Olvasói: NKH-vizsga sportkipufogó miatt?

Olvasói: NKH-vizsga sportkipufogó miatt?

- Kategória: Ajánló, Cikkek, Hírek

Bálintot egy rendőri ellenőrzés során figyelmeztették, hogy így bizony hamar a vizsgaállomáson fog kikötni, ha ilyen dobbal közlekedik. Jogosnak tűnik a panasza, de jobban utánajárva kiderül, hogy valójában ki a hunyó...

Sziasztok! Lenne egy kérdésem, melyre sehol nem találok választ. Van egy segédmotoros kerékpárom, melyet az előző (és első) tulajdonosa a Budaörsi Malaguti márkakereskedésnél vásárolt és rendelhető extra volt rá egy Leo Vince kipufogó. A rendőrök viszont KPM (NKH - a szerk.) vizsgával fenyegetnem, mert hogy nem eredeti, mert ez egy tuning, verseny kipufogó. Kérdésem, az hogy lehet-e segédmotoros kerékpárt KPM vizsgára küldeni, és ha lehet, milyen következménye lehet ezzel a kipufogóval? A választ előre is köszönöm!

Bálint

malaguti-drakon-malossi-leo-vince
Bálint gépe, a Malossi és Leo Vince tuningos "segédmotoros-kerékpár"... Csoda, ha bepöccentek rá a yardok? (kép forrása: Csontos Bálint)

Kedves Bálint!

A jogszabályok elég egyértelműen fogalmaznak, és ha azokat vesszük alapul, bizony van mitől tartanod. Az a helyzet, hogy BÁRMILYEN, a motorra utólag felszerelt alkatrész vizsgaköteles, az esetben is, ha kimondottan a típusra készült, országúti használatra engedélyezett termékről van szó. Hogy egy egyszerű példával éljek: ha az autódra veszel egy, a típusnak megfelelő vonóhorgot, azt csak akkor használhatod, ha előbb a műbizonylat és a beépítési igazolás kíséretében levizsgáztatod vele a gépet.

Nincs ez másként a sportkipufogókkal sem, legalább is a nagymotoroknál. Más kérdés, hogy ez a törvény, ha tényleg minden vizsgabiztos szó szerint betartaná, gyakorlatilag a magyar motorozás végét jelentené, mert a mókolt áttételek, kipufogók, idomok tengerében ma már alig van itthon olyan motor, amin ne variált volna ezt-azt a tulajdonosa. S hogy gyakorlati tanácsot is adjak: fáradj el a kereskedésbe, ahol vásárolták a motort és a dobot, kérj egy igazolást, hogy a kipufogó utcai használatra engedélyezett, s igazoltatáskor azt mutasd fel a rendőröknek.

Kedves Bálint, nagyjából ennyi lenne a jó tanácsom, ha nem a Facebookon keresztül üzentél volna nekünk... Így azonban kíváncsi lettem arra a "segédmotoros-kerékpárra", ahogy írod. A képeid között ráleltem a motorra, ami igen jól néz ki, gratulálok hozzá, tényleg csinos darab.

Így már más a helyzet...

Ami viszont a kipufogót és a többi alkatrészt illeti... Hogy is fogalmazzak. Szerinted véletlen volt, hogy a több tízezer kismotor közül éppen Téged szúrtak ki a yardok? Ha igazoltatáskor bevallanád, hogy igen, kevesellted a kraftot, levizsgázni meg nem akartál, ezért egy 90-es Malossi hengerrel meg egy Leo V6 kipufogóval megbolondítottátok a vasat, ami így - gondolom - vagy 110-120-at hasít, máris nem érezné úgy a rendőr, hogy hülyének nézed, és nem kötne beléd.

Szóval csak óvatosan, mielőtt farkast kiáltunk a "gonosz" rendőrök ellen, hiszen - gondolom - Te is ismered a mondást: amilyen az adjon Isten... A világért sem akarok ítélkezni feletted, ezért inkább a közönségre bíznám a döntést:

Kedves olvasók, Ti hogy látjátok? Ennyi kis csalás belefér, és tényleg oktalan ilyenért piszkálni a motorost vagy igenis tegye a rendőr a dolgát, ha százzal hasító "segédmotort" lát?

Continental 2019

Facebook Comments

24 Comments

  1. Norbert Bokor

    szerintem NAGYON nem fer bele, a rendornek teljesen igaza volt
    de ha minden igaz, osszel megoldodik a problema es rendszam kerul minden kismotorra is, onnantol valoszinuleg az ilyen esetek is a helyukre kerulnek

  2. óóóóóó a csodálatos drakon de szerettem amikor még megvolt és néha néha még ment is

  3. ja és a cikk szerzőjének üzenem hogy 90es malával és leo vincsivel megy ez 150et is

    1. József Juhász

      biztosan nem megy 150-et 🙂 maximum óra szerint.

    2. Szabó Levente

      Megy az 150-et, de az áttéttel akkor is lennének gondok, hisz akkor gyári váltóval olyan 70-80 körűl lenne 1-esbe a gép 3ezres fordulatnál… ami elég gáz hogy mindig a himalájáról indul el az ember meg a stop tábla után nem bír elindulni!

      1. Papp Gergő

        ne a te malagutidhoz viszonyítsd mehet 150-et nem lesz gyenge viszont a 150 hez szétforog ná magát reálisan 130

  4. Eszembe jut a vicc, mikor a vézna gyerek besétál a kocsmába, letapizza a hústorony nőjét, utána meg rohan panaszkodni, hogy megpofozták, és micsoda aljas bűntett történt, mikor ő semmiről nem is tehet…
    Bálint: nem lennék a helyedben, mikor ősszel elkezdik a “segédmotorok” regisztrációját és a bukott géped utána csak pályamotornak vagy alkatrésznek lesz jó.

  5. ez akkor hüleség minden 2 dik segédmotoron van sport kipufogó … és amugymeg mit kell csesztetni a motorosokat inkább a bűn megelőzésével foglalkoznának nem ijen pitiáner dolgokkal … !!!!

    1. Nem értem a felháborodást. Nem küldte el vizsgára, csak figyelmeztette, szólt neki, hogy baja lehet belőle, ergo jó fej volt. Akkor mire a köpködés?

  6. azért én érzek némi álszentséget… hány nagymotor fut sport rendszerrel, szoftveres és egyéb tuningal. értem én hogy ott van rendszám és lehet azonosítani, de ettől függetlenül a tuningolás mint olyan ugyan úgy ott is jelen van ahogy ezt a cikk is írja. egy szó mint száz azért ne akarjuk már fejét venni szerencsétlen srácnak csak mert úgy jár el mint rengeteg másik motoros 🙂 attól függetlenül hogy aki a tűzzel játszik ne csodálkozzon ha megég. ez tény.

    1. Norbert Bokor

      az a ‘hany nagymotor’ nem lesz kepes az eredeti sebessegenek harom-negyszeresere a tuningkipufogotol egy masik szoftvertol, illetve nem fog masik jarmukategoriaba tartozni
      a cikk temajaul szolgalo Malaguti viszont a KRESZ ertelmeben mar NEM segedmotoros kerekpar, tehat jogilag pontosan ugyanaz a kategoria, mintha egy ZZR1400-zal jarkalnal rendszam nelkul

      1. “ZZR1400-zal rendszám nélkül”?
        ne csábíts, mert még kedvet kapok hozzá – ha én is csak 45-tel megyek vele a rendőr előtt, és nem tudom, hogy az “előző tulaj” mókolta meg, akkor ez is segédmotor? 😀 😀

    2. “azért ne akarjuk már fejét venni szerencsétlen srácnak csak mert úgy jár el mint rengeteg másik motoros”
      Ezt komolyan gondolod? Ez olyan mintha azt mondanád: “Nem baj, hogy gyilkolt, van másik 1000 gyilkos is, ez még elfér.”
      Igenis fejét kell venni. Mindegyiknek! El kell kezdeni valahol, hogy előbb-utóbb fogyjon. De ha mindig csak “Ááá, ez csak kis gond, hagyjuk” alapon ítélünk, akkor nem lesz belőle semmi.

  7. Véleményem szerint igenis büntessen a rendőr és ne csak ezért. Sajnos elég sok motor rohangál papírok, rendszám nélkül, vagy nem éppen gyári alkatrészekkel megbolondítva, plusz szerintem a sport kipufogó nem jó megoldás semmire sem. Hangos, ami zavaró, de jobban nem ettől fognak a forgalomban észrevenni. Ha meg plusz erő kell, akkor nem az az 1-2 LE fogja megváltani a világot, vegyél erősebb motort! Én magam részéről a nem megfelelő papírokkal, műszaki állapottal rendelkező járműveket (nem csak motort) igen keményen büntetném (értsd ez alatt a jármű értékével összemérhető módon), mert a forgalomban nem csak a saját életével játszik aki vezet, hanem a többiekével is.
    Félre értés ne essék, nem vagyok én sem angyal. És ha már pl. nem tartjuk be a sebesség határokat motoron ülve (tegye mindenki szívére a kezét, elég gyakran elő tud fordulni), akkor legalább a vas legyen teljesen rendben.

  8. Ne felejtsétek el, hogy egyszer, valamikor, mindenki robogóval kezdte! És melyikünk nem szépítgette, építgette sokszor előnytelen kinézetű, gyenge gépecskéjét, szeretettel, lehetőségei szerint. Ki ne szerette volna, ha egy-két lóerőt előcsalogathatna ?! Néha elég volt, hogy kifurkáljuk a kipufogót, máris azt hittük, képzeltük, hogy egy megvadult paripán száguldunk . Ne ítélkezzünk, én nem teszem, mert ha arra gondolok, hogy ha már akkor megbüntetnek és eltiltanak a szerelgetéstől, valószínűleg egy életre elveszik a kedvem a motorozástól. Lassan hatvan éves leszek, és ha motorozom, lassan gurulva, gyorsan haladva, vagy éppen dübörögve, húsz évesként élem meg az egészet. És szeretném még sokáig érezni alattam a “vasat”, arcomban a szelet…

  9. Berényi Richárd

    Kedves Valmont!

    Szerintem azért ne vegyük már egy kalap alá a kettőt.
    Nyilván megütheti a bokáját, de ez az Ő problémája.

    Norbert: Az soha nem lesz 3-4x es VÉGSEBESSÉG, egy kipufogótól…
    Másrészt azért nem mindegy, hogy ötvenesként használsz egy 80-ast vagy egy másfelest.

    Ha ennyire szentek akarunk maradni, akkor eleve a drakon mehet a kukába, hiszen az sehol nem 4kW-s…
    Gyárilag ennek a 2-2.5x öse.

    Nem ölt meg senkit, még csak nem is 30 lovas géppel furikázik.

    Természetesen JOGOSNAK TALÁLOM A RENDŐR intézkedését, hiszen nyilván nem fér bele a kategóriába, viszont ez a mértékű felháborodás a hozzászólók körében számomra nagyon ellenszenves.

    Ti sosem voltatok fiatalok?
    Simsonon kezdtétek??
    Azzal a simsonnal minden a legnagyobb rendben volt? Sosem próbáltátok picit felpiszkálni?

    Ezen mindannyian elgondolkodhatunk/gondolkodhattok, de választ nem kérek.

    Köszönöm!
    Szép napot.

    1. Norbert Bokor

      termeszetesen sehol nem mondtam hogy a kipufogocseretol gyorsulna haromszorosara
      elsosorban a gyarihoz kepes majdnem duplameretu henger az ami nagyon durvan megvaltoztatja a motort

      es ha mar igy rakerdeztel… en soha nem motoroztam illegalisan, papirok nelkul, akkor most kopjem szembe magam? 🙂

      a hozzaszolasok kozott en nem nagyon latok felhaborodvast, inkabb az eredeti kerdesfeltevonel latom hogy fel van azon haborodva hogy a rendor (teljesen jogosan) vizsgalatra kuldte a tuningolt kismotorjat
      nem kene folyton hulyenek nezni a rendort…

      1. Berényi Richárd

        Amint láthattad, én egy szóval nem mondtam, hogy netán csak túlkapásról lenne szó… 🙂

        ,,”azért ne akarjuk már fejét venni szerencsétlen srácnak csak mert úgy jár el mint rengeteg másik motoros” Ezt komolyan gondolod? Ez olyan mintha azt mondanád: “Nem baj, hogy gyilkolt, van másik 1000 gyilkos is, ez még elfér.””

        Számomra (például) ez mégis tükröz némi felháborodást… 🙂

        1. Norbert Bokor

          Ez szerintem nem felhaborodas, csak szimpla logika. Attol hogy valamit sokan csinalnak, meg nem lesz legalis es elfogadhato.
          Nyilvan nem arrol van szo hogy olyan sulyos bun lenne rendszam nelkul nagymotorral kozlekedni mint embert olni, de csak azert mert sokan csinaljak, meg ne tapsikoljunk neki meg simogassuk meg a buksijat hogy “uuuugyes gyereeeek”

      2. Stukov Jokeph

        nos, igen, már a rendőrök is konyítanak a témához. 🙁

    2. Norbert Bokor

      ja, ami lemaradt:
      a 4kW-ot felesleges idekeverni, az ELEKTROMOS segedmotorra vonatkozik, a cikkben emlitett Malaguti pedig benzinmotoros, vagyis a ‘segedmotorsag’ feltetele az 50 kobcenti alatti loketterforgat (amin a 90 kobci azert “kicsit” tulmutat) illetve a 45 km/h-s tervezesi vegsebesseg (bar ez utobbi egy nem igazan megfoghato gumifogalom)

    3. Stukov Jokeph

      én simsonnal és 125TS MZ-vel kezdtem. a simsont egyáltalán nem kellett piszkálni, mivel 3,5LE-s volt, és röhögve ment 65-70 et. (1969-es Suhl, gyárilag nincs visszafojtva, csak az N51-es volt legyengítve gyárilag – ha jól tudom, az nem is ment jobban 40-nél 😀 ) és, igen papír és műszakilag is rendben volt tartva 😀 és, nem piszkáltam, mert nincs értelme tuningolni, ha kakaó kell átültem a 125-ösre, majd később a 250/1-re…

  10. Azt azért tegyük hozzá hogy nem csoda hogy a fiatalok vágynak egy kis plusz lóerőre! gyári segédmotorral nap mint nap próbálnak letolni elütni az autósok,amikor egy “tuningolt” segédmotor már megy 70-80-at szerintem már sokkal jobban elfogadható és az autósok sem hajtanak át rajtunk!Sokkal kisebb a baleset veszély 60-as normál tempóval mint 40-el.

  11. Czirkó Norbi

    Szerintem nincs ezzel semmi baj,a mai segedmotorok NAGYON NAGY része nem ötvenes,hallottam már olyat is hogy 200/50,és nem bantottak mert ertelmesen kozlekedett es muszakilag rendben volt meg szerencseje volt,de nem ez a lenyeg.Hanem az hogy en rengetegszer veszem azt eszre a rendorokon hogy ok nem azt nezik hogy egy motor hany kobcentis meg a papirok stb.Itt mar az eleg nekik ha ertelmesen kozlekedsz,a motorod muszakilag rendben van persze nem nagy varosban elek,hanem egy kb 5000 lelekszamu kisvarosban sajat rendororsel de ez akkor is egy pozitiv dolog hogy az embert nem buntetik halalra mint mashol,es nem mondom azt hogy kovetendo pelda minden rendornek mert a szigor az jo ha van nyilvan,de ha a srac nem egykereken meg tiltason bomboltetve megy akkor minek belekotni,es ahogy lattam az a motor azert elegge egybe is van.

Válasz