Ennyi időt és pénzt spórolhatsz, ha elektromos motorral ingázol

Ennyi időt és pénzt spórolhatsz, ha elektromos motorral ingázol

              - Címkék |Kiemelt cikk

Köztudott, hogy sokkal kevesebbe kerül motorral ingázni, mintha autóban ülnél, de mennyi a különbség a benzines és elektromos vasak költségei között? Az eltérés nagyobb, mint gondolnád…

Ahogy egyre nehezebb és lassabb a közlekedés a városokban, úgy kezdenek az ingázók más, alternatív utazási módokat keresni. Ennek dacára sokan ragaszkodnak az autóhoz: éppen nemrég bizonyította a TomTom kutatása, hogy a legelterjedtebb utazási forma az egyik legkevésbé hatékony is. Több mint 600 millió (!) autó adatát elemezve kiderült, hogy

csak a dugóban ácsorgással évente 50-150 órát töltenek el az autóvezetők, azon belül is Budapesten 85 óra ez az érték.

Ha ehhez hozzászámoljuk, hogy haladás közben is mennyivel gyorsabbak a motorok, robogók, gyorsan kiderül, hogy csak városon belül ingázva is havonta nagyjából két-három munkanapot nyersz autóról motorra váltva.

Beszédes számok: négyről kétkerékre átülve 1000 km-enként nagyjából 50 000 forint maradt a tárcánkban az olcsóbb töltés révén, havi 25 ezret spóroltunk a parkolási díjakon, de még ezek is eltörpülnek a 2-3 szabadnapnyi plusz szabadidő mellett, ami szó szerint megfizethetetlen… (Kép: Lvneng S5-teszt, Hegylakók Motoros Magazin)

Ráadásul a négykerekű utazás lényegesen magasabb fogyasztással és szervizköltséggel jár, az arcátlanul magas parkolási díjakról nem is beszélve, így gyorsan kiderül, hogy havonta – a két-három napnyi szabadidőn túl – több tízezer forint marad a zsebben. Ez talán nem újdonság, de az már annál inkább, hogy a benzines és elektromos motorokat összevetve is meglepően nagy a különbség.

Mennyivel fogyaszt kevesebbet az elektromos motor a benzinesnél?

Napjaink ingázómotorjai szinte benzinpárával is beérik, tesztjeinken a remekül gyorsuló, 250-esnél nagyobb robogók, motorok is rendre 3,5-4 litert fogyasztottak 100 kilométerenként (pl. Honda SH300i: 3,61 L/100 km). A mai benzinárakkal ez 23 forintos kilométerköltséget ad ki, vagyis aki a közeli, 25 km-re fekvő munkahelyére ingázik, az egy hónapban 24 ezer forintot tankol el.

Nem mindegy, hogy 150 forintnyi áramra vagy 3 liter (1800 Ft) benzinre van szükséged a közel 80 kilométeres úthoz (Kép: Tromox Ukko S-teszt, Hegylakók Motoros Magazin)

Ezzel szemben a nagy teljesítményű, a 300-as motorok gyorsulását hozó elektromos modellek jellemzően 4-6 kWh-t fogyasztanak százanként, ami az áram árától függően 2-4 forint kilométerenként, vagyis havi 3-4 ezer forintos összköltséget jelent. Tehát ha benzines motorról váltasz elektromosra, ilyen futásteljesítmény mellett évente 240 000 forintot spórolhatsz, aki pedig sokat ül nyeregben – mint korábbi interjúalanyunk, Ákos –, az havonta akár 80 000 forintot is megtakaríthat vele.

Az alacsonyabb fogyasztáson megspórolható a havi törlesztő ára?

Jól tudjuk, Ákos extrém példa, hiszen kevesen motoroznak egy nap 100 kilométert, viszont aki nemcsak munkába járásra, hanem a munkájához is használja a motort – esetleg távolabbról, 40-50 kilométerről ingázik –, gyakorlatilag ingyen ülhet át a korábbi autóból, motorról az elektromos utódra. Elvégre az új jármű törlesztőrészleteit simán kifizeti a tankoláson megspórolt forintokból.

Ákos az élő példa, hogy egyetemistaként, félállásban dolgozva is havi 80 000 forintot lehet megtakarítani (és ennek sokszorosát keresni) egy elektromos robogóval

Persze tagadhatatlan, hogy vannak árnyoldalai is a tisztán elektromos közlekedésnek, mert így kevés esély van a spontán, hosszabb délutáni motorozásokra, leszámítva, ha a munkahelyeden is tudod tölteni az aksit. Ellene szól a télen, komoly hidegben csökkenő hatótáv is, bár ez inkább a futárokat érinti, hiszen a hobbimotorosok többsége egyébként sem indul útnak, amikor bőven fagypont alatti hideg van reggelente. Végül pedig az ilyen robogók nyereg alatti csomagtere is általában szerényebb méretű, mint a hasonló benzineseké az aksik miatt, ezért szükséged lehet egy hátizsákra vagy topcase-re. Előnyként a már említett, csekély költség, a nulla károsanyag-kibocsátás és a zaj hiánya említhető, valamint a kiszámíthatóbb karbantartás, hiszen a kevesebb alkatrészből álló elektromos motorok szervizelése igencsak könnyen tervezhető.

Miből fakad az elektromosok sokkal szerényebb „fogyasztása?” Nos, amíg a négyütemű erőforrások az elégetett benzin nagyobb részét, 60-80%-át hőtermelésre használják, a villanymotoroknál ez a veszteség csak 8-10%. Ezért is kerül kevesebbe a közlekedés és ezért nem égeti vádlidat az elektromos motor, mikor a lámpánál állsz… (Kép: N Moto NCF-S-teszt, Hegylakók Motoros Magazin)

Hogyan takaríthatod meg a havi törlesztőrészletet és mi az az Instacash?

A már megannyi országban közkedvelt BNPL, azaz „Vásárolj most, fizess később!” rendszer lényege, hogy megrendeléskor csak a jármű árának felét kell kicsengetned, a többihez pedig nem muszáj klasszikus hitelt felvenned. Semmi banki ügyintézés, sőt el sem kell hagynod a webáruházat, ahol a motort rendeled, hiszen ugyanazon a felületen, 7 perc alatt elbírálják a kérelmedet. Amennyiben zöld utat kapsz, a másik felét maximum egy év alatt, garantáltan kamat nélkül fizetheted ki, így gyakorlatilag ugyanannyiba kerül, mintha egyben, készpénzben vásároltad volna.

Viszont a tankoláson megtakarított forintokból meg is lesz a fedezete a törlesztőnek, vagy kisebb futásteljesítmény esetén annyival csökken a havi kiadásod, amennyit nem hagytál ott a kutakon. Így már 2-300 ezer forintos kezdőrészlettel hozzájuthatsz egy új motorhoz, mint például a B-s jogsival vezethető N Moto LX 08 vagy a Talaria elektromos endurója. Jóllehet, ha ugyanannyiba kerülne a közlekedés, akkor is sok érv szólna az elektromosok mellett, mint a már említett dinamikusabb gyorsulás, egyszerűbb kezelhetőség, valamint a gyakorlatilag nulla zaj- és károsanyag-kibocsátás.

Azt rendszeresen kifelejtik a benzines/elektromos összevetésekből, hogy az e-járművek gyártása mekkora ökolábnyommal jár, de a motorok szerény tömege és nyersanyagigénye miatt itt ez is elhanyagolható, szemben a többtonnás hibrid vagy villanyautókkal, így a kétkerekűek előállítása és használata is környezetbarát, ha valaki emiatt ódzkodna a vásárlástól. Ráadásul ahogy az autósok egy része motorra vált, úgy csökken a torlódások hossza is a városokban – akár egy teljes nagykörútnyi részen –, vagyis ezzel a lépéssel hozzájárulsz, hogy a többi közlekedő is kevésbé szennyezze a város levegőjét.

A szerényebb költségeken túl vitathatatlan érv az elektromosok mellett a kiemelkedő gyorsulás és a csekély tömeg (Kép: Tromox MC 10-teszt, Hegylakók Motoros Magazin)

Ha Te is szívesen váltanál vagy csak megnéznéd, milyen elektromos motorok és részletfizetési lehetőségek közül válogathatsz, itt találod az öt népszerű márka legújabb modelljeit, beleértve a kedvezményes árú, 2023-as típusokat is.