) 2%-os növekedést, míg a 125-ös robogóknál (SCOOTER 125) 5,01%-os csökkenést mutat a hazai statisztika.

„Kiemeltük nektek pirossal a két eddig említett kategóriát, robogó (SCOOTER 125) és motor (M/C 125)”

Azoknak az ifjoncoknak, akik még nem határozták el magukat és tényleg komolyan gondolják a motorozást, mindenképpen azt tanácsoljuk, hogy a váltós típusok közül válogassanak. Így később biztosabb tudásalappal állhatnak majd az A sorozat bővítésének kapuja elé, míg akinek csak városi ingázásra kell a motor, bátran voksolhat az egyszerűen kezelhető és komolyabb időjárás-védelmű robogóra.