Érdekes interjút közölt minap a német MotorradOnline.de. Arra keresték a választ, hogy mi az a három-három legfontosabb teendő, amivel az autósok és motorosok csökkenthetik a balesetek számát. Nem véletlen, hogy újra szóba került a téma, hiszen felmérésük szerint öt autós-motoros karambolból négyben a sofőrök hibáznak, mégis a motorosok sérülnek meg.
Hazánkban nagyjából fele-fele arányban vétkesek, illetve vétlenek a motorosok a közlekedési balesetekben. Persze ez csalóka adat, hiszen a többjárműves karambolokban, azaz amikor motor másik járművel ütközik, már 30/70 az arány, azaz tízből hétszer nem a motoros hibázik.
Mit tehetnek az autósok-motorosok egymásért?
Arra jutottak a cikkben, hogy három-három fontos tanáccsal segíthetik a közlekedőket, s ha ezeket megfogadják, akkor valóban csökkenhet a balesetek száma. Elsőként jöjjenek a motorosok intelmei!
1. Mutasd magad! Nem is gondolnád, milyen apróságokon múlik, hogy észrevesznek-e az autósok. Néha az is elég a vészhelyzet megelőzéséhez, ha például fékezés előtt vagy kereszteződéshez közeledve – a sávon belül – jobbra vagy balra mozdulsz, hiszen így könnyebben felfigyelnek rád a sofőrök, mintha egyenesen haladsz, miként a fluoreszkáló, feltűnő mellény is sokat segíthet.

2. Ne ragaszkodj a saját elsőbbségedhez! Ha olyan jeleket látsz, melyek arra utalnak, hogy valaki nem adja meg az elsőbbséged, ne akard „erőszakkal” kikényszeríteni! Időben vedd el a gázt, készülj a határozott, tudatos fékezésre, és ha csak kicsit is bizonytalan vagy figyelmetlen a másik, vedd úgy, hogy nem lát téged – neked kell előzékenynek lenned helyette!
3. Légy előrelátó, hogy ne érhessen meglepetés: készülj fel a többi közlekedő hibáira, s ezzel elkerülheted, hogy bajba kerülj a másik tévesztése miatt!

Most pedig jöjjön a sofőrök három „aranyszabálya”, ahogy a cikkben nevezik.
1. Nézd meg háromszor! A motorkerékpárok keskenyek, ebből fakadóan nehezebb észrevenni őket, ráadásul a rendőrök elmondása szerint akkor is gyorsabbak a többi közlekedőnél, ha nem követnek el gyorshajtást. Vagyis ha a megengedett sebességgel haladnak, a jobb gyorsulás miatt akkor is hamarabb „ott teremnek”, mint amire az átlagos sofőr számít. Ezért azt javasoljuk: ne hajtson ki a védett úton közeledő motor elé, elvégre ezzel csak veszélyezteti őt, ráadásul autóval feltarthatja a motort, de fordítva ez aligha történik meg.
2. Kanyarban hagyjon nagyobb követési távolságot a motor mögött! Főként nedves úton és változó tapadási viszonyok mellett fontos, hogy ne haladjon közvetlenül a kétkerekű mögött, hiszen az váratlanul lassíthat, ha például nedves az aszfalt vagy poros, apróköves a padkáról felhordott zúzalék miatt.
3. Tekintsd egyenrangú partnernek a motorost! Csak sztereotípia, pontosabban előítélet, hogy fiatal suhancok hajtják a gépeket, akik notórius szabályszegők. Egyrészt a rendőrök is úgy találták, hogy a kedvelt motoros szerpentineken sincs kirívó szabálysértés, másrészt a német szakemberek szerint átlagosan 45 éves családapák ülnek a nagymotorokon, ezért – idézzük – adjuk meg a nekik járó tiszteletet!
Köszönjük, ha megosztod, és megfogadod a német szakemberek tanácsait!