Baleset a hibás guminyomás miatt?

Baleset a hibás guminyomás miatt?

              - Címkék |Gumiguru

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Suzuki GSX-R 750 K7-en gurulok, Pirelli Rosso III-at használok. A vezetési stílusomat tekintve a dinamikus kategóriába sorolnám magam. Főleg közúton motorozom, de olykor-olykor lemegyek a Pannónia Ringre is. A K7 Service Manual-ja a hideg abroncsoknál előre 2,5 bar-t, hátra 2,9 bar-t ír közúti solo riding-ra, amit alapból sokallok…

A legutóbbi ringezésem alkalmával (júni 1.) az elsőt hidegen 2,0-ra, a hátsót 1.8-ra fújtam. Két etapon keresztül semmi gond nem volt, de

a harmadik végéhez közeledve a motor hátulja semmilyen korábbi visszajelzés nélkül kicsúszott, amiből egy ficamos boka és lábtörés következett.

Magas volt a guminyomás? Milyen értékeket ajánlasz? Mi lehetett a gond? Köszönettel: Zsolti

VÁLASZ

Kedves Zsolti! Először is jobbulást és mihamarabbi gyógyulást kívánok Neked! A Rosso III egy nagyon modern gumi, utcai sportosabb motorozáshoz személy szerint is azt mondom, hogy nem kell jobb. A gumi korlátait és tulajdonságait nem is akarom most ecsetelni, térjünk ki most leginkább arra a dologra, hogy miért is eshettél el, úgy gondolom téged is ez érdekel most leginkább. A közúti guminyomásokat a gyártó egy középértékként határozza meg, mivel a külső hőmérséklet és a súrlódás miatti hőképződés folyamatosan változóvá teszi ezt. A te esetedben 1-2 tized eltérés hidegen mérve még nem okoz gondot, és nyilván a kiindulási értéktől melegen és hidegen is működnie kell az abroncsnak. A motorod egy könnyű gép, nekem egy előző szériás 600-as van, nagyjából a két motor súlya a bogár tetemektől függően megegyezik, és 2,5-2,5 a gyári érték, amit inkább tartok reálisnak mint a 2,9 bar-t. Ezt a gyártó így határozta meg, ettől személy szerint nem szeretek eltérni és mást javasolni sem, ebben van a legkisebb kockázat, a mérnökök nem buta emberek, továbbá saját tapasztalatom és érzéseim szerint is ez vált be UTCÁN.

Pályára más beállítás kell

A pályahasználat teljes mértékben eltér egy közúti motorozástól, ezt neked sem kell bemutatnom. Itt térnék ki igazán a Rosso III-ra. Ez egy utcai abroncs, ehhez tervezett és kialakított karkasszal és profillal. A belső felépítése a guminak nem túl merev, hisz nem erre van szükség, kell neki a levegő nyomás, pontosan azért, hogy megfelelő oldaltartása és stabilitása legyen. Egy profi verseny abroncs felépítése ( ahol  a meleg nyomás ~1,5-1,7 BAR környékén alakul egy hátsó gumi esetén és ennél pár tizeddel több az elsőnél ) teljesen eltér egy utcai gumiétól, hisz más felhasználásra készült, konkrétan versenyzésre és extrém szélsőségekre.

Pirelli Diablo Rosso
Pirelli Diablo Rosso III

Az általad írt kiindulási értékeket én teljesen rendben találom, ez még az a határ amire azt mondom, hogy ha megvolt a tempód hozzá akkor ott nem a gumival volt probléma. Legfőképp azért is tartom hirtelennek a nagy esést, mert említetted, hogy az első 2 etapban jól működött a gumi. Bízok benned annyira, ha már pályára is mész a motorral, hogy érzed ha jelez a gumi és csúszkál. Amennyiben teljesen váratlanul engedett el mindenféle előjel és visszajelzés nélkül akkor először kizárnám a gumit,  lábtartó leakadás pályán egy olajfolt stb.-re gondolnék, vagy csak egyszerűen túl sok volt. Ha nem ezeket tartod a felelősnek akkor az is lehet, hogy elérted a gumi határait. Ezt így a monitor mögül sajnos nagyon nehéz megállapítanom. Azt sajnos nem tudom, hogy szoktad-e, de miután leérsz egy etapról azonnal mérj guminyomást, hisz melegen érdemes ezt beállítani ebben az esetben, így tudsz sokat korrigálni, lehet hogy túlhevült a gumi és valóban sok lett a nyomás,de az is lehet hogy pont nem. Egy utcai guminak 2,1-2,2 első és 2 BAR körüli értéken még működnie kell.