Az országgyűlés szépen, csendben meghozta új rendeletét: az autósiskolák mostantól bárkiből fél nap alatt motorost faragnak, ha van B kategóriás jogosítványa.
Két napja ez egy csendes hely volt. Mérgelődtünk a magas benzinárakon és a baleseti adón, ez utóbbi egyébként akár havi 160 forinttal is növelheti majd a motorozás havi költségeit. Anyám, hogy fogjuk ezt kibírni, ugye. Szeretünk panaszkodni, na, ilyenek vagyunk. Meg orbánozni is, de az más tészta.
Két napja tollat ragadtam, és nagy vidáman leírtam a Sportmotor hasábjain, hogy hurrá, enyhébb, könnyebben teljesíthető feltételekkel ülhetünk 125-ös, legfeljebb 11KW teljesítményű motorkákra 2012-től. Vagyis nem mi, hiszen mi most is vezethetjük őket, hanem azok, akik eddig autóval álltak a dugóban, és csak áhítoztak a csendes, kényelmes illetve praktikus robogók után. A könnyebbség persze relatív, hiszen az eddig 38 órában leadott anyagot 5-6 órában kell elsajátítani a változtatást követően. Vajon mi változott meg egyik napról a másikra, hogy a kétheti anyagot most egy délután alatt meg lehet tanulni?
Hirdetek, hirdetek! – kiáltottam, mint Koltai a híres kabaréban, és a lavina elindult. A Totalcar csapata saját győzelmének tekinti a dolgot, hiszen ez már a B125, vagyis autó jogsival nyolcadliteres vasat vezethetünk. Egy lóf..szt Mama, idézhetnénk a másikat, akit gyakran szidnak. Eddig is elméleti és gyakorlati vizsgát kellett tenni a jóembernek, ha motorozni akart, legfeljebb annyi változott, hogy nem nézik teljesen hülyének: megengedik, hogy kevesebb óraszám alatt sajátítsa el a dolgot, ha megy neki. S ha nem megy, akkor újabb órákra kötelezik – ez esetben minden marad a régiben.

És, és, és szerintetek hány halálos baleset lesz? – ez már a motoros oldalakon hangzott el, legtöbbször hozzászólások formájában, ráadásul néhány helyen a magazin készítői tették fel a választ is sugalló kérdést. Remek. Mi jobbat találhatnánk ki (mi Motorosok), mint hogy azzal ijesztgetjük a Zembereket, hogy halomra halnak majd, amikor – hozzánk hasonlóan – motorra ülnek. Gratulálok.
Tisztázzunk pár apróságot:
1, Eddig is vezethettek a B jogosítvánnyal rendelkezők olyan robogókat, amik 70-80-at tudtak végsebességre, a robbanékonyságukról nem is beszélve. Vagyis nem a mostani döntés engedi az autósokat robogózni – azt eddig is szabad volt. Az új rendelet azt engedi, hogy legálisan ülhessenek a 125-ös apróságokra, amikkel nem nyolcvannal, hanem kilencvennel fognak haladni, feltéve, ha a forgalom és a sebességkorlát engedi – úristen, meg fognak halni, tényleg.
2, Ez lenne a B125? Megengedik a tehetségesebb nebulóknak, hogy kevesebb órára menjenek be az eddig előírtnál? Volt olyan közülünk, aki végigülte az ÖSSZES órát, és nettó végig vezette az összes előírt forgalmi időt? Na ugye. Csak az, akinek szüksége volt rá. És ő ez után is végig fogja, csak most plusz óráknak fogják hívni az ott eltöltött időt… Ebben a formában ez egy gumicsont, amit a hírekben szegény decemberi időszakban frankón fel lehet fújni, nem több. Ha valóban sikerült volna kiharcolni a B125 eredeti kezdeményezését, akkor Spanyolországhoz és Olaszországhoz hasonlóan itthon is automatikusan átülhetnének az autósok a korlátozott teljesítményű 125-ösökre, ahogy azt egyébként Ausztriában, Németországban vagy a Lengyeleknél tehetik. De min is csodálkozunk, hiszen Pintér úr már egy éve megmondta, hogy vizsgázni márpedig kötelező!
A B-s jogosítvánnyal rendelkezők jelentős többsége elmúlt már 21 éves. Vagyis jelen gyakorlat szerint nem csak 125-ös gépekre, hanem bármilyen motorra levizsgázhatnak, ha épp kedvük tartja, más kérdés, hogy ott magasabb óraszám mellett tehetik ugyanezt – ha az ötven lovas tanulómotorral végig tudnak gurulni a városon, nosza, mehetnek a Hayabusáért, hisz’ “megtanulták kezelni”. Érdekes módon ez ellen nem tiltakozunk látványosan. Pedig ez veszélyesebb, mint a plusz 10-20 kilométeres sebességkülönbség, amit a jórészt városban használt motorokkal ki sem fognak használni a tulajok, hiszen immár rendszámmal súlyosbítva közlekednek majd, ami a traffipaxok kedvenc eledele, ugye.
Van is B125-ünk, meg nincs is. Akarjuk is, hogy legyen, meg nem is. Lehet, hogy tényleg megérdemeltük a felemás döntést?
Akárhogy is: ha ettől több, legálisan használt 125-ös robogó lesz a városban, amivel négykerekűeket válthatnak ki gazdáik, akkor már megérte belefogni. Egyelőre azonban sok a kérdés: nem ismert a vizsga pontos menete, költsége, és az sem, hogy a háromórás elméleti képzés után aki megbukik a KRESZ teszten, az vajon bukja az autóra érvényes jogosítványát is?