„KPM-re kell mennem az átalakított ülés miatt?”

„KPM-re kell mennem az átalakított ülés miatt?”

              - Címkék |Cikkek, Karbantartás

A bajnai és mátrai ellenőrzések után jogosan merül fel a kérdés: a teljesen átalakított, zselés ülés már ok a hatósági vizsgára?

Sok tévhit kering a világhálón a motorkerékpárok átalakításáról, főként a sportkipufogókkal kapcsolatban nagy a zűrzavar a fejekben. Pedig a szabályok évtizedek óta változatlanok:

Ugyanakkor nem minden alkatrész módosítása, cseréje jár átalakítási engedéllyel és hatósági műszaki vizsgával: ide tartozik a zselés ülés is.

Kell engedély a zselés ülésre? Itt a hivatal válasza

Facebook-kommentben érkezett a kérdés Barnitól: egyedi, hazai műhelyben készült, zselés nyereg van a motoromon. Ezért is ugyanúgy megbüntethetnek, mint a LED-es indexért, kínai fékkarért vagy plexiért?

Szebb, kényelmesebb és még szabályos is – így fest a VFR ülése az átalakítás után (Kép: TommoT)

Korábban egy nagyon hasonló kérdéssel már megkerestük a Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési, Fogyasztóvédelmi és Foglalkoztatási Főosztály Közlekedési Osztályát, és az alábbi választ kaptuk:

A hivatal álláspontja szerint az átépített motorkerékpár-ülés nem tartozik azok közé az alkatrészek közé, amelyeket a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet „közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból kiemelten fontos pótalkatrészként” határoz meg. A rendelet úgy fogalmaz, hogy ide olyan elemek tartoznak, „amelyek … az 1. számú mellékletben meghatározott követelmények teljesítését befolyásolják”, például a „futóművek, … kormányberendezés, fékberendezés, … meghajtó motor … valamint a kipufogó rendszer”. Mivel ezek között az ülés nem szerepel, az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti minősítő vizsgálat és megfelelőségi tanúsítvány sem szükséges: „az említett alkatrész ER. szerinti minősítő vizsgálata, illetve megfelelőségének tanúsítása (műbizonylat) nem szükséges.”

Nemcsak kényelmesebb lesz a motor a testre szabott üléstől, hanem az irányítása is egyszerűbbé válik, köszönhetően a vezető testalkatára szabott formának és a deréktámasznak

Ugyanakkor az ülés kialakítására továbbra is érvényesek az MR. vezetőtérre vonatkozó alapfeltételek, melyek szerint „a motorkerékpár vezető- és utasülését úgy kell kialakítani, hogy … a lábait megfelelően meg tudja támasztani és az utas kapaszkodási lehetősége biztosított legyen.” Természetesen ez csak azokra a nyergekre igaz, melyek nem változtatják meg a jármű alapvető tulajdonságait, azaz például egyszemélyesre átalakított üléssel értelemszerűen nem szállíthatsz utast, de ez egyébként is magától értetődik.

A saját ZZR-emen is hazai készítésű, átalakított ülés volt, ezzel jártam be Európa 8-10 országát, és egyszer sem okozott gondot igazoltatáskor

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az új nyerget engedély nélkül is felszerelheted, és legfeljebb az alkatrész eredete lehet kérdéses, de ezt egyébként is igazolja a műhelyben kapott számla az új ülésről.