Megnéztük, mennyibe kerül az autók, motorok műszaki vizsgája az áremelés után

Megnéztük, mennyibe kerül az autók, motorok műszaki vizsgája az áremelés után

              - Címkék |Kiemelt cikk

Sokan találgatták januárban, hogy tényleg 50 000 forint lesz-e a műszaki vizsga februártól, de úgy tűnik, hogy a többség megelégedett azzal, hogy mérgelődött a dráguláson. Konkrét összegek nem nagyon kerültek elő, ezért személyesen jártunk utána, hogy mennyi az annyi.

Kíváncsiak voltunk, hogy bejönnek-e a jóslatok, azaz hogy a motorok eddig 16-19 000 forintos műszakija tényleg 50-60%-kal drágul-e, ahogy a Facebook-csoportokban emlegették? Illetve mi a helyzet az autókkal: valóban 50 rongy lesz kétévente a vizsga?  Aki esetleg lemaradt volna róla, hogy mi változott és miért volt elengedhetetlen az emelés, az itt megtalálja korábbi cikkünket.

1. 2025-ben hogyan zajlik a műszaki, és mire van szükséged a sikeres műszaki vizsgához?

Olcsó műszaki vizsga 2025-ben?

Szerencsére akad egy kiskapu, ha nem szeretnél sokat fizetni. Miként a minisztérium is megerősítette, a 250 000 hazai motoros számára továbbra is elérhető a filléres, 7-8000 forintba kerülő műszaki, de ennek szigorú feltételei vannak.

műszaki vizsga
Rosszul hangzik a 70%-os emelés, amivel vissza is éltek az újságokban, de ha azt mondjuk: „a motorok állami vizsgadíja 3000 forinttal drágult, és ráadásul 15 éve nem volt áremelés”,  az már kevésbé sokkoló

Az autókkal egészen más a helyzet, hiszen mint a fenti cikkekben láthattátok, hogy az állami díj mértéke jócskán nőtt. Ám nem véletlen és ok nélküli az emelés, hiszen már másfél évtizede nem változott az összeg. Viszont az állami díjnak csak a (jóval) kisebb része marad a vállalkozónál, aki magát a munkát végzi, ezért a szervizben fizetendő díj két tételből, az állami díjból és a „maszek” átvizsgálás költségéből áll össze.

műszaki vizsga
Nem mindegy, hogy személy- vagy teherautó, illetve két- vagy négykerékhajtású a jármű, mert ez mind befolyásolja az árat

Három-négy hét telt el a módosítás bevezetése óta, és megnéztük, hogy ki, mennyivel emelte az árait, illetve valóban 60-70%-kal nőttek-e az összegek, ahogy az a hatásvadász bulvárcímekben állt. Nos, a motorosoknak jó hír, hogy mivel ott az emelés százalékosan magas volt, de az összeg minimálisan, csak hozzávetőleg 3000 forinttal nőtt, így nem vagy alig változik az ár. A gyakorlatban

a motorok 18 900 és 24 900 forint közötti összegért vizsgáztak a különböző műhelyekben.

Megkérdeztük a Műszaki Szigetet, ahol a mi motorjaink vizsgáznak, és elmondták, hogy náluk alig változott az ár: a procedúra 20 000 forintba kerül kétévente. Tudva, hogy korábban a többség 16 és 19 ezer forint közötti összeget fizetett, ez elhanyagolható különbség.

Miért kerül többe a furgonok műszaki vizsgája, mint a személyautóké?

Az autóknál is nagy a szórás, de a jellemzően 45 000 forint körüli összegek szerepeltek a friss árlistákban. Azt is megtudhattuk a Műszaki Szigettől, hogy néhány műhely úgy próbálja „puhítani” az áremelés hatását, hogy a rendelet életbe lépésekor drágít a műszaki költségein, majd tavasszal-nyáron ismét egy kisebb emelést hajt végre. Viszont az eredmény ugyanaz: a 15 éve változatlan díjak miatt elkerülhetetlen a lépés, és idén a motorokra jellemzően 20-25 ezret kell fizetnünk, míg az autók 45-50 ezer forintért kapják meg a friss vizsgát.

műszaki vizsga
A lényeg változatlan: kétévente kell ellátogatnod a műhelybe, hogy megújítsd a vizsgát

Utóbbi alól kivételt képeznek például a furgonok, kisteherautók, ugyanis azoknak eleve magasabb az állami vizsgadíja, így a fizetendő végösszeg is magasabb lehet. Tegyük hozzá, hogy ez még nem ok arra, hogy 10-20 ezer forinttal többe kerüljön a műszaki, ugyanis a Magyar Közlönyben csak minimális eltérést találunk – a személyautók (M) állami díja 26 700-ra, míg a tehergépkocsiké (N1) 28 100 forintra nőtt.