Sokunk motorjában van IMU, azaz magyarosan helyzetérzékelő, de kevesen tudják, pontosan mi is ez az alkatrész és miként segíti a gyorsabb, biztonságosabb motorozást. Most maguk a tervezők mesélnek az alkatrész jelentőségéről.
Jóllehet, a legtöbb motoros a remek sport- és túraabroncsokról ismeri a több mint 150 éves, német Continentalt, ám a vállalat élen jár a vezetéssegítő rendszerek fejlesztésében is. Ezek alapja az IMU, ami adatokat szolgáltat arról, hogy éppen milyen erőhatások hatnak a motorra.
Mi az IMU és hogyan teszi biztonságosabbá a közlekedést?
Köztudott, hogy a blokkolás- és kipörgésgátlónak, az aktív futóműnek, illetve a többi elektronikus segédletnek szüksége van egy központi egységre, mely vezérli és összehangolja a különböző biztonsági felszerelések működését.

Ehhez szükség van egy nagy teljesítményű számítógépre és a valósidejű adatokat szolgáltató egységre. Itt kap szerepet az IMU, ami – nagyon leegyszerűsítve – az alkatrészen belül különböző irányba elmozduló tehetetlen tömeg alapján számolja ki, hogy milyen irányú és nagyságú erők hatnak a motorkerékpárra. A képen látható Continental IMU is valósidejű járműmozgási adatokat szolgáltat, beleértve hossz- és oldalirányú, valamint függőleges gyorsulás mértékét, illetve a motor első és hátsó tengelyének terhelését. Pontosságára jellemző, hogy a tíz-húsz évvel ezelőtti jeladókkal összevetve sokkal több mérést végez, másodpercenként akár 300-szor, hogy minél gyorsabban reagálhassanak a segédletek a változásokra.
Az apró, pár grammos alkatrész felel tehát azért, hogy a motor időben, de ne túl korán és agresszíven szóljon bele a vezetésbe, ha a vezető túl keményen gyorsítana ki vagy túl erőset fékezne a nedves, csúszós úton. A közhiedelemmel ellentétben a tökéletes hangolású segédlet élvezetesebbé teszi a motorozást, hiszen egy remek kipörgésgátlóval kész élmény kilőni a kanyarból, ugyanakkor még fontosabb a baleset-megelőzési szerepe, hiszen segít elhárítani a vezetési hibákból adódó ütközéseket.
Igazán beszédes, hogy már önmagában az ABS is mennyit számít – különösen az IMU-vezérelt kanyar-ABS –, ugyanis az AZT felmérése alapján kétszer gyakrabban szenvednek balesetet blokkolásgátló nélküli motorral, mint ABS-essel, vagyis minden száz elcsúszásból 66-67 olyan géppel történik, amin nem volt ABS. Mondhatnák a szkeptikusok, hogy túl sok blokkolásgátló nélküli motor fut az utakon, ezért rossz a mintavétel, de az ABS már hosszú évek óta kötelező az új gépeken, ráadásul a kutatás mintavételébe egyaránt bekerültek korosabb és fiatal vasak is.