Érdemes megfontolni a magyar döntéshozóknak is, hogy eltöröljék a vizsgakényszert, és egyszerű alapoktatás után motorra ülhessenek a B jogsis vezetők. Németországban meglépték, és az eredmény minden várakozást felülmúlt.
2020-tól már Németországban is megengedik a szabályok, hogy B-s jogsival motorra pattanj, igaz, ehhez előbb el kell végezni a 9 x 90 perces elméleti és gyakorlati képzést. Nagy különbség a hazai B125-tel szemben, hogy ott nem kell vizsgázni a végén – automatikusan megkapják a résztvevők a B196 névre keresztelt vezetői engedélyt.
Ha nem kell vizsgázni, szívesebben ülnek motorra az autósok
Látszólag azonos a hazai és a német rendszer, hiszen pár órás elméleti és gyakorlati oktatáshoz köti a legfeljebb 125-ös és 15 lovas motorok vezetését, de van egy fontos különbség.
Magyarországon vizsgázni is kell, és ez bizony sokak kedvét elveszi attól, hogy motorra üljön. Ráadásul nem éppen villámtréfa az elméleti része: 55 kérdésből álló számítógépes tesztet kell kitölteni az autósoknak, és ha nem érnek el legalább 87 százalékos (!) eredményt, akkor sajnos megbuknak. Ez elég komoly visszatartó erő, hogy ingázók tömege váltson kétkerékre…

Nos, a németek bevállalták, hogy vizsga nélkül is utakra bocsájtják a kezdő motorosokat, és ez nagyobb fellendülést hozott, mint azt remélték.
Kétszeresére nőtt a jogsiszerzők száma a vizsga eltörlése után
Noha tavaly a járványhelyzet miatt nem ment éppen zökkenőmentesen az oktatás, így is duplájára nőtt az autójogsival motorra ülők száma.

Amíg oktatás + vizsga rendszerben zajlott a motorjogsi megszerzése, évente 35-36 ezren jelentkeztek B-s jogsival a különbözeti oktatásra. Azok vehettek részt ezen, akik legalább öt éve vezettek autót, s ezért nem kellett a teljes motoros tréninget elvégezniük. Tavaly eltörölték a vizsgakötelezettséget, viszont a 9 x 90 perces képzés maradt, és egyből megugrottak a számok.
Járvány és korlátozás ide vagy oda, a korábbi 36 helyett 69 ezren (!) szereztek jogsit 2020-ban, holott a legfontosabb változás csupán annyi volt, hogy nem kellett vizsgázni a végén.
Mivel hazánkban is egyre nagyobb figyelmet kap állami szinten a motorozás, érdemes lenne elgondolkodni a magyar döntéshozóknak, hogy komoly oktatással, de vizsgakötelezettség nélkül mennyivel többen válthatnának motorra. Ráadásul ha autósok tömegei ülnek kétkerékre, rögtön csökkennek a torlódások, tisztábbá válik a városok levegője és hetente több órát megspórolnak a kétkeréken ingázók – mindenki csak nyerne vele.