B125 – aláírás és matek

B125 – aláírás és matek

              - Címkék |Vélemény

Ötvenezer ember. Ha sms-ben lehetne szavazni, egyetlen délután alatt összejönne a kellő támogatottság.

Sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű, pedig az előfizetés megvásárlásakor ugyanúgy rögzítik adatainkat, vagyis egy telefonkészülék segítségével simán le lehetne zavarni a dolgot. De nem ez a gázos, hanem a számok.

50 000 ember. Ha a tízmilliós lakossághoz, vagy a nagyjából negyedmillió motoroshoz viszonyítjuk, akkor nem is olyan sok. Ha azt vesszük, hogy kb. kétszáz embernek kell összegyűjtenie ezt a mennyiséget, vagyis – a biztonság kedvéért – fejenként háromszáz aláírást kell besöpörni másfél hónap alatt, na így már egészen más a helyzet. Korántsem kis feladatról van szó – elhihetitek. De nem ez az egyetlen szám, amivel baj van.

11 kw. Aki vezetett már négyütemű, 100 köbcenti körüli robogót az tudja, hogy ezek a motorkák mindenre jók, csak száguldásra nem. Még a kétszer ekkora lökettérfogatú negyedliteres darabok is csak óra szerint tudják túllépni  az autóúton előírt sebességhatárt, az autópályáról nem is beszélve. Valahogy elveszett a hírben a ca. 15 lóerős felső korlát, ami ismerve a nyolcadliteres motorok  kínálatát, a valóságban kb. 10-12 lóerő körüli gépet feltételez. Egy ilyen motorral a meglett férfiember kényelmesen tud hetven-nyolcvannal ballagni, csendben, minden erőlködés nélkül – és nem 150-es tempóval száguld, ahogy egyesek asszociálták a 125 köbcenti kapcsán.

Kinai robogo teszt
Nekem tökmindegy, így is, úgy is hajthatok 125-ös motort. Mégis segítek gyűjteni, mert ezt mindenkinek ki kell próbálnia egyszer!

Motor értékesítések. A leggyakoribb kifogás az ellenzők részéről, hogy egy 125-ös robogó közel egymillió forintba kerül, vagyis senki nem fog ilyet vásárolni, így az egész aláírás-gyűjtősdi értelmetlen. Nos, elég megnéznünk a Képesmotor.hu vagy a Hahu kínálatát, máris láthatjuk, hogy egy 125-ös robogót – rendszámmal – már 120-150 000 forint között beszerezhetünk. Ha ehhez hozzáadjuk, hogy a motor negyedéves biztosítása mindössze nyolcszáz forint, máris kiderül, hogy egy személyautónak az átírása és éves biztosítása szinte kiteszi egy ilyen robogó költségét. Vagyis amit autóvásárláskor az okmányirodában hagynánk két darab zöld cetliért, abból már két személy közlekedésére alkalmas, rendszámos, műszakis járművet kapunk, mely ráadásul feleannyit eszik, mint egy autó. Bármennyire hihetetlen, ezzel egy év alatt további 80-120 000 forintot takarít meg nekünk a robogó használata* – és akkor a motor olcsóbb szervizelését nem is számoltuk. (* = havi 4-600 kilométeres futást számolva)

– Emelkedni fog a motorosbalesetek száma, már csak a nagy számok törvénye miatt is. A B125 esetében azonban korántsem ennyire egyszerű a helyzet.

A rendszámos motorok száma folyamatosan növekszik az országban, a halálos motorbalesetek száma azonban évről-évre csökken – tehát az összefüggés nem egyértelmű. A robogók esetében még egyszerűbb a helyzet, hiszen eddig bárki vezethetett 5-7 lóerő teljesítményű ötvenes robogót, akinek volt B kategóriás jogosítványa. Most ezt a teljesítmény-korlátot emelik meg 10-12 lóerőre, de – várhatóan – egy vezetéstechnikai tréninghez kötik az kedvezményt. Miért is biztonságosabb ez? Nos, a motoros vezetői engedély megszerzéséhez nem kell túlzottan sok gyakorlati tudás, ha kezelni tudod a motort, szinte garantáltan levizsgázol. A jogosítvánnyal kezedben pedig blokkoló hátsó kerékkel rohanhatsz az eléd szabálytalanul kikanyarodó autóba, ugyanis senki nem fog felkészíteni rá, hogy ilyenkor pontosan mi is a teendő. A vezetéstechnikai tréningek éppen ebben különböznek: azt tanítják meg, amit az iskola elfelejtett. Vagyis ezentúl nem hatvannal fog haladni a robogós, hanem hetvenöttel, de azt is tudni fogja, hogyan álljon meg erről a sebességről.

Az a helyzet, hogy mégsem tanácsolom, hogy rám hallgassanak, és szaladjanak aláírni a papírt. Ahogy Mező Jani írta anno, kölyök koromban: “Szép az ami érdek nélkül tetszik” – nos, ebben a helyzetben korántsem mondhatom azt, hogy érdektelen lennék a dologban. Egy ősöreg olasz vas pihen a garázsomban, és csak a döntésre vár, hogy jogos tulajdonosa végre szabadon, korlátok nélkül használhassa – ne csak az eldugott tanpályákon körözzön vele. Mindketten megérdemelnék már a szabadságot.

Szóval ne hallgassanak rám,  és azokra sem, akik félinformációktól vezérelve próbálják Önöket lebeszélni erről. Gondolják át, és szívből vagy érdekből, bánom is én: jöjjenek aláírni.