A bajnai és mátrai ellenőrzések után jogosan merül fel a kérdés: a teljesen átalakított, zselés ülés már ok a hatósági vizsgára?
Sok tévhit kering a világhálón a motorkerékpárok átalakításáról, főként a sportkipufogókkal kapcsolatban nagy a zűrzavar a fejekben. Pedig a szabályok évtizedek óta változatlanok:
- Sportkipufogóval is pont olyan szabályos a motor, mint a gyárival,
- ha a típushoz engedélyezett és a forgalmiba bejegyzett kipufogódob vagy -rendszer van a gépen.
Ugyanakkor nem minden alkatrész módosítása, cseréje jár átalakítási engedéllyel és hatósági műszaki vizsgával: ide tartozik a zselés ülés is.
Kell engedély a zselés ülésre? Itt a hivatal válasza
Facebook-kommentben érkezett a kérdés Barnitól: egyedi, hazai műhelyben készült, zselés nyereg van a motoromon. Ezért is ugyanúgy megbüntethetnek, mint a LED-es indexért, kínai fékkarért vagy plexiért?

Korábban egy nagyon hasonló kérdéssel már megkerestük a Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési, Fogyasztóvédelmi és Foglalkoztatási Főosztály Közlekedési Osztályát, és az alábbi választ kaptuk:
A hivatal álláspontja szerint az átépített motorkerékpár-ülés nem tartozik azok közé az alkatrészek közé, amelyeket a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet „közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból kiemelten fontos pótalkatrészként” határoz meg. A rendelet úgy fogalmaz, hogy ide olyan elemek tartoznak, „amelyek … az 1. számú mellékletben meghatározott követelmények teljesítését befolyásolják”, például a „futóművek, … kormányberendezés, fékberendezés, … meghajtó motor … valamint a kipufogó rendszer”. Mivel ezek között az ülés nem szerepel, az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti minősítő vizsgálat és megfelelőségi tanúsítvány sem szükséges: „az említett alkatrész ER. szerinti minősítő vizsgálata, illetve megfelelőségének tanúsítása (műbizonylat) nem szükséges.”

Ugyanakkor az ülés kialakítására továbbra is érvényesek az MR. vezetőtérre vonatkozó alapfeltételek, melyek szerint „a motorkerékpár vezető- és utasülését úgy kell kialakítani, hogy … a lábait megfelelően meg tudja támasztani és az utas kapaszkodási lehetősége biztosított legyen.” Természetesen ez csak azokra a nyergekre igaz, melyek nem változtatják meg a jármű alapvető tulajdonságait, azaz például egyszemélyesre átalakított üléssel értelemszerűen nem szállíthatsz utast, de ez egyébként is magától értetődik.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az új nyerget engedély nélkül is felszerelheted, és legfeljebb az alkatrész eredete lehet kérdéses, de ezt egyébként is igazolja a műhelyben kapott számla az új ülésről.