A belépőkategória ászai: új elektromos motorok egymillió forint alatt

A belépőkategória ászai: új elektromos motorok egymillió forint alatt

              - Címkék |Hírek

Kétségtelen, hogy napjainkban (még) valamivel drágábbak az elektromos kétkerekűek, mint a hasonló méretű benzines kihívók, de a különbség egyre olvad, különösen az 50-es kategóriában.

Mivel a hagyományos segédmotorok ára lassan a legolcsóbb 125-ösökével vetekszik, ebben a géposztályban nagyobb eséllyel indulnak az elektromosok a benzinesek ellen. Azért is kiegyenlített a verseny, mert az apró motorokkal, robogókkal jellemzően csak napi 10-20 kilométert közlekednek, azaz nem okoz hátrányt a hangtalan gépek korlátozott hatótávja, ami egyébként nem is olyan kevés – a belépőszintű modellek is simán elmennek 50-70 kilométert egy töltéssel.

@hegylakok NIU UQi GT: a város közlekedés legolcsóbb formája. A motor, amivel egy BKK-bérlet árából 4-5000 kilométert motorozhatsz! #niu #scooter #advesmoto #ksr ♬ eredeti hang – Hegylakók Motoros Magazin – Hegylakók Motoros Magazin

Padkára fel, és át az akadályokon? A NIU-nak nem lehet gond, hiszen nincs kipufogó, sem olajteknő, ami leérne, ezért a szabad hasmagassága kereken 180 mm. Összehasonlításként: a „kalandmotorként” aposztrofált Triumph Tiger 900-nak is ugyanennyi a hasmagassága… 

Az éppen tíz éve alapított NIU elsősorban arról ismert, hogy bár kizárólag elektromos modelleket gyárt, így is felzárkózott a világ tíz legnagyobb motorgyártója közé. Népszerűségének titka, hogy praktikus, gazdag felszereltségű és megfizethető gépek sorakoznak a kínálatában, mint például az egymillió forint alatt elérhető UQi GT.

NIU UQi GT: nagy kerekek, még nagyobb hatótáv

Mivel a kategóriában nagynak számító, 14 colos keréken fut, az UQi a kátyús utakon sem rázza ki a lelket a vezetőből. Gyorsulásáért 1,5 kW-os teljesítményű Bosch – kefe nélküli – agymotor felel, míg az áramellátást 48 voltos Panasonic akkumulátorra bízták a mérnökök. Mivel az Unióban a segédmotoros kerékpárok megengedett végsebessége 45 km/óra, az UQi is legfeljebb ennyivel mehet, de a nyers teljesítménye alapján ennél sokkal többre képes, vagyis csak az elektronika korlátozza 45-re a maximális tempót.

Kétféle változatban készül a modell: a 48 V 31 Ah-s akkuval felszerelt UQi 45-50 km-t megy el egy töltéssel, míg a növelt hatótávú kivitel (48 V 42 Ah) hozzávetőleg 70 km-t tud

Hogy minél könnyebb legyen terelgetni a zsúfolt, városi utcákon, az UQi csupán 74 centi széles, hossza 191 cm, és viccesen könnyű – a jókora aksival együtt is mindössze 75 kilóval mérlegel. Jóllehet, ülésmagassága 845 mm, de mivel roppant karcsú gépről van szó, megálláskor az alacsonyabb pilótáknak sem kell lábujjhegyen pipiskednie.

A legolcsóbb közlekedési forma? A budapesti havibérlet árából legalább 4-5000 kilométert motorozhatsz a NIU-val. A csekély költségek dacára a elszereltsége kimondottan példás: alapáras a vállalat legújabb alkalmazása és lopásgátlója, mely három műhold helyzete és a motor hat érzékelője alapján riasztást küld a tulajdonosnak, ha illetéktelenek piszkálják a gépet

A mindkét kerekén tárcsafékkel felszerelt NIU egyik legfontosabb ütőkártyája – az ára mellett –, hogy dinamikusabb, jobban gyorsul, mégis összehasonlíthatatlanul kevesebbet fogyaszt, mint a szintén takarékos, 50-es robogók. A gyár mérései alapján 33 kWh/1000 km-rel számolthatunk, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy átlagos, 3 literes fogyasztású robesszal 18-20 ezer forintból jön ki ez távolság, míg az elektromos kihívó töltése csak 1-2000 forint, attól függően, hogy hatósági vagy teljes árat kell fizetni az áramért. Vagyis ha minden nap csak 20-20 kilométert teszel meg vele a munkahelyre és vissza, fél év alatt 120-130 ezer forintot takarítasz meg a tankoláson, az egyéb költségekről (olajcsere, karbantartások stb.) nem is beszélve.

Minden fékezés alkalmával töltődik az akkumulátor, amivel nagyban növelhető a hatótáv

Természetesen ugyanúgy B-s vagy AM-es jogsival vezethető – már 14 éves kortól –, mint bármelyik segédmotor, és szintén erős érv mellette, hogy az év végi akciónak köszönhetően most a NIU UQi GT-t 100-150 000 forinttal kedvezőbb áron veheted meg, sőt az arra alkalmas vállalkozások az ÁFA-t is visszaigényelhetik a vételárból.

Műszaki adatok – NIU NQi GT

Teljesítmény:      1500 W
Akkumulátor:      48V 31Ah
Töltési idő:          7 óra
Hatótávolság:     40-50 km
Csúcssebesség:   45 km/h (elektronikusan korlátozva)
Fékrendszer:   első és hátsó tárcsafék
Menetkész tömeg:      75 kg
Tengelytáv:         1300 mm
Hossz:   1910 mm
Szélesség:           740 mm
Magasság:          1128 mm
Szállítható személyek száma:      1 fő
Fogyasztás:         33 Wh/km
Károsanyag kibocsátás:  0 g/km
Első abroncs mérete:            90/90-14
Hátsó abroncs mérete:        110/80-14
Ülésmagasság:   840 mm
Hegymászó képesség:    18 %
Akkumulátorok száma:  1 db
Akkumulátor tömege (kivehető):         11 kg