NIU FQi500-teszt – százból, százzal, százat!

NIU FQi500-teszt – százból, százzal, százat!

              - Címkék |Kiemelt cikk, Tesztek

Eleged van belőle, hogy a gyárak mindig túlzó adatokat adnak meg az elektromos autók/motorok fogyasztására és hatótávjára? Akkor a NIU FQi500-at neked találták ki: ez a motor sokkal többet tud, mint amit ígér…

Noha csak tíz éve alapították a NIU márkát, már itthon is komoly nevet vívott ki magának, ugyanis sok futár választotta a cég fürge és gazdaságos robogóit, emellett pedig a hazai versenypályákon is bizonyítottak a hangtalan gépek. Persze az európai piacon nem lehet sikereket elérni, ha nincs a jogosítványtörvényekhez igazodó, erős és gyors A1-es a kínálatban, ezért néhány éve piacra dobta a vállalat a 115 km/órás végsebességű MQi EVO-t, majd tavaly jött a márka első nakedje, az RQi, ami úgy gyorsulta le a 125-ös és a 250-es kihívókat, mintha nem is A1-es lenne…

NIU FQi500
Szakított a márka a névjegynek számító, kerek fényszóróval is az FQi tervezésekor

Az RQi sikerén felbuzdulva idén két újabb „nagyágyúval” bővült a kínálat: megjelent a 100 km/óra feletti végsebességű NIU NQiX 500 és az FQi500. Előbbi a prémium kategóriájú, kiemelkedő teljesítményű e-robogók táborát erősíti, míg az FQi – hasonló menetteljesítmény mellett – lényegesen kedvezőbb árral és praktikus kialakítással hódít.

NIU FQi500 – gyorsabb és kedvezőbb árú a benzines kihívóknál

Az FQi első pillantásra is más, mint a legtöbb elektromos robogó: lekerekített formái és a klasszikus, európai kihívókra emlékeztető arányai kiemelik a mezőnyből, egyben hangsúlyozzák, hogy ez nem a megszokott N-széria tagja. Az eltérő felépítés egyik előnye, hogy agymotoros kialakítású a modell, ezért bőséges hely maradt a nyereg alatt, azaz hátsó doboz nélkül is van hová pakolni. Persze mivel a masszív csomagtartó is alapáras az FQi-n, tulajdonképpen bármikor növelhető a csomagtér egy tetszés szerinti méretű hátsó dobozzal.

NIU FQi500
Kilóg a sorból: a stílus és az idomzat alapján nem arra tippelnénk, hogy egy NIU áll előttünk, olyannyira más, újszerű az FQi formavilága

Nem meglepő, hogy a 6,4 kW-os teljesítményű erőforrás dinamikusan mozgatja a 127 kilós gépet, miként az sem, hogy a végsebesség papíron 100 km/óra, és a nyereg két darab 72 V-os telepet rejt – több mint 4 kWh-s összkapacitással –, ezáltal az elméleti hatótáv eléri a 90-95 kilométert. A gyorsulás (főként a rajtprogram révén) magabiztos, a NIU nemcsak robogókat, hanem a legtöbb autót is lenyomta a lámpáknál, ami persze nem is volt kérdés, ismerve az elektromos kétkerekűek nyomatékát és spontán gázreakcióját.

NIU FQi500
Természetesen az FQi is zöldrendszámos, annak minden előnyével

Ilyen teljesítményhez már minőségi fékrendszer és felfüggesztés dukál, ezért az FQi-n két tárcsa teljesít szolgálatot, amit utassal és csomaggal terhelve sem sikerült túlmelegíteni, pedig megannyi városi sprintet lenyomtunk a géppel. Hasonló a helyzet a futóművel is, azaz bőven túlméretezett, de ez esetben a túlméretezett annyit tesz, hogy igazából kétszemélyes használatra ideális. Mivel nincs különösebb állítási lehetőség, 75 kilós vezetővel, rossz úton haladva túl feszes a rugó-előfeszítés és a csillapítás is, de kétszeresére növelve a súlyt máris lágyan, mégis határozott csillapítással suhan át az úthibákon.

NIU FQi500
Az FQi 14 colos kerekeken gurul, közel 15 centiméteres hasmagassággal, így a járdaszegélyek, városi akadályok és földutak sem okoznak gondot neki

Hány kilométer a NIU FQi500 valós hatótávja?

Az első komoly meglepetés akkor ért, amikor bevállaltam, hogy nem az elektronokkal spórolva és csak a hatótávra összpontosítva próbálom ki, hanem igenis autóúton/autópályán megyek vele, ahogy a benzinesekkel nap mint nap, gyorsulgatok a lámpáknál, egyébként pedig a forgalom tempójához igazítom a sebességem. Nos, tényleg szenzációs értéket produkált az FQi, ezért elmentettem a képernyőfotót a NIU GPS- és GSM-alapú nyomkövetőjéből, mert bemondásra talán én sem hinném el…

NIU FQi500
Ezt csináld utánam: 62,5 km/óra átlagsebesség mellett 115 km/h csúcssebesség és 51%-os töltöttség közel 50 kilométer után. Mindez egy nettó 1,4 millió forintos modelltől…

Igen, a városokkal, torlódásokkal együtt 60 km/óra feletti átlagsebesség jött ki – aki ingázik, tudja, hogy ez milyen elképesztően magas érték –, miközben 50 kilométer alatt alig 49%-ot veszített töltöttségéből a két aksi. Mivel az utolsó 15% töltöttséget csökkentett csúcsteljesítménnyel használja el a NIU, ez alapján borítékolható, hogy a mindennapi használat során elérhető a gyárinál nagyobb, 90-100 km-es hatótáv. Mi több, a gyár a végsebességet is 100 km/órában adta meg a NIU, de ez is túl óvatos becslésnek bizonyult – 90 kilós terhelés mellett 115 km/órát mutatott a GPS-alapú gyári applikáció.

NIU FQi500
A nyereg kényelmes szólóban és utassal is. A gyakorlatban egyáltalán nem okoz gondot megállás vagy pihenő nélkül letudni a másfél órás/százkilométeres távot

Igazán üdítő kivétel, hogy a nagyotmondóversenyek korában van egy gyártó, amelyik a valós adatokkal kampányol, abban bízva, hogy az emberek tudatosan választanak robogót, sőt akár le is tesztelik vásárlás előtt, hogy kiderüljön:

mit tud a valóságban a papíron egészen ígéretes modell?

Nos, az FQi500 pont azt tudja, amit ígér, sőt egy kicsivel többet. Igazi teljes értékű, kétszemélyes robogó, amellyel – napközbeni töltéssel – 160-180 kilométer motorozás is lazán megoldható.

NIU FQi500
Igen, az ott a tempomat, ami – a csekély vételár dacára – az alapfelszereltség része

Emellett gyorsabb a benzines 125-ösöknél, sőt még árban is kedvezőbb, mint a nyolcadliteresek, elvégre napjainkban már több tucat A1-est árulnak kétmillió forint feletti áron, ezzel szemben az FQi 1 699 000 forintba kerül, míg a vállalkozások nettó 1 338 575 forintért vásárolhatják meg. Ennyiért igazán jó ajánlat, főleg a kétkeréken dolgozó futároknak vagy a messzebbről ingázóknak, hiszen egy benzines kihívóval összevetve havonta több tízezer forintot spórolhatnak meg. Így aztán aki valóban sokat használja, gyakorlatilag egy-két év alatt kitermelheti az FQi teljes vételárát abból, amit a tankolásokon megtakarít.

NIU FQi500
A szóló használathoz túl feszes futóműhangolás mellett csak a lábdeszka kapott kritikát a teszt alatt: mivel utóbbi nem sík, az idősebb robogósoknak elsőre szokatlan volt átlépni, de ezt leszámítva ők sem találtak fogást az új NIU-n

Érdemes összevetni: egy átlagos, 5 litert fogyasztó motorhoz hasonlítva kilométerenként 30-35 forinttal kerül kevesebbe a fenntartása (2,8 és 35 Ft/km), tehát aki minden nap egyszer le tudja meríteni, annak gyorsan összejön a triplaszázas:

havonta kereken százezer forintot spórol vele, miközben 100-zal suhanhat, és nagyjából 100 kilométerenként kell csak feltöltenie – százból, százzal, százat.

Lássuk be, ennyiért remek ajánlat a környezetbarát járművet keresőknek, akik néha csomagot, utast is vinnének, de nem akarnak havonta tízezreket költeni üzemanyagra.

NIU FQi500
Hála az agymotornak, a nyereg alatt egészen méretes csomagteret alakíthattak ki a mérnökök

Műszaki adatok – NIU FQi500

Erőforrás: Állandó mágneses, szénkefe nélküli villanymotor
Csúcsteljesítmény: 6400 watt
Akkumulátorkapacitás: 4032 Wh (2 x 72 V/28 Ah)
Töltési idő: 2 x 3 óra
Fékrendszer elöl/hátul: háromdugattyús tárcsafék/kétdugattyús tárcsafék, alapáras fékerőelosztó (CBS)

NIU FQi500
Remek ötlet az utas idomba rejthető, nagyméretű lábtartója

Méretek, felszereltség
Tengelytáv: 1350 mm
Hossz: 1970 mm
Ülésmagasság: 760 mm
Menetkész tömeg: 127 kg
Végsebesség (gyári): 95 km/h, mért: 115 km/h
Elméleti hatótáv: 90-100 km, mért hatótáv: 100 km
Alapfelszereltség: NIU-applikáció, valós idejű helymeghatározó rendszer, GPS-alapú riasztó és lopásgátló, LED-es világítás, LCD-műszeregység

Vételár: 1 338 575 Ft + ÁFA (1 699 990 Ft)

Forgalmazó: Advesmoto