Share the post "Ennyi időt és pénzt spórolhatsz, ha elektromos motorral ingázol"
Köztudott, hogy sokkal kevesebbe kerül motorral ingázni, mintha autóban ülnél, de mennyi a különbség a benzines és elektromos vasak költségei között? Az eltérés nagyobb, mint gondolnád…
Ahogy egyre nehezebb és lassabb a közlekedés a városokban, úgy kezdenek az ingázók más, alternatív utazási módokat keresni. Ennek dacára sokan ragaszkodnak az autóhoz: éppen nemrég bizonyította a TomTom kutatása, hogy a legelterjedtebb utazási forma az egyik legkevésbé hatékony is. Több mint 600 millió (!) autó adatát elemezve kiderült, hogy
csak a dugóban ácsorgással évente 50-150 órát töltenek el az autóvezetők, azon belül is Budapesten 85 óra ez az érték.
Ha ehhez hozzászámoljuk, hogy haladás közben is mennyivel gyorsabbak a motorok, robogók, gyorsan kiderül, hogy csak városon belül ingázva is havonta nagyjából két-három munkanapot nyersz autóról motorra váltva.

Ráadásul a négykerekű utazás lényegesen magasabb fogyasztással és szervizköltséggel jár, az arcátlanul magas parkolási díjakról nem is beszélve, így gyorsan kiderül, hogy havonta – a két-három napnyi szabadidőn túl – több tízezer forint marad a zsebben. Ez talán nem újdonság, de az már annál inkább, hogy a benzines és elektromos motorokat összevetve is meglepően nagy a különbség.
Mennyivel fogyaszt kevesebbet az elektromos motor a benzinesnél?
Napjaink ingázómotorjai szinte benzinpárával is beérik, tesztjeinken a remekül gyorsuló, 250-esnél nagyobb robogók, motorok is rendre 3,5-4 litert fogyasztottak 100 kilométerenként (pl. Honda SH300i: 3,61 L/100 km). A mai benzinárakkal ez 23 forintos kilométerköltséget ad ki, vagyis aki a közeli, 25 km-re fekvő munkahelyére ingázik, az egy hónapban 24 ezer forintot tankol el.

Ezzel szemben a nagy teljesítményű, a 300-as motorok gyorsulását hozó elektromos modellek jellemzően 4-6 kWh-t fogyasztanak százanként, ami az áram árától függően 2-4 forint kilométerenként, vagyis havi 3-4 ezer forintos összköltséget jelent. Tehát ha benzines motorról váltasz elektromosra, ilyen futásteljesítmény mellett évente 240 000 forintot spórolhatsz, aki pedig sokat ül nyeregben – mint korábbi interjúalanyunk, Ákos –, az havonta akár 80 000 forintot is megtakaríthat vele.
Az alacsonyabb fogyasztáson megspórolható a havi törlesztő ára?
Jól tudjuk, Ákos extrém példa, hiszen kevesen motoroznak egy nap 100 kilométert, viszont aki nemcsak munkába járásra, hanem a munkájához is használja a motort – esetleg távolabbról, 40-50 kilométerről ingázik –, gyakorlatilag ingyen ülhet át a korábbi autóból, motorról az elektromos utódra. Elvégre az új jármű törlesztőrészleteit simán kifizeti a tankoláson megspórolt forintokból.

Persze tagadhatatlan, hogy vannak árnyoldalai is a tisztán elektromos közlekedésnek, mert így kevés esély van a spontán, hosszabb délutáni motorozásokra, leszámítva, ha a munkahelyeden is tudod tölteni az aksit. Ellene szól a télen, komoly hidegben csökkenő hatótáv is, bár ez inkább a futárokat érinti, hiszen a hobbimotorosok többsége egyébként sem indul útnak, amikor bőven fagypont alatti hideg van reggelente. Végül pedig az ilyen robogók nyereg alatti csomagtere is általában szerényebb méretű, mint a hasonló benzineseké az aksik miatt, ezért szükséged lehet egy hátizsákra vagy topcase-re. Előnyként a már említett, csekély költség, a nulla károsanyag-kibocsátás és a zaj hiánya említhető, valamint a kiszámíthatóbb karbantartás, hiszen a kevesebb alkatrészből álló elektromos motorok szervizelése igencsak könnyen tervezhető.

Hogyan takaríthatod meg a havi törlesztőrészletet és mi az az Instacash?
A már megannyi országban közkedvelt BNPL, azaz „Vásárolj most, fizess később!” rendszer lényege, hogy megrendeléskor csak a jármű árának felét kell kicsengetned, a többihez pedig nem muszáj klasszikus hitelt felvenned. Semmi banki ügyintézés, sőt el sem kell hagynod a webáruházat, ahol a motort rendeled, hiszen ugyanazon a felületen, 7 perc alatt elbírálják a kérelmedet. Amennyiben zöld utat kapsz, a másik felét maximum egy év alatt, garantáltan kamat nélkül fizetheted ki, így gyakorlatilag ugyanannyiba kerül, mintha egyben, készpénzben vásároltad volna.
Viszont a tankoláson megtakarított forintokból meg is lesz a fedezete a törlesztőnek, vagy kisebb futásteljesítmény esetén annyival csökken a havi kiadásod, amennyit nem hagytál ott a kutakon. Így már 2-300 ezer forintos kezdőrészlettel hozzájuthatsz egy új motorhoz, mint például a B-s jogsival vezethető N Moto LX 08 vagy a Talaria elektromos endurója. Jóllehet, ha ugyanannyiba kerülne a közlekedés, akkor is sok érv szólna az elektromosok mellett, mint a már említett dinamikusabb gyorsulás, egyszerűbb kezelhetőség, valamint a gyakorlatilag nulla zaj- és károsanyag-kibocsátás.
Azt rendszeresen kifelejtik a benzines/elektromos összevetésekből, hogy az e-járművek gyártása mekkora ökolábnyommal jár, de a motorok szerény tömege és nyersanyagigénye miatt itt ez is elhanyagolható, szemben a többtonnás hibrid vagy villanyautókkal, így a kétkerekűek előállítása és használata is környezetbarát, ha valaki emiatt ódzkodna a vásárlástól. Ráadásul ahogy az autósok egy része motorra vált, úgy csökken a torlódások hossza is a városokban – akár egy teljes nagykörútnyi részen –, vagyis ezzel a lépéssel hozzájárulsz, hogy a többi közlekedő is kevésbé szennyezze a város levegőjét.

Ha Te is szívesen váltanál vagy csak megnéznéd, milyen elektromos motorok és részletfizetési lehetőségek közül válogathatsz, itt találod az öt népszerű márka legújabb modelljeit, beleértve a kedvezményes árú, 2023-as típusokat is.
Share the post "Ennyi időt és pénzt spórolhatsz, ha elektromos motorral ingázol"