A jogász válaszol: miért és hogyan büntetik Hollókőn a parkolójegy nélküli motorosokat?

A jogász válaszol: miért és hogyan büntetik Hollókőn a parkolójegy nélküli motorosokat?

              - Címkék |A jogász válaszol, Hírek

Azt hiszem, ez az eddigi legkülönösebb olvasói kérdés az oldal 12 éves történetében… A motorosok nem vettek parkolójegyet, mert ugye nem is kell, erre megbüntették őket, de csak három jegy vásárlásával. Jogos volt? Egyáltalán miért kérnek parkolójegyet az ingyen parkoló motoroktól? Hollókő és a motoros parkolás esete a jogász szemével.

„Sziasztok! Tegnap mi is rászaladtunk, ezért a segítségeteket szeretném kérni. Egyrészt szeretném kérdezni a szakértőt, hogy jogosan büntettek e meg minket, másrészt pedig szeretném ha lehoznátok a cikket, név nélkül ha lehet.
Történt ugyanis h a tegnapi nap folyamán Hollókőre tévedtünk h ott kajáljunk valamit… Letettük a motorokat, kerestünk egy szabad éttermet, mire visszaértünk már 1-1 cetli várt minket a motorokon…. Parkolási díj blabla…( A képeket majd mellékelem.) nah mondom, ezt nem hagyom annyiban ugyanis motorokra sehol nem kell díjat fizetni… Megkerestük az úriembert akitől a cetliket kaptuk. Addigra a vád már tilosban parkolás volt (ezzel már ott helyben nem tudtam vitatkozni, viszont utólag már nem vagyok benne biztos h jogos volt a büntetés, ezért is kérem a véleményeteket)
Szóval mondta h v kifizetjük a büntetést v pedig megy a feljelentés.… Nem volt mit tenni, vetetett velünk fejenként 3 db parkolójegyet (?!) És ezzel tisztázva volt a dolog… Aztán még később kitért arra h miért nem vettünk jegyet mint a többi motoros ide fent a parkolóban?! (mi lent álltunk meg egy bolt előtt, erről is mellékelem a fotót) Mondtam neki h azért mert 2010 óta nem kell…
Ő okoskodott, hogy 20 éve parkolóőr meg így meg úgy… Meg Hollókő önkormányzata stb…. Nem lehetett meggyőzni az ellenkezőjéről. Nem arról az 1200 forintról van szó, hanem sokkal inkább arról az igazságtalanságról ami ott folyik… Ha a parkolást verte volna ránk, biztos nem fizettem volna egy kanyit sem, viszont ezzel a tilos dologgal megfogott… Azért osztottam meg ezt veletek, h mások ne járjanak így, meg persze azért h kiderüljön vajon jogos volt-e a büntetés.
A bolt előtt, tehát nem az úttesten parkoló motorok – emiatt kapták a felszólítást a motorosok

Az általad felvetett kérdés érdekes és egyben meglehetősen bonyolult is. Az érintett kérdésben több különböző jogszabályon keresztül lehetséges következtetéseket levonni az alábbiak szerint.

A jogász válaszol: motoros parkolás Hollókőn

Amint azt már korábbi cikkünkben írtuk, a motorkerékpárok parkolásának kérdése nem jól szabályozott, nem feltétlenül egyértelműen értelmezhető, főleg abban az esetben, ha nincs közvetlen szabályozás az érintett terület önkormányzata által. Elsősorban meg kell vizsgálnunk, hogy van-e egyáltalán az adott területre vonatkozó parkolási rendelet, amire a jelen helyzetben az a válasz, hogy igen, Hollókő rendelkezik parkolási rendelettel, amiben a motorkerékpáros parkolásra vonatkozó rendelkezések is találhatók, így ez nagyban leegyszerűsíti (vagy nem) a kérdés megválaszolását.

Azonban ne szaladjunk ennyire előre. Mivel több kérdést is feltettél a leveledben, ezért egy kicsit indítsunk messzebbről és nézzük meg az egyéb kapcsolódó szabályokat is.

Engedélyt adhat-e a bolt tulajdonosa a parkolásra?

A felmerült kérdés arra vonatkozik – meglátásom szerint –, hogy a bolt tulajdonosa engedélyezheti-e, hogy a bolt előtt parkolhassunk úgy, hogy nem vásárolunk a boltban, hanem csak a parkolást vesszük igénybe. Természetesen egy magánterület tulajdonosa bármikor adhat engedélyt mások számára, hogy a tulajdonában álló területen tartózkodjanak, azonban a kérdés nem ilyen egyszerű, mivel a jelen levélben érintett terület – véleményem szerint – nem magánterület. Ehhez természetesen ismerni kellene az ingatlan-nyilvántartási viszonyokat is, de jelen esetben tegyük fel, hogy a képen látható terület a bolt előtti járda. Ez esetben az közterület, nem a bolt tulajdonosáé. Ennek megfelelően nem is adhat – a szokásos, más szabályokban lefektetett használaton kívül – engedélyt a használatra. Emellett abban szintén igaza van a parkolóőrnek (egyelőre nevezzük így, erre majd később visszatérek), hogy a jogszabályi (pl. KRESZ) tiltások alól nem adhat felmentést a bolt tulajdonosa. Ezek alapján – amennyiben az adott terület tényleg járdának minősül – valójában nemhogy nem kell engedélyt adnia a bolt tulajdonosnak a parkolásra, hanem egyenesen nem is tilthatja azt meg.

Valószínűleg ez a legkedvesebb hangvételű felszólító levél, amit valaha láttunk

Természetesen az, hogy megkérdeztétek, hogy ott parkolhattok-e, ez egy udvarias gesztus volt tőletek a bolt tulajdonosa felé, ezzel teljesen egyetértek és javaslom minden motoros társunknak az ilyen viselkedést.

Mire vonatkozik a várakozni tilos tábla?

Arra vonatkozóan, hogy egy jelzőtábla hatálya mire terjed ki, természetesen a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) szabályait kell megvizsgálni. A KRESZ szerint:

10. § (3) A jelzőtáblákat – a (4)-(7) bekezdésben említett kivétellel – az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. A jelzőtáblát a bal oldalon, vagy az úttest felett megismételhetik. A jelzőtábla jelzése – a (4) és (5) bekezdésben említett kivétellel – a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik.

Ez még önmagában nem határozza meg azt, hogy a parkolást (hivatalos nevén „várakozást”) tiltó tábla mire is vonatkozik, azonban ehhez kapcsolódóan van egy kiegészítő szabály:

10. § (6) A megállási és a várakozási tilalmat, valamint a várakozóhelyet jelző táblát az úttest mellett, menetirány szerint a jobb és a bal oldalon egyaránt elhelyezhetik. E jelzőtáblák hatálya az úttestnek arra az oldalára terjed ki, amelyik mellett azokat elhelyezték.

Ebből már következik, hogy a megállni tilos és a várakozni tilos táblák hatálya csak az úttestre vonatkozik. Ezt erősíti meg az a rendelkezés is, amely az útpadkán való megállást és várakozást külön kiegészítő táblával tiltja meg:

  1. § (1) b) “Várakozni tilos” (61. ábra); a tábla azt jelzi, hogy várakozni tilos; a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán levő felirat jelezheti, hogy a várakozási tilalom a járművek meghatározott körére nem terjed ki.
  2. § (7) Az (1) bekezdésben említett jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtábla (63/a ábra) az útpadkán történő megállási (várakozási) tilalomra is utal.

Tehát a várakozni tilos csak az úttestre vonatkozik, de mi is az az úttest, illetve mi az az útpadka? Erre szintén a KRESZ ad választ az 1. Függelék I. fejezetében:

  1. a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).

[…]

  1. c) Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.

[…]

  1. g) Útpadka: az útnak az úttest mellett levő, útburkolattal el nem látott része.

Ez rendben is van, látjuk a fénykép alapján, hogy ahol parkolnak a motorok, ott van burkolat, tehát nem lehet útpadka.

De akkor ez része az úttestnek? A parkoló úttest?

A parkoló (hivatalos nevén „várakozóhely”) jelzőtáblával és/vagy útburkolati jellel megjelölt, a járművek várakozására szolgáló terület. A bírósági gyakorlat szerint az úttest szélén található (útburkolati jellel vagy táblával jelölt, az úttesttől el nem választott területek) parkolók úttestnek minősülnek, mivel a járművek oda be- és kihajtanak, azaz a járművek közlekedésre használják azokat. Ez alapján még mondhatnánk azt, hogy akkor a fényképen látható terület úttestnek minősül és így vonatkozik rá a várakozni tilos tábla, azonban észre kell vennünk még két fontos körülményt.

A fényképen látjuk, hogy az út szélén egy folytonos fehér vonal fut. Mi ez és mit jelent? A KRESZ szerint:

Az a bizonyos fehér vonal, ami kimondottan fontos a bírság szempontjából
  1. § (1) Az útburkolati jelek:
  2. § a) úttest szélét jelző vonal: hosszirányú folytonos – az útkereszteződésnél szaggatott – vonal;

[…]

  1. m) megállási tilalmat jelző vonal: az úttest szélén vagy a járda szegélyén levő folytonos vonal, amely – jogszabály rendelkezéséből vagy jelzőtábla jelzéséből folyó – megállási tilalomra hívja fel a figyelmet;
  2. n) várakozási tilalmat jelző vonal: az úttest szélén vagy a járda szegélyén levő szaggatott vonal, amely – jogszabály rendelkezéséből vagy jelzőtábla jelzéséből folyó – várakozási tilalomra hívja fel a figyelmet.

[…]

(2) Az (1) bekezdés

  1. a) a), b), c), e), h), i) és k) pontjaiban említett útburkolati jel fehér vagy sárga,
  2. b) l)-n) és p) pontjaiban említett útburkolati jel sárga,
  3. c) a többi útburkolati jel fehér.

Ha az a) pontban említett útburkolati jel sárga színű, az úttestnek, illetőleg egy részének a lezárása miatt szükséges forgalmi rend változásra hívhatja fel a figyelmet.

Ebből látjuk, hogy a fényképen szereplő vonal nem más, mint az úttest szélét jelző vonal (nem pedig a megállást vagy várakozást tiltó vonal, mert akkor sárga lenne), tehát ebből az is következik, hogy a felfestés miatt az úttestnek vége van, azaz ahol a motorok parkolnak, nem úttest, ezért nem is vonatkozik rájuk a várakozni tilos tábla.

Rendben, akkor a terület nem úttest, nem is útpadka és nem is várakozóhely. Akkor mi? Itt ismét a KRESZ 1. Függelék I. fejezete segít nekünk:

  1. b) Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló – az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt – része; a gyalogút azonban nem járda.

Mivel a fentiek alapján a terület nem lehet útpadka, sem úttest, mert útburkolati jel az úttest szélét jelzi, valamint nincs sem jelzőtábla, sem útburkolati jel, ami várakozóhellyé minősítené, azonban látható, hogy szintkülönbséggel elkülönített rész (ez a Google Maps-on jobban látható, mint a fényképen) és a gyalogosok közlekedésére szolgál, ezért ez egy járda.

A járdára vonatkozó parkolási szabályokról már a korábbi cikkben is esett szó, de a teljesség kedvéért idézzük ide, mit is mond erről a KRESZ:

  1. § (8) A járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha

a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,

b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,

c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és

d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

(9) A járdán a mozgásában korlátozott személy (vagy az őt szállító jármű vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.

Mindezekből következik, hogy motorosként parkolhatunk a járdára és még ha a parkolóőrnek igaza is lett volna abban – ami a fentiek alapján nem így van –, hogy a tábla vonatkozik a jelzett területre, motorosként akkor is parkolhatunk oda! Ezt a KRESZ nekünk kifejezetten megengedi – természetesen csak akkor, ha a többi feltétel is fennáll, ami itt nem kérdéses véleményem szerint.

Ki büntethet szabálytalan parkolásért?

Tegyünk egy kis kitérőt arra vonatkozóan is, hogy a parkolóőr büntethet-e a KRESZ megsértése miatt?

A KRESZ szabályainak megsértése – nagy általánosságban – szabálysértésnek minősül, így ezekre a cselekedetekre a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (Szabs. tv.) vonatkozik. A Szabs. tv. meghatározza, hogy ki járhat el szabálysértési ügyekben, valamint azt is, hogy ki tehet feljelentést:

  1. § (1) A szabálysértési eljárás feljelentés, vagy a szabálysértési hatóság vagy a bíróság hivatali hatáskörében szerzett tudomása, a helyszíni bírság kiszabására jogosult szerv vagy személy általi észlelés, illetve a közlekedési baleset helyszínén folytatott szemle alapján indul meg.

(2) A feljelentést – e törvény eltérő rendelkezése hiányában – szóban vagy írásban bármely személy vagy szerv megteheti. A szóban tett feljelentést jegyzőkönyvbe kell foglalni, vagy arról feljegyzést kell készíteni.

Tehát bárki tehet szabálysértési feljelentést, így a parkolóőr is jogosult erre. Azonban emellett jó tisztában lenni egy másik szabállyal is:

  1. § (1) Általános szabálysértési hatóságként a rendőrség általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervének szabálysértési hatósági feladatok ellátására kijelölt szervei járnak el.

(2) Az e törvény által a hatáskörébe utalt szabálysértés miatt a szabálysértési hatóság jogkörében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal feladat- és hatáskörrel rendelkező szerve, a Kormány által kijelölt szerv, valamint az egészségügyi államigazgatási szerv jár el.

  1. § (1) A rendőrség az e törvényben meghatározott feltételek esetén bármely szabálysértés miatt kiszabhat helyszíni bírságot. E törvény eltérő rendelkezése hiányában szabálysértési elzárással is büntethető szabálysértés miatt csak a rendőrség szabhat ki helyszíni bírságot.

(2) Törvényben meghatározott esetben szabálysértés észlelése esetén – amennyiben ezt e törvény külön említi – helyszíni bírságot szabhat ki:

[…]
  1. e) a közterület-felügyelő,
  2. § (2) A KRESZ 40-41. §-ának, valamint más megállási, várakozási vagy táblával jelzett behajtási tilalom vagy korlátozás megszegése esetén a közterület-felügyelő is szabhat ki helyszíni bírságot.

Ehhez kapcsolódóan a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény is tartalmaz egy fontos rendelkezést:

  1. § (1) A települési önkormányzat

[…]

  1. b) a várakozási közszolgáltatás nyújtásáról közterület-felügyelet vagy közterület-felügyelő útján is

gondoskodhat.

A levélből nem derül ki, hogy az illető, akivel a levélíró és barátai találkoztak tulajdonképpen milyen minőségben is volt jelen, hiszen a fentiek alapján nem mindegy, hogy parkolóőr vagy közterület-felügyelő, mivel az utóbbi esetben a szabályokból következően nem csak feljelentést tehetne, hanem még helyszíni bírságot is szabhatna ki.

Ezért minden motoros társamban javaslom, hogy a közterület-felügyelőkkel csínján bánjon, mert ők helyszíni bírság kiszabási hatáskörrel is rendelkeznek egyes közlekedési szabálysértések esetén.

Kell-e parkolási díjat fizetni motorral?

Visszatérve az eredeti problémára, nézzük meg, hogy mi a helyzet a parkolási díjjal Hollókőn. Mint azt korábbi írásunkban ismertettük, az önkormányzat a felmentheti a motorkerékpárokat a parkolási díj fizetése alól, azonban arra is van hatásköre, hogy kötelezze a motorosokat is a fizetésre. Ennek szabályozásáról a Hollókő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (III. 27.) önkormányzati rendelet a fizető parkolási rendszerről (Parkolási rendelet) szól.

A Parkolási rendelet meghatározza azoknak a járműveknek a körét, amikre az vonatkozik:

  1. § (2) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed valamennyi, a parkolóhelyet rendeltetési céljának megfelelően igénybevevő járműre, a (3) bekezdésben foglaltak kivételével.

(3) Nem terjed ki a rendelet hatálya:

  1. megkülönböztető fény- és hangjelzéssel jogszerűen felszerelt megkülönböztetett gépjárműre,
  2. a figyelmeztető jelzést (sárga villogó) használó közszolgáltató, valamint út- vagy közmű építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló gépjárműre,
  3. az önkormányzat közigazgatási területén sürgősségi ügyeleti ellátást végző, orvosi ügyelet jelzéssel ellátott gépjárműre,
  4. segéd-motorkerékpárra.

Itt a pontosítás kedvéért ismét nyúljunk vissza a KRESZ-hez, annak 1. Függelék II. fejezete határozza meg a járműveket:

  1. a) Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék – ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska – azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.
  2. b) Gépjármű: olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt. A mezőgazdasági vontató, a lassú jármű, a segédmotoros kerékpár és a villamos azonban nem minősül gépjárműnek.

[…]

  1. j) Motorkerékpár: a külön jogszabályban L3e járműkategóriába sorolt kétkerekű oldalkocsi nélküli, L4e járműkategóriába sorolt oldalkocsival rendelkező jármű, továbbá a motoros tricikli.

Így tehát kedves motoros társaim, sajnos a Parkolási rendelet a motorkerékpárokra is vonatkozik Hollókőn, tehát a motorkerékpároknak is kell parkolási díjat fizetni.

Megjegyzem, hogy a Parkolási rendelet – a megadott kivételek mellett – minden járműre és nem csak a gépjárművekre vonatkozik, ami alapján a kerékpároknak is kellene parkolási díjat fizetni, amit nem gondolok, hogy a gyakorlatban alkalmaznának is, de ne legyünk szőrösszívűek, tekintsünk el ettől.

Azonban a levélben leírt helyzetben egy másik körülményt is figyelembe kell vennünk. A Parkolási rendelet nem csak a járművek körét, hanem a fizetős parkolási övezetet is meghatározza:

  1. § (1) A rendelet területi hatálya kiterjed Hollókő Község közigazgatási területén az 1. mellékletben felsorolt várakozási övezetben (továbbiakban: övezet) kijelölt, „Fizető várakozóhely”

táblával megjelölt parkolóhelyekre.

A Parkolási rendelet 1. melléklete öt utcát és egy autóbuszok számára kijelölt területet határoz meg mint fizető parkolási övezet és ami a levél szempontjából fontos, hogy a József Attila út, ahol a fénykép készült és a Vegyesbolt található nem része ennek az övezetnek, azaz ott nincs parkolási díj fizetési kötelezettség – és ennek megfelelően a fényképen az is látható, hogy nincs kint a Parkolási rendeletben előírt „Fizető várakozóhely” tábla.

Tehát kedves motoros társaim, a Parkolási rendelet alapján Hollókőn a motorkerékpároknak bizony fizetnie kell a parkolásért, azonban csak a meghatározott területeken, ezt tartsátok észben, ha arra jártok.

Érdekes adalékként szolgálhat, hogy Hollókő honlapján a parkolásról van egy külön tájékoztató is, melyet átolvasva már biztosan nem érhet meglepetés.

„Parkolni akármivel is érkezzenek a Hollókőt felfedezni vágyó látogató a táblával jelzett a község végében kialakított nagy parkolóban lehet. A parkolási díj személyautó/motorkerékpár esetében 400.-Ft/óra, autóbusz esetében 1500.-Ft/óra. Napidíj (3 órát meghaladó várakozási időn túl) személyautó/motorkerékpár esetében 1200.- Ft, autóbusz esetében 4.500.- Ft. A parkolójegy megvásárlásával támogatni tudják a világörökségi település megfelelő állapotban történő megőrzését.”

A motoros parkolás jellemzően ingyenes Magyarországon, leszámítva néhány kivételt (A kép illusztrcáió)

Azonban ezt ne értsük félre. Ez csak a parkoló használatáról szól, arról azonban nem, hogy azt kötelező lenne használni. Amennyiben a község területére nem lehet behajtani, csak a parkolóban lehet megállni, akkor természetesen nincs vita, azonban ezt nem tudom megítélni, nem tudom, hogy milyenek a helyi viszonyok ebben a tekintetben, az azonban bizonyos, hogy Hollókőn van egy ehhez kapcsolódó rendelet, nevesen a Hollókő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2004. (VI. 29.) önkormányzati rendelete az Ófalu közlekedési rendjéről, amely alapján adott időszakokban és adott területekre vonatkozóan tilos a behajtás – természetesen meghatározott kivételek mellett. Amennyiben a szóban forgó utca kizárólag oly módon közelíthető meg gépjárművel, hogy eközben mindenképpen a korlátozott területen kellene áthaladni, akkor bizony megvalósul az engedély nélküli behajtás.

Akkor most kellett volna fizetni a motorosoknak Hollókőn vagy nem?

1. Véleményem szerint amennyiben a levélíró nem behajtást tiltó tábla/sorompó ellenére hajtott be Hollókő területére és közelítette meg a jelzett utcát, akkor a levélben leírt helyzetben a motorosok nem szegtek meg szabályt, nem követtek el KRESZ szabálysértést és az önkormányzat által kiadott Parkolási rendeletet sem szegték meg, így nem kellett volna fizetniük.

2. Azonban, ha a behajtás tiltott és így engedély (pl. az ott lakók részére adott engedély) nélkül, a tiltás ellenére hajtottak be a motorosok – még ha egyszerűen arról is van szó, hogy nem vették észre a táblát –, akkor bizony jogos a bírság, sőt, még jól is jártak, hiszen a behajtási tilalom megszegése egy másik szabálysértés, ez esetben nagyobb bírságot is kaphattak volna. Ezt nem tudom megítélni, mivel nem ismerem a pontos helyi viszonyokat.

3. Összességében – mint sok esetben a közlekedési/jogi problémáknál – most is azt mondhatjuk: attól függ… Természetesen az általam adott vélemény is csak egy vélemény és egy adott szituációra csak a bíróság tudna végső választ adni, de azt gondolom, ezt senki sem szeretné kipróbálni…

Azért tegyük hozzá az egész történethez a következőt:

Van egy igen kedvező lehetőség a Hollókőre látogatóknak, ami úgy gondolom, hogy nagyon pozitív az önkormányzat részéről. Az, hogy mindössze a napidíjat kell kifizetni és nem a teljes bírságot/pótdíjat, mindenképpen becsülendő és az önkormányzat jó szándékát mutatja. Azt gondolom, hogy ennek megfelelően kellene nekünk is hozzáállni a helyzethez és ha arrafelé járunk, akkor konfliktusmentesen, mindenki számára kielégítően megoldani a parkolási kérdést, mert ha az önkormányzat hoz egy ennél megszorítóbb rendeletet, akkor mi húzhatjuk a rövidebbet…

Motoros üdvözlettel,

dr. Szabó Sándor