Mi történik az utakon, ha itthon is B-s jogsival lehet 125-ös motort vezetni?

Mi történik az utakon, ha itthon is B-s jogsival lehet 125-ös motort vezetni?

              - Címkék |Cikkek

Göbl Vilmos az Építési és Közlekedési Minisztérium kommunikációs referense bejelentette, hogy zajlanak az egyeztetések az új KRESZ motoros szabályairól. Többek között az szerepel a beszámolóban, hogy 2026-ben bővül a B-vel vezethető motorok köre, de szinte biztos, hogy csak váltó nélküli modellekre lesz érvényes.

Immáron öt év telt el azóta, hogy Németországban is átírták a jogsitörvényt, így az autósok külön vizsga nélkül közlekedhetnek legfeljebb 125 köbcentis és 15 lóerős motorokkal. Csak egy oktatáson kell részt venniük, de nincs vizsga, tehát ha megjelent a képzésen, akkor a végén garantáltan meglesz az új jogosítványa.

Komoly különbség, hogy itthon rövidebb ideig tart és olcsóbb az elméleti és gyakorlati oktatás a B125-höz (valódi nevén az A1B-hez), ennek dacára elméleti és gyakorlati vizsgát kell tenni a sofőröknek az A1B-tanfolyam végén.

130 ezren ültek át autóról motorra

Talán nem is gondolná a többség, hogy mekkora visszatartó erő a vizsga, főként egy ilyen szigorú rendszerben, ahol a 86%-os eredmény még bukás (!), tehát csak azok kapják meg az A1B-bejegyzést, akik 87% felett teljesítenek a KRESZ-en.

Saját méréseink szerint a motoros ingázás szinte feleannyiba került, mint amikor autóval jártunk reggelenként, és akkor a kocsi havi 25-26 ezer forintos parkolási költséget nem is említettük (a motor ingyen parkolthat a fizetős állami, önkormányzati parkolókban). Az pedig pénzben nem is mérhető, hogy havonta három teljes munkanapot (!) takarítottunk meg, annyival gyorsabb volt motorral ingázni autó helyett

Úgy tűnik, hogy a német döntéshozóknak volt igazuk, ugyanis sokszorosára nőtt a képzésre jelentkezők száma, megtáltosodott a motorpiac – értelemszerűen főként az A1-es géposztály – a balesetek száma pedig alig változott. Lengyelországban még látványosabb példa, hiszen ott a sofőrök oktatás nélkül, automatikusan vezethetnek 125-öst, és már vagy tíz éve működik a rendszer. Teljes siker: nyomban háromszorosára (!) nőtt az eladott új motorok mennyisége, viszont a motorral okozott baleseteké gyakorlatilag nem változott. Tehát csak előnyei vannak a lépésnek,

hiszen még a járvánnyal sújtott években is megduplázódott a motoros képzésre jelentkezők száma, miután bevezették a könnyítést, és a friss motorosok nem okoztak több balesetet, mint a tapasztaltabb társaik.

Érdekesség, hogy az autóból motorra ülők nagyobb része motorkerékpárt választott társul a vizsga megszerzése után, míg hozzávetőleg 45% ült CVT-váltós, azaz kuplung- és váltókar nélküli robogóra

Kár attól tartani, hogy a negyvenes apukák Mad-Max-szereplőkké vedlenek át, csak mert jogsi nélkül felülnek egy 10 lovas robogóra. Ideje hát megbarátkozni vele, hogy Lengyel-, Német- és Olaszország, valamint Románia után hazánkba is beköszönthet az „autós motorosok” kora, akik B-vel vezetik a 125-ös robogókat, motorokat.