Share the post "Olvasói: mikor lesznek végre „normális” áron a használtmotorok?"
Miki kissé elkeseredett, amit teljesen megértünk…
Sziasztok, Hegylakók! A használt motor rovatot olvasva azt látom, hogy “megbolondultak” az árak a piacon. Ami két-három éve még egymillió volt, az most öregebben, több kilométerrel is 1,3. Az olcsó motoroknál meg még durvább a különbség (arányaiban). Idén tavasszal szeretném lecserélni a gépet, az enyémre már megvan a vevő baráti körön belül, ezért direkt vártam a telet, hogy olcsóbbak legyenek a motorok. De most talán még drágábbak, mint ősszel voltak! Mit tanácsoltok? Érdemes várni (pl. nyár végéig) hogy kipukkanjon ez a lufi és megint értelmes áron legyenek a motorok vagy további drágulás lesz?
Előre is kösz a tanácsot!
Üdv, Miki

Kedves Miki!
Sajnos nincsenek jó híreink: jól látod a trendeket, a használt motorok – és autók – ára felfelé kúszik és várhatóan tovább emelkedik idén. Ráadásul a motoroké nő gyorsabban, ami nem véletlen. Azt nem tudjuk megmondani, hogy mikor lesznek újra „normális árak”, de az tuti, hogy hónapokon belül nem várható számottevő csökkenés – azt is eláruljuk, hogy miért.

1. Keresleti piac alakult ki. Évente 15-20 ezren szereznek itthon motoros jogosítványt, ezzel szemben a behozott új- és használtmotorok száma alig éri el a 13-14 ezret. Ha feltételezzük, hogy közben egy régi motort sem vonnak ki a forgalomból itthon (nem így van), akkor is hatalmas a vákuum a piacon – ez természetesen felfelé tolja az árakat.
2. Mindenki motorozni akar. Jó egy évtizede nem adtak el annyi új motort Magyarországon, mint tavaly és szerte Európában nagyobb volt a forgalom, mint 2020-ban vagy akár 2019-ben. Sokan váltottak autóról nagyrobogóra, robogóról motorkerékpárra, és a kereslet növekedése – csakúgy, mint a használt vasaknál – szintén drágító hatású.
3. Aki nem akar várni, használtmotort vesz. A nyersanyag- és chiphiány miatt jó néhány márkánál már ősszel meg kellett rendelni az új motort, ha a következő tavasszal használni szerette volna a leendő tulajdonos. Nem mindenki gondolkodik ennyire előre, és ha mondjuk csak tavasszal dönti el, hogy vesz egy új vasat, lehet, hogy nem lesz türelme kivárni az új gép érkezését. Ekkor vagy lemond a vásárlásról vagy inkább a használt, 2-3 éves példányok közül válogat, mert azt rögtön „átveheti”. Mondanom sem kell, ez megint növeli a használtmotorok árát…
Gyakran emlegetik negyedik okként a gyenge forintot, de ez önmagában nem oka a drágulásnak. Hiszen 2020 tavaszán, azaz két éve nagyjából ugyanennyi volt az euró/forint árfolyam, a motorok ára mégis érezhetően, kategóriától függően jellemzően 5 és 20 százalék között drágult azóta. Ráadásul ugyanez a trend figyelhető meg a német piacon, ott is egyre drágábbak a megkímélt használtmotorok, pedig az euró biztosan nem gyengült az euróval szemben…

A sok új motoros, az autóról robogóra és motorra váltók tömege, illetve az új motorok „várólistája” összességében arra utal, hogy egyelőre kár árcsökkenésre számítani – ha motort vennél, tedd meg mielőbb, mert idén év vége előtt aligha lesz jobb a helyzet.
Share the post "Olvasói: mikor lesznek végre „normális” áron a használtmotorok?"