ÉKM: egyeztetés indult, hogy B-s jogosítvánnyal is lehessen 125-ös motort vezetni Magyarországon

ÉKM: egyeztetés indult, hogy B-s jogosítvánnyal is lehessen 125-ös motort vezetni Magyarországon

              - Címkék |Gyorshírek

Göbl Vilmos az Építési és Közlekedési Minisztérium kommunikációs referense néhány perce megerősítette, hogy elkezdődtek az egyeztetések az új KRESZ motoros szabályairól. Többek között az szerepel a beszámolóban, hogy a jövőben bővülhet a B-vel vezethető motorok köre.

Noha az új KRESZ bevezetésére még nagyjából egy évet kell várnunk, máris újabb részletek láttak napvilágot. A módosítások középpontjában (idézzük)

a motorosok számára kötelezően előírható védőfelszerelések, az oktatások reformjai és a 125-ös motorok álltak.

Cél, hogy B-vel is lehessen 125-ös motort vezetni

Hosszú évek óta kampányolunk azért, hogy egyszerűbbé váljon az autósok motorra váltása. Ennek leghatékonyabb módja – a már kiforrott, külföldi példák alapján –, hogy automatikusan vagy egyszerű vezetéstechnikai képzés után bármelyik sofőr szabályosan használhasson legfeljebb 15 lovas és 125 köbcentis motorkerékpárt.

Az már csak hab a tortán, hogy a B-vel vezethető 125-ösök alaposan megtizedelnék a rendszám és biztosítás nélkül furikázó 50/125 motorok piacát is, hiszen ezentúl csak hátrányai lennének a szabálytalan, műszaki vizsga és biztosítás nélküli gépeknek

Támogatjuk, hogy honosítsák az egyre elterjedtebb ötletet, hiszen ahol eddig bevezették, csak előnyei voltak a könnyítésnek:

– sokszorosára, évi 9400-ról 25 000-re nőtt a motoreladások száma,

– évente tízezrek ültek át autóból motorra,

– a rengeteg új, tapasztalatlan pilóta dacára egyáltalán nem nőtt a motorosok által okozott balesetek száma.

Németországban négy éve vezették be az egyszerűsített, B196 kódjelű motoros jogosítványt, amikor tombolt a járvány, ezért a vezetéstechnikai tréningek csak korlátozott számú sofőrt tudtak fogadni, mégis a korábbi 36 helyett 69 ezren (!) szereztek B196-jogsit. Ráadásul csak annyit könnyítettek, hogy az oktatás és a gyakorlati képzés végén nem kellett vizsgázni, csupán részt venni az egynapos tréningen, ahol megtanulták a pilóták motorkezelés alapjait (Kép: BMW CE 02-teszt, Lisszabon – Hegylakók Motoros Magazin)

Az pedig tagadhatatlan, hogy ezzel az autóhoz ragaszkodók is jól járnak, hiszen látványosan csökkennek a dugók, torlódások, és ettől tisztábbá válik a városok levegője, amit Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője is hangsúlyozott.

Ti mit gondoltok? Jó ötlet, hogy az autósok ne csak segédmotort, hanem A1-es robogót, motort is vezethessenek külön vizsga nélkül?