DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!
Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!
Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Suzuki GSX-R 750 K7-en gurulok, Pirelli Rosso III-at használok. A vezetési stílusomat tekintve a dinamikus kategóriába sorolnám magam. Főleg közúton motorozom, de olykor-olykor lemegyek a Pannónia Ringre is. A K7 Service Manual-ja a hideg abroncsoknál előre 2,5 bar-t, hátra 2,9 bar-t ír közúti solo riding-ra, amit alapból sokallok…
A legutóbbi ringezésem alkalmával (júni 1.) az elsőt hidegen 2,0-ra, a hátsót 1.8-ra fújtam. Két etapon keresztül semmi gond nem volt, de
a harmadik végéhez közeledve a motor hátulja semmilyen korábbi visszajelzés nélkül kicsúszott, amiből egy ficamos boka és lábtörés következett.
Magas volt a guminyomás? Milyen értékeket ajánlasz? Mi lehetett a gond? Köszönettel: Zsolti
VÁLASZKedves Zsolti! Először is jobbulást és mihamarabbi gyógyulást kívánok Neked! A Rosso III egy nagyon modern gumi, utcai sportosabb motorozáshoz személy szerint is azt mondom, hogy nem kell jobb. A gumi korlátait és tulajdonságait nem is akarom most ecsetelni, térjünk ki most leginkább arra a dologra, hogy miért is eshettél el, úgy gondolom téged is ez érdekel most leginkább. A közúti guminyomásokat a gyártó egy középértékként határozza meg, mivel a külső hőmérséklet és a súrlódás miatti hőképződés folyamatosan változóvá teszi ezt. A te esetedben 1-2 tized eltérés hidegen mérve még nem okoz gondot, és nyilván a kiindulási értéktől melegen és hidegen is működnie kell az abroncsnak. A motorod egy könnyű gép, nekem egy előző szériás 600-as van, nagyjából a két motor súlya a bogár tetemektől függően megegyezik, és 2,5-2,5 a gyári érték, amit inkább tartok reálisnak mint a 2,9 bar-t. Ezt a gyártó így határozta meg, ettől személy szerint nem szeretek eltérni és mást javasolni sem, ebben van a legkisebb kockázat, a mérnökök nem buta emberek, továbbá saját tapasztalatom és érzéseim szerint is ez vált be UTCÁN.
Pályára más beállítás kell
A pályahasználat teljes mértékben eltér egy közúti motorozástól, ezt neked sem kell bemutatnom. Itt térnék ki igazán a Rosso III-ra. Ez egy utcai abroncs, ehhez tervezett és kialakított karkasszal és profillal. A belső felépítése a guminak nem túl merev, hisz nem erre van szükség, kell neki a levegő nyomás, pontosan azért, hogy megfelelő oldaltartása és stabilitása legyen. Egy profi verseny abroncs felépítése ( ahol a meleg nyomás ~1,5-1,7 BAR környékén alakul egy hátsó gumi esetén és ennél pár tizeddel több az elsőnél ) teljesen eltér egy utcai gumiétól, hisz más felhasználásra készült, konkrétan versenyzésre és extrém szélsőségekre.

Az általad írt kiindulási értékeket én teljesen rendben találom, ez még az a határ amire azt mondom, hogy ha megvolt a tempód hozzá akkor ott nem a gumival volt probléma. Legfőképp azért is tartom hirtelennek a nagy esést, mert említetted, hogy az első 2 etapban jól működött a gumi. Bízok benned annyira, ha már pályára is mész a motorral, hogy érzed ha jelez a gumi és csúszkál. Amennyiben teljesen váratlanul engedett el mindenféle előjel és visszajelzés nélkül akkor először kizárnám a gumit, lábtartó leakadás pályán egy olajfolt stb.-re gondolnék, vagy csak egyszerűen túl sok volt. Ha nem ezeket tartod a felelősnek akkor az is lehet, hogy elérted a gumi határait. Ezt így a monitor mögül sajnos nagyon nehéz megállapítanom. Azt sajnos nem tudom, hogy szoktad-e, de miután leérsz egy etapról azonnal mérj guminyomást, hisz melegen érdemes ezt beállítani ebben az esetben, így tudsz sokat korrigálni, lehet hogy túlhevült a gumi és valóban sok lett a nyomás,de az is lehet hogy pont nem. Egy utcai guminak 2,1-2,2 első és 2 BAR körüli értéken még működnie kell.