A legkelendőbb motorokat bemutató sorozatunkban ezúttal a legnépesebb géposztályt, a túraendurók és crossoverek idei favoritjait mutatjuk be. Nem kérdés, ki az első, de mögötte akadnak bőven meglepetések…
Továbbra is a nagy túraendurókból fogy a legtöbb itthon, már ami az új motorokat illeti. A DATAHOUSE adatai alapján nyár közepén-végén két modell emelkedett ki a népes, 41 (!) típust magába foglaló kategóriából, mégpedig toronymagasan – ez a páros tette ki az eladások 45%-át.
Német-japán uralom a túraendurók piacán
Talán senki nem hökken meg rajta, hogy ezúttal is a BMW, a Honda és a Suzuki uralja a piacot, tulajdonképpen az egyetlen meglepetés, hogy a terepmotorok között kifejezetten erős KTM nem jutott be a legjobb tízbe.

Kicsit árnyalja a képet, hogy a hetedik és tizedik Honda Africa Twin (DCT) szinte ugyanaz a típus, de az eltérő modellkód miatt a statisztika most sem a teljes valóságot tükrözi. Külön számolják a hagyományos, illetve DCT-erőátvitellel felszerelt változatokat az NC750X-nél is, ami úgy lett harmadik, hogy a 42 db DCT-s modellen túl még tíz, hagyományos váltóval kínált motort is vettek 2019-ben.

Összesen 663 gép talált gazdára a túraendurók közül, míg a második csupaszmotorokból 566 fogyott, harmadikként pedig a 150-esnél nagyobb robogók végeztek 468 darabbal. Lássuk hát, melyek voltak Magyarország kedvenc túraendurói!
1. BMW R 1250 GS – 155 db
2. SUZUKI DL 650 V-Strom – 139 db
3. HONDA NC750XD (DCT) – 42 db
4. SUZUKI DL 1000 V-Strom – 39 db
5. HONDA X-ADV750 – 30 db
6. HONDA CB500X – 23 db
7. HONDA CRF1000L (DCT) – 21 db
8. SUZUKI DL250 V-Strom – 20 db
9. BMW F750 GS – 18 db
10. HONDA CRF1000L – 16 db
(A modellek neveire kattintva részletes leírás, műszaki adatlap és árlista nyílik.)

Az is érdekes, hogy az egyre népszerűbb DCT-erőátvitel még az olyan, kifejezetten terepezésre fejlesztett modelleken is kelendőbb a hagyományos váltónál, mint a CRF1000L Africa Twin, bár itt kisebb a különbség a két változat között (21/16), mint például az NC750X esetében (42/10).
Nyitókép: Honda Africa Twin Adventure Sports teszt – 2018 – Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László