Európa legszebb hágói – Transzfogaras és a Transzalpina

Európa legszebb hágói – Transzfogaras és a Transzalpina

- in Cikkek, Túrák

Az öreg kontinens legnagyszerűbb hágóit bemutató cikksorozatunk második részében keletre vesszük az irányt, és Erdélyország méltán népszerű motoros célpontjait járjuk be.

A nyáron kalandorok ezrei által célba vett Transzfogarasi út a 7C országutat jelöli, a magyar fővárostól 609, a csongrádi megyeszékhelytől pedig 427 kilométer távolságban húzódik. A fantasztikus fekvésű vonal a Fogarasi-havasok szívében halad, észak-déli irányban összekötve Alsóárpást és Argyasudvarhelyet. Az út 2042 méteres magasságig vezet fel, majd a hegy főgerincét egy alagúton keresztül szeli át, s mindeközben lenyűgöző szépségű tájakon fut keresztül, elhalad a Balea-vízesések, a Balea-tó és a mesterséges Vidraru-tó mellett. A Transzfogarason elképesztő mennyiségű, összesen 578 híd és viadukt, valamint 5 alagút található. Az útburkolat minősége helyenként hagy kívánni valót maga után, ennek ellenére nehézségek nélkül járható.

1_trans_transfogaras
A Transzfogaras az északi oldalon, 35 kilométeres nyomvonalon 1500 méter szintkülönbséget küzd le úgy, hogy közben a kezdőponttól az alagútig légvonalban alig 15 kilométer a távolság

A Transzalpina a 67C jelzésű főút elnevezése, ez esik hozzánk közelebb, Budapesttől 510, Szegedtől mindössze 334 kilométerre található. Ez a Páring-hegységen át húzódó, 133 kilométer hosszú aszfaltcsík a Déli-Kárpátok legmagasabban fekvő közútja, 2000 méteres magasság fölé is emelkedik, a Fehér megyei Szászsebest köti össze a Gorj megyei Novaci városával. Nagyon sokáig murvás földút volt, csupán 2009-ben láttak hozzá az aszfaltozásához, 2011-re már majdnem teljesen el is készültek vele, napjainkban pedig tükörsima, kiváló minőségű flaszter várja a turistákat. Mivel az utat viszonylag későn fedezte fel a „nagyközönség”, az utolsó érintetlen helyek egyikeként tartották számon.

2_trans_transalpina
A Transzalpina jelentése a hegyeken keresztül, s a valóságban nem csak átmegy, de hosszasan kanyarog a magasban. A hágó déli oldala meredekebb, az északi lankásabb

No de lássunk, hogyan juthatsz a hágókhoz!

Több helyen is át lehet kelni a magyar-román határon, mi mégis azt javasoljuk, hogy a hazai szakaszon válaszd az egyszerűbb és gyorsabb utat. Az M5-ös autópályán hajts le majdnem Szegedig, innen pedig az M43-as jelzésű szakaszon haladj tovább, mígnem eléred a nagylaki határátkelőt. Menj tovább Aradig, innen két verzió közül dönthetsz, egyik az E68-as jelzésű út, ez sok kis falun keresztül vezet, a másik az A1-es autópálya. Bár ez utóbbi véget ér Bégamonostor településnél, haladj tovább az E673-as úton észak-kelet felé, így Marossolymos településnél ismét fel tudsz csatlakozni a sztrádára, s tovább nyomulhatsz egészen Szászsebesig. Ennél a városnál indul dél felé a Transalpina. Ennek végén, Novacinál tarts balra, azaz kelet felé a 67-es útra, s ezen menj el Argyasudvarhelyig, ahol északnak fordulva már meg is érkeztél a Transzfogarashoz. Az út déli végén jól belátható, viszonylag széles szerpentin fogad, majd előbukkan a 166 méteres Vidrau-gát, mögötte a felduzzasztott Argeș folyó, amelyre remek panoráma tárul elénk a kilátótoronyból. Az alagút északi kijáratánál több nagy parkoló, ajándékárusok és vendégházak találhatóak, itt érdemes megállni egy szusszanásra, ráadásul innen ellátni egészen az Olt völgyéig, valamint itt terül el az előbb említett Balea-tó is, ami a Fogarasi-havasok legnagyobb tengerszeme. Látnivalókban tehát nincs hiány, érdemes úgy beosztani a napot, hogy mindenre jusson idő. Az út északi végén az A1-es pálya mentén, Alsóárpásnál fogsz kijutni. Természetesen ugyanezt az utat fordítva is megteheted.

Itt láthatod a sarokpontokat, a két-két várost és a közöttük húzódó hágókat, itt pedig egy részletes útvonaltervet tanulmányozhatsz.

4_trans_transalpina_ranca
Ranca a Transzalpina déli oldala mentén, a Papusa-csúcs árnyékában, 1600 méter magasan fekvő kis üdülőfalu. Ha megpihennél út közben, ez egy tökéletes hely rá.

Fontos szem előtt tartani, hogy lavinaveszély miatt a két út csak nyáron járható, a hóviszonyoktól függően októberben vagy novemberben lezárják és csak június elején vagy közepén nyitják meg újra a forgalom előtt.

Az időjárás egyébként sem „alföldi”, a nyári átlaghőmérséklet alig több mint 20 fok, és elég nagy a hőingás, ennek fényében válogasd össze a ruházatod! Érdemes többrétegű, jól variálható szettel készülni, hogy mindig az adott körülményekhez igazodhass.

Sebességhatárok

A romániai közutakon megengedett legnagyobb tempó lakott területen belül 50 km/óra, országúton 90 km/óra, autóutakon 100 km/óra, autópályán pedig 130 km/óra. Figyelj jól, mert gyakran mérnek, ráadásul nagyon harapnak a sebességtúllépésre a rend ottani őrei, főleg városokban vagy falvakban!

További látnivalók, nevezetességek

Ha időd engedi, ejtsd útba a nem szorosan vett környék nevezetességeit is, ilyen például a törcsvári Drakula Kastély, Vajdahunyad vára, amely Erdély egyik legszebb, gótikus stílusban épült kastélya, Déva városa, a máriaradnai Mária zarándokhely, a természetkedvelők pedig felkereshetik a Polovragi barlangot is. A közeli Brassó is teli van látnivalókkal, úgy, mint a Katalin-kapu, a Takácsok bástyája, a Fekete templom, a körpanorámás kilátópont, csak hogy párat említsünk. A Debrecen irányából érkezőknek pedig figyelmébe ajánljuk az egyik legújabb aszfaltozott szerpentint, a Transursoaiát, vagyis az 1R főutat, amely nagyszerű vezetési élmény lehet, így akár önmagában is megér egy kirándulást.

Íme, egy kis kedvcsináló videó az új szakaszról.

 

A túra várható költségei

  • Úthasználati díj

Romániában motorkerékpárral ingyenesen használhatóak a közutak, de ha autóval vagy más gépjárművel mész, úthasználati matricát kell vásárolni. Fontos továbbá, hogy kötelező a zöldkártya, így ezt mindenképp szerezd be indulás előtt!

  • Szállás

Átlagban akár már 2500 forint/fő/éjtől megszállhatunk, sőt csoportok esetében ez az ár még tovább csökkenhet. Erdélyben nagyon népszerűek a kedves kis faházak, amelyek akár nagyobb társasággal is kibérelhetőek, s rengeteg az úgynevezett út menti fogadó is, ide bátran „beeshetsz” akár foglalás nélkül is, valamint magánházaknál is akadnak kiadó szobák. Az erdélyi magyarok kifejezetten vendégszeretőek, így ne lepődj meg, ha a motorról leszállva egyből pálinkával és egyéb házi finomságokkal kínálnak. Természetesen hotelekből vagy panziókból is találni szép számmal a környéken. A legtöbb helyen beszélnek magyarul, hol jobban, hol kevésbé, de annyira szinte mindenhol, hogy „kézzel-lábbal” rásegítve megértik, mit szeretnél.

  • Üzemanyag

Odaát átlagban 4,9 lej egy liter 95-ös benzin, ez megközelítőleg 345 forintnak felel meg. Szegedtől összességében körülbelül 1200 kilométer távolsággal számolhatunk oda-vissza, persze ebben nincsenek benne a nagyobb kiruccanások. Így egy 6 l/100 km fogyasztású motorral és 345 forintos benzinárral számolva körülbelül 25 000 forintos üzemanyagköltséggel kalkulálhatunk.

 

3_trans_balea_to
A 2034 méteres magasságban fekvő, festői Balea-tó. Felülete nagyobb, mint 46 ezer négyzetméter, számos menedékház található környékén

Szállástippek a környéken és a helyszínen

A legnagyobb élmény talán a hegy szívében, például a Balea-vízesésnél megszállni. A Menedékházban már 4550 forint/fő/éjért találhatsz ágyat, s ennyiért már a reggelit is kapsz. Ebben a kercisórai panzióban már 3150 forint/fő/éj áron fogadnak, itt pedig 2 szobás faházat is bérelhetünk 12 600 forint/éj áron.

Ha még a hágók meghódítása előtt megpihennénk, ajánlott ezt Szászsebesen és vonzáskörzetében megtenni. Ebben a felsőpiáni házban számtalan kvártély áll rendelkezésre, akár egy 30 négyzetméteres apartmant kibérelhetünk 12 950 forintért. Ebben az olcsó kis panzióban pedig 2650 forintért szállhatunk meg. Ezen az oldalon megyék szerint böngészhetsz a szálláshelyek között.

Végül hadd említsük meg, hogy akad pár fontos információ, amiről könnyű megfeledkezni, ezért indulás előtt érdemes alaposan átolvasni ezt a helyi oldalt, hogy biztosan ne érjen meglepetés.

5_trans
Ez a motoros paradicsom páratlan természeti csodákkal kápráztat el, ráadásul akármerre haladsz, mindenhol láthatsz egy darabka magyar történelmet.

Jövő hónapban cikksorozatunk újabb részével jelentkezünk, a pontos helyet még nem áruljuk el, de azt igen, hogy akkor ismét nyugatra kalauzolunk majd el.