A jogász válaszol: százezres javítás a frissen vásárolt motoron – mit tehetek?

A jogász válaszol: százezres javítás a frissen vásárolt motoron – mit tehetek?

              - Címkék |A jogász válaszol, Kiemelt cikk

Ezúttal szavatosság, jótállás miatt keresték meg szakértőnket, dr. Szabó Sándor ügyvédet, közlekedési szakjogászt, aki maga is motoros.

Attila egy olyan esetet ír le, ami bárkivel megtörténhet, ezért a történet és a jogi háttér is hasznos lehet minden autó- és motorvásárlónak. Íme a levél, illetve a szakjogász válasza.

Az eladó köteles garanciát vállalni a használt járműre?

„Gondos gazda” néven hirdető tulajdonostól májusban vettem egy Suzuki Burgman 650-et. Nem egész két hónapon belül, a nagy melegek alatt megadta magát a kuplung. A (márka)szerviz elmondása alapján egy már jó ideje meglévő (mivel ilyen mértékű kopáshoz kevés az a néhány száz kilométer, amit én tettem meg ez idő alatt) kopás hatása erősödött fel a szélsőséges meleg időben, ez volt a kiváltó ok. Jeleztem a hibát az eladónak, s kérte, hogy amint tudni pontosan a meghibásodás okát, jelezzem. Megtettem, ám ez idáig nem reagált… Közben az akkumulátor is megadta magát, melyről kiderült, hogy már nyolcéves…

A kuplung javítása 140.000 Ft-ba került, az akksiért 26.800 Ft-ot, azaz összesen 166.800 Ft-ot költöttem másfél hónap alatt a „gondos gazdától” vásárolt motorkerékpárért. Tisztelettel kérdezem, szavatosság címén kérhetek-e, s ha igen, mennyit?

Köszönöm a választ! Tartalmas, mosolygós napokat kívánok!

Üdvözlettel, Attila

Kedves Attila!

Sajnos nem tudok jó hírrel szolgálni neked a problémáddal kapcsolatban. Igen, azt jól tudod, hogy szavatossági igénnyel léphetsz fel, azonban ez nem ilyen egyszerű. A hibás teljesítésért – azaz amikor a termék amit vásároltál hibás – különböző helytállási kötelezettségek vannak. A hibás teljesítés fogalmát a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (azaz a Ptk.) határozza meg az alábbiak szerint:

Ptk. 6:157. § (1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.

Ehhez kapcsolódóan a vevőnek szavatossági igényei lehetnek, ami függ attól is, hogy a termékre szavatosság (hivatalos nevén kellékszavatosság) vagy jótállás (köznapi nevén garancia) vonatkozik-e. Új termék vásárlása esetén – elsősorban a tartós fogyasztási cikkeknél, de más esetek is fennállnak – a vállalkozásoknak – amennyiben fogyasztóval kötnek szerződést – kötelező jótállást kell vállalniuk a termékértékesítéskor, azonban magánszemélyek közötti adásvételnél, illetve használt termékek vásárlásánál már nincs ilyen kötelezettség.

Mi a különbség a garancia, a jótállás és a szavatosság között?

A jótállás és a szavatosság között az a fő különbség, hogy a jótállás esetén az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba az értékesítés után keletkezett, tehát alapban feltételezett, hogy az már a vásárláskor fennállt, így kötelessége az eladónak a kijavítás vagy kicserélés, míg ezzel szemben szavatosság esetén a vevőnek kell bizonyítania azt, hogy a hiba a vásárláskor már fennállt.

Kenőanyagok, töltés és erőátvitel – korábbi használtmotor-cikkünkből kiderült, hogy ezeket mindenképpen érdemes átnézetni, mielőtt Burgmant vásárolsz

Mivel a te esetedben használt termék vásárlása történt, illetve magányszemélytől és nem vállalkozástól vásároltad, így feltehetően szavatosságról lehet csak szó. Természetesen bármilyen szerződésben kiköthető jótállás is, azonban a gépjármű adásvételi nyomtatványokon, illetve egyszerűen összedobott adásvételi szerződésekben ilyen nem szokott előfordulni, így feltételezem, hogy a te esetedben sem vállalt jótállást az eladó.

A szavatossági igényekről és érvényesítésükről szintén a Ptk. ad eligazítást:

Ptk. 6:159. § (1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik.

Ptk. 6:163. § (1) A jogosult kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el.

Ez alapján láthatod, hogy – amennyiben más, tehát jótállás vagy a Ptk.-ban meghatározott időtartamútól eltérő szavatosság nem volt kikötve a szerződésben, amit feltételezek, hogy nem volt – használt termék vásárlásakor is van szavatossági kötelezettsége az eladónak, ami egy évig áll fenn. Ehhez azonban figyelembe kell venni még a következőket is. A fentebb idézett Ptk. 6:157. § második mondata határozza meg azt, hogy amennyiben a vevő ismerte a vásárláskor a hibát vagy azt ismernie kellett volna, akkor az eladó nem teljesített hibásan, tehát nem tartozik szavatossággal. Megértem, hogy arra hivatkozol, hogy a hirdetés szerint „gondos gazda” volt az eladó, azonban a vásárlás szempontjából nem az eladó, hanem a vevő, azaz a te gondosságod a lényeges pont, ezért nem is hivatkozhatsz arra, hogy az eladó „gondos gazdának” mondta magát.

Az ilyen vitás esetek megelőzésére szolgál a vásárlás előtti állapotfelmérés, amit nem érdemes kihagyni a kisebb, olcsóbb motoroknál sem, hiszen így akár alkudhatsz is az árból, egyszersmind felkészülhetsz a várható javításokra

Ebben az esetben a fentiek azt jelentik, hogy neked a kötelességed vásárláskor megtekinteni, illetve megvizsgálni a megvásárolandó dolgot úgy, hogy a lehető  legkörültekintőbben járj el, mert ha ezt nem teszed és vásárláskor már felismerhető lett volna a hiba, akkor erre később már nem hivatkozhatsz. Igen, itt felmerül a kérdés, hogy nem mindenki motorszerelő, azonban

megteheted egy vásárlás során, hogy viszel magaddal egy szerelőt vagy megegyezel az eladóval, hogy bevizsgáltatod a gépet a vásárlás előtt. Itt jegyezném meg, hogy a te esetedben a kuplung kopását lehetséges, hogy te nem ismerted volna fel, azonban az akkumulátor gyártási idejét egy szemrevételezéssel ellenőrizni tudtad volna, tehát ez mindenképpen a gondosság körébe tartozik.

Természetesen lehet vitatkozni, hogy mi a gondos eljárás része, szükséges-e a bevizsgáltatás vagy az már túlmutat a vevői gondosságon, azonban sajnos ez így nem dönthető el, ez egy bírósági eljárás (pl. kártérítési per) során lehetne eldönthető, de természetesen ez is minden körülménytől függ, így nem megjósolható, hogy annak is mi lenne a kimenetele.

Továbbá mivel szavatossági igényről van szó, ezért neked kell bizonyítanod, hogy a hiba már vásárláskor fennált, ami egy szakértői vizsgálattal lenne megállapítható csak, azonban ez költséges és annak költségét neked kell állnod, amíg azt az eladó önként vagy pl. egy bírósági ítélet alapján meg nem téríti neked. Plusz mivel a hiba már kijavításra került, így a szakértő nem tudná megállapítani már, hogy a hiba mikor keletkezett, illetve mi volt annak az oka. Ilyen esetekben a javítás előtt kell a szakértői vizsgálatot elvégeztetni.

Más a helyzet, ha az eladó ismerte a hibát és azt elhallgatta az eladás során, azonban ennek a bizonyítása is rád hárul és az igencsak nehéz feladat, ha csak ezt ő maga nem ismeri el (pl. írásban). Ezzel szemben viszont ha az eladó nem ismerte a hibát, tehát rejtett hibáról van szó, akkor nem tartozik felelősséggel

Ezeken túl azonban figyelembe kell venni azt is, hogy nem minden hiba érvényesíthető szavatossági – vagy jótállási – igény keretében. A kopó alkatrészek elhasználódása tipikusan nem érvényesíthető hibának, hiszen a használatból eredő kopás az ilyen alkatrészek természetével együtt jár. Ezekben az esetekben nem lehet szavatossági igénnyel fellépni. Értem, hogy a szerelő azt mondta, hogy a te esetedben a kuplung kopása hosszabb idő alatt jött létre, azonban ez ismét visszamutat a fentiekre, azaz a vásárláskor kellett volna ezt tudni, felfedezni. Ugyanígy az akkumulátor is „fogyó alkatrész”, hiszen tudvalevő, hogy az idővel elhasználódik, így az is kopó alkatrésznek tekinthető.

Összegezve sajnos az mondható el, hogy mivel a hibák kopó alkatrészekben jelentkeztek, illetve a vásárlás során bizonyos hibák felismerhetőek lettek volna, ezért nem tudsz szavatossági igénnyel fellépni az eladó felé. Természetesen amennyiben elfogadja az érveidet és meg tudsz egyezni vele, hogy a javítás költségeit vagy azok egy részét fizesse meg neked, akkor tudod csökkenteni a téged ért kárt. Persze a bosszúságodon ez nem segít.

Tudom, hogy sovány vígasz, de az eset felfogható tanulópénznek és a következő használt jármű vásárlásakor már ennél gondosabban fogsz eljárni, illetve a leveleddel – és a válasszal – segítesz másoknak, hogy ők ne fussanak bele ugyanebbe.

Üdvözlettel:
dr. Szabó Sándor LL. M.
ügyvéd, közlekedési szakjogász