Ha nem a nagysikerű “I did it my way” szól Bituman kolléga lakodalmán, talán nekem is másik cím jut eszembe – no mindegy, most már marad az isteni Sinatra. Szóval az én utam, amire – mint jó magyar ember – irigy vagyok.
Ha hihetünk az ígéretnek, Parlament elé kerül a B kategóriás, személyautóra érvényes jogosítvánnyal vezethető 125-ös, legfeljebb 11 kw teljesítményű motorkerékpárokra vonatkozó törvényjavaslat. Üdvözöljük a döntést, hiszen a zsúfolt nagyvárosok közlekedési problémáira nem megoldás a – hivatalosan – 45 km/h sebességre korlátozott smkp. kategória.
Az aláírásgyűjtésbe mi is beszállunk: a szignókat Dunaújvárosban az AllBike üzletében és a Quicksteel motorszervizben helyezhetitek el az íven, holnaptól pedig az ország valamennyi, robogókat is árusító üzletében hozzáférhetőek lesznek az aláírásgyűjtő ívek. ( Részletes lista az aláírásgyűjtő helyekről: B125 – népi kezdeményezés)
A siker azonban korántsem biztos, hiszen a törvényhozáson múlik, hogy az aláírások összegyűjtése után teret enged -e a négykerekűekben szocializálódott közlekedőknek, a 125-ös vasak szabad használatára. Pedig számos előnnyel járna a döntés:
– Sok – jelenleg is robogóval közlekedő – autós váltana az illegális 70-esre felfúrt motorjáról egy legális, rendszámmal ellátott 125-ösre, így valódi kötelező biztosítással rendelkező és műszaki vizsgán átesett motorokra cserélhetnék eddigi félmegoldásaikat.
– A motorozástól ódzkodó résztvevőket is rábírhatnák a kétkerék használatára, hiszen az 50-es kétüteműek büdös olajszaguk, az ugyanekkora négyüteműek pedig a mozgásképtelenség határát súroló lustaságuk miatt estek ki a válogatáskor – végre nekik is alternatívát kínálhatna a százas végsebességre képes kategória.
– Ha a változás nyomán csak egyetlen autós megtapasztalná – és ezáltal jobban megismerné – a motorozás világát, az már előrelépés lenne nekünk motorosoknak, hiszen egy közlekedővel több érezné át a helyzetünket, ha autóba ülne ezek után.
Mi motorosok márpedig nem akarjuk, hogy így legyen…
…derül ki a szavazások végeredményeiből. Legtöbbünk különbözeti vizsgához kötné az engedélyt, ami ismerve a mai 50-es vasak robbanékonyságát és végsebességét egyszerűen érthetetlen, hiszen azokat is “instant” vezetheti bármelyik autós – egy jó karban lévő kétütemű rakéta vígan lenyomja a lusta, négyütemű nyolcadliterest a rajtnál, és a végsebességben mutatkozó 15-20 km/h-s eltérés sem mondható félelmetesnek. A legszebb a “dögöljön meg a szomszéd tehene is” csoport, aki pénzért levizsgázott az A1 kategóriára, és most egyszerűen elirigyli ezt a – látszólag – ingyenes lehetőséget attól, aki autós jogosítvánnyal pattanna nyeregbe.

Saját, nem reprezentatív felmérésünk szerint a motorosok több mint negyede hallani sem akar a változásról, harmaduk pedig gyakorlati vizsgához kötné az engedélyt, ami ismerve a magyar viszonyokat, eleve egy ötvenes robogó árába kerülne a delikvensnek, a kötelezően kiváltandó új jogosítvány költségeiről nem is beszélve.
Vagyis kb. 60/40 arányban vannak azok, akik egyáltalán nem, vagy csak próbatételek után jogosítanák fel autóstársaikat a nyolcadliteres robogók használatára. Nem lepődnék meg, ha ezt kétféle reakció követné az autósok részéről:
1, Teszek rátok, ülök továbbra is a klímás autómban, ami véletlenül tizen-litert pöfékel el városi forgalomban, tovább szennyezve az amúgy sem épp tiszta levegőt és fokozva az egyre elviselhetetlenebb forgalmi dugókat
2, Teszek rátok, járkálok továbbra is a 70-esre/125-ösre fúrt robogómmal, a fene se fogja még egy motor árát elkölteni, hogy aztán vehessek valamit, ami után adót fizetek és amivel műszaki vizsgára járok.
A kormány ekkor bölcsen széttárja karját, Kövér László pedig A.A. Milne Bagoly figurájáról lopott megfontoltsággal jelenti be: “Mi, a jóságosak megengedtük, erre tessék: ti elutasítjátok! Hát nektek semmi se jó?!”
Így van, nekünk semmi se jó:
Ha így marad az is baj, ha megváltozik, az is baj.