10 hiba, amit elkövetsz autópályán – IV. rész – Tévhitek a biztonsági folyosóról

10 hiba, amit elkövetsz autópályán – IV. rész – Tévhitek a biztonsági folyosóról

Új sorozatunkban sorra vesszük az autópályán előforduló veszélyhelyzeteket és azt is, miként kerülhetjük el ezeket.

A negyedik részben a biztonsági folyosóval folytatjuk, hiszen már évek óta alkalmazni kéne itthon is, de néha úgy tűnik, a sofőrök még nem is hallottak róla…

Három tévhit a biztonsági folyosóról

Kezdjük is a legalapvetőbb szabállyal, hogy mikor és hogyan kell kialakítani a sofőröknek!

Nem bonyolult: a belső sávban balra, az összes többiben jobbra kell húzódnod, ha lelassul a forgalom és feltorlódnak az autók. Fontos, hogy álló helyzetben már hiába akarsz lehúzódni, aligha lesz rá hely és lehetőség, vagyis már akkor így kell felsorakozni a kocsiknak, amikor lassan araszolnak például a Balaton felé

1. Mi az a biztonsági folyosó? Csak akkor kell lehúzódnom, ha már állnak az autók? 

  • Ezt a szabad sávot többsávos utakon alakítják ki a közlekedők, hogy a hatósági járművek akadálytalanul előregurulhassanak. Egészen pontosan úgy fogalmaz a KRESZ 36. §, az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében – a (4) bekezdés b)–e) pontjában meghatározott járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére, míg az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek jobbra kell húzódniuk. A b-e pontban említett kivételek: a forgalmat ellenőrző, útfenntartást, úttisztítást végző, továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy javítását végző, figyelmeztető jelzést használó vagy más, megkülönböztető jelzést használó járművek.
Kettős előny: ha van biztonsági folyosó, az egyben gátat szab annak, hogy a „sietősek” a leállósávon előzzék meg a dugóban várakozókat

Vagyis nem akkor kell kapkodnod és vizet facsarni a kormányból, amikor már állnak az autók és jön a mentő. Ekkor már késő lehúzódni, vagyis amint lassulni kezd a forgalom és lassan araszolnak a sofőrök, már így kell felsorakozni az autóknak.

2. Kik használhatják a biztonsági folyosót? Csak a rendőrök és mentők?

  • Nem, rajtuk kívül még sokan mások kikerülhetik itt a feltorlódott kocsisort. A fenti b-e pontban említett, figyelmeztető és más, megkülönböztető jelzést használó járművek, sőt még a civil motorkerékpárok is szabadon használhatják a sávot, utóbbit az NFM közleménye is megerősítette, hogy biztosan ne legyen ezért félreértés a két- és négykerekűek között.
sorok kozotti eloregurulas motorkerékpár
A mentők, rendőrök és a Magyar Közút járművei mellett a motorkerékpárok is szabályosan használhatják a biztonsági folyosót
  • A folyosó – a korábbi KRESZ-módosításban megnyitott lehetőség alapján – álló kocsisorok között szabályosan előre haladó motorkerékpárosok biztonságát is növeli – írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A „hogyan ne” kategória… Itt bizony nem fér el a mentő

3. Miért húzódjak le, ha senki más nem teszi?

  • Bármilyen hihetetlen, szó szerint ez a hozzászólás állt a mentők fotója alatt… Nos, ezt aligha kell magyarázni: attól, hogy a másik nem húzódik le, még ez a szabály, egyszerűen kötelező. Egyébként pedig legyen annak lelkiismeret-furdalása, aki az út közepén kíváncsiskodva áll meg, mikor feltorlódnak a kocsik, és feltartja a balesethez siető mentőt… Tegyenek bármit is a többiek, többsávos autóúton és autópályán kötelező, minden más többsávoson pedig erősen ajánlott így megállni, hiszen bármikor jöhet rendőr, mentő vagy akár csak pár motoros, akit így már nem tartanak fel a dugóban rostokoló kocsik.
A mentők köszönetnyilvánítása a segítőkész autósoknak

Mint látjuk, jó példa is akad: szintén a mentők osztották meg a fenti képet, ahol rendezetten, fegyelmezetten állnak a sofőrök, ami ilyenkor szó szerint életmentő. Köszönjük a nevükben is mindenkinek, aki segíti szabad előrejutásukat!

Kapcsolódó anyag: tényleg többszázezres bírságot kap, aki ráhajt a biztonsági folyosóra?

A cikkhez felhasznált források: KRESZ 36. § és Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály hivatalos állásfoglalása. Képek: MTI, Országos Mentőszolgálat, Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László