Az iwatai székhelyű gyártó őrülten nyomatékos MT-01-ét ezer motor közül bármikor fel lehetett ismerni hatalmas blokkja és ormótlan felépítése miatt. Ennek „családnevét” örökölte 2013-ban az MT-09, mely bemutatásával új korszak köszöntött be a Yamahánál, hiszen rövid időn belül olyan népszerű lett a típus, hogy a következő években százhuszonöttől ezer köbcentiiig öt alapmodellt, illetve azok variánsait sorakoztattak fel MT név alatt kínálatukban.
„Minek nevezzelek, ha megzendülnek hangjaid, e hangok, melyeket ha hallanának, e száraz téli fák, zöld lombokat bocsátanának azt gondolván, hogy itt már a tavasz…” Ha jobban belegondoltok, Petőfi Sándor Minek nevezzelek című versének ez a része simán szólhatna egy háromhengeres motorról is, mely épp kigyorsít az Euro-Ring célegyenes előtti balosából… Jómagam ilyenkor örömkönnyeket hullajtok a pálya szélén és égnek áll a szőr a karomon, más pedig – aki persze nálam ügyesebb tollforgató – ilyen gyönyörű verset ír az élményről. Jóllehet, a Yamaha sikere nemcsak a fantasztikus hangnak köszönhető, hanem karcsú felépítésének, sokoldalúságának és vad kinézetének is. Egy szóval jellemezve a motort: ultramenő.

Elég, ha csak belenézel az MT-09 „szemébe”, próbakör nélkül is tudod, hogy ez betyár masina, amit keményen meg kell ülni, főleg, ha a csuklód híján van a finommotoros készségeknek…
Milyen technika található az MT-09-ben?
A CP3-as (CP3 = crossplane three) kódjelű erőforrást kapta az MT is, ami keresztsíkú főtengelyre és háromhengeres motorkonstrukcióra utal. Ez a gyakorlatban 120 fokos gyújtássorrendet főtengelyelékelést jelent 240-240-240 fokos gyújtásidőzítéssel (1-0-0-1-0-0-1-0-0 képlet). A 847 köbcentis, 12 szelepes, DOHC-vezérlésű sorhármas tízezernél adja le 115 lóerős maximális teljesítményét, forgatónyomatékának csúcsa pedig 87,5 Nm, mely 8500-as percenkénti fordulatszámnál bújik elő. Háromhengeres hangja a kétütemű Wartburgéra emlékeztet, ami – félreértés ne essék, nem leszólás – fokozza a nyeregben eltöltött, mosollyal teli percek számát, pláne, hogy igen agresszív gépről beszélünk. Kicsiny termete megtévesztő lehet laikusok számára, ezért ha ilyennel járunk, nem kell csodálkozni, mikor a Simsont sem vezetett haverok el akarják kérni egy körre, hiszen fogalmuk sincs arról, hogy az 1440 mm-es tengelytávhoz és a mindössze 193 kg-os menetkész tömeghez társult erő egyből túljárna az eszükön, tudásukon.

Négydugattyús első féknyergeinek hatásfokára nem lehet panasz tempósabb szerpentinezés vagy pályanap alkalmával sem, ugyanis határozottan harapnak a 298 mm-es tárcsákba, míg hátul egydugattyús nyereg dolgozik a 245 mm-es tárcsával társítva. Persze nyegle, hintázó futóművel aligha lehetne jó egy ilyen motor, úgyhogy a fejlesztők alumíniumvázat és állítható húzó- és nyomófokozati csillapítású felfüggesztést építettek a motor alá, melynek köszönhetően a futómű tudása pariban van a sorhármas teljesítményével – derült ki a motor sajtóanyagából.
Nem kommentálnám, egyesek hogyan közlekednek, inkább a háromhenger hangját figyeljétek!
Modelltörténet – Yamaha MT-09
2013 – MT-09 néven száll partra Európában a tengerentúlon FZ-09-nek hívott, 847 köbcentiméteres, soros, háromhengeres, 115 lóerős csupaszmotor. Méretéből fakadóan ideális ingázni, túrázni és pályanapokra kimerészkedni, igazi sokoldalú vas, melynek csak azt lehet felróni, hogy a rendkívül hasznos blokkolásgátló csak felárért elérhető hozzá.
2017 – Új, agresszív vonalvezetéssel érkezik a frissített kivitel. Egyirányú gyorsváltót, fordított beépítésű teleszkóppárt és nyomatékhatárolós tengelykapcsolót – köznyelven csúszókuplungot – kap az MT második nemzedéke, valamint erőforrása megfelel az Euro4 emissziós normáknak.
2018 – Kigördül a gyárból az MT-09 SP, mely exkluzív színvilággal, elöl KYB teleszkóppárral, míg hátul Öhlins, gázcsillapítású rugóstaggal érkezik a szalonokba.
A tulajdonos véleménye – Nagy Bianka – Yamaha MT-09 (2019)
Bianka a vendéglátásban dolgozik, és idén öt éve, hogy kétkerékkel sepri az út porát. Lám, miből táplálkozik a szenvedély: kislány korában a szomszéd rendszeresen egykerekezve suhant el egy R1-gyel a házuk előtt, ami aztán őt is megfertőzte, így levizsgázott, és megvette a csodaszép MT-09-et.
– Mesélj a motorodról, kérlek, hogyan indult a történetetek és milyen tapasztalataid vannak vele?
– Kezdésnek egy MT-07-re pattantam, majd idővel szerettem volna egy erősebb gépet, így jött képbe az MT-09. Eddig 35 ezer kilométernyi tapasztalatom van kétkeréken, amiből 10 ezret ezzel a remek géppel gyűjtöttem.

Jártam vele Olaszországban a Stelvión, Svájcban és a tiroli hegyekben is, ám az utóbbi időben leginkább itthon koptatom az aszfaltot, ugyanis hosszabb, többnapos túrákra nincs időm elindulni. Mióta nálam van, kapott egy SC Project kipufogórendszert, légterelőt, LED-irányjelzőket, kisebb rendszámtáblatartót, elegánsabb fék- és kuplungkart, bukógombát, valamint nemrég felpattintottunk egy kormánystabilizátort (ennek hiányára panaszkodott egy korábbi cikkünk interjúalanya is – a szerk.).

Többen is kérdezték már, mennyit fogyaszt az MT, de én sosem számolom, benzinkutat szerencsére mindenhol találni. Egy biztos, a kötelező szervizeken felül még nem kellett hozzányúlni a vashoz!
– Mire cseréled le, ha egyszer megválsz tőle, és miért?
– Ha egyszer odajutok, hogy valamiért lecserélem, akkor egy MV Agusta Dragster RR-t szeretnék, ami hasonlóan kistermetű, viszont egy még erősebb bestia.
Típushibák – Yamaha MT-09
Hazai és külföldi fórumokat olvasgatva úgy találtam, legtöbben a kuplung zörgésére és az egyenletes tempóban haladáskor jelentkező rángatásra panaszkodtak az MT kapcsán. Szintén több helyen említik, hogy váratlanul megcsúszik vagy éppen fordítva, nem emel ki a kuplung, s ettől darabos és hangos lesz a sebességváltás, ami egyébként egyáltalán nem jellemző a modellre.

Ezenfelül elvétve előfordultak melegindítási problémák, illetve városban araszolva, alapjáraton csorogva minden előjel nélkül lefulladhattak az első évjáratokban gyártott példányok. Lehet, csak fiatalsága révén, de nem találtam más, valóban gyakran felbukkanó, komoly típushibát a Yamaha kapcsán, ami csak újabb érv a modell mellett.
Mennyibe kerül a Yamaha MT-09?
A legnépszerűbb használtjárműveket hirdető oldalakat böngészve meglepve tapasztaltam, hogy így szezonban kifejezetten kevés eladó példány vár új gazdára.

A cikk megírásakor az MT-09 SP kivitellel együtt mindössze öt hirdetést találtam, melyek vételára 2,2 millió forinttól 3,7 millióig terjed. Úgy tűnik, egyelőre nemigen válnak meg tőle a tulajdonosok. Kíváncsian várom, vajon 100 ezer kilométeres futásteljesítményig hogyan teljesítenek majd, és mikor érkezik első MT-s interjúalanyunk az „Élet 100 ezer kilométer felett” sorozatunkba.
Mit vegyél, ha nem MT-09-et?
Amennyiben nem sikerül ilyen csupasz fenevadat beszerezni, akkor a következő modellek jelenthetnek alternatívát, ha hasonló stílusú motorban gondolkozol:
KTM 890 Duke – 3,34 millió forinttól
Kawasaki Z 900 ABS – 2,3 millió forinttól
BMW F 900 R – 3,4 millió forinttól
MV Agusta F4 Brutale 910 R – 1,9 millió forinttól
Mennyibe kerül az alkatrész a Yamaha MT-09-hez?
Miként a sorozat eddigi részeiben már megszokhattátok, összegyűjtöttük nektek a típushoz legtöbbször vásárolt alkatrészeket. Nem meglepő módon a Yamahához sem csillagászati áron indulnak az alkatrészek árai.
– Olajszűrő – 2330 Ft
– Légszűrő – 4280 Ft
– Gyújtógyertya – 2480 Ft/db
– Fékbetét – első 6900 Ft-tól, hátsó 6900 Ft-tól
– Akkumulátor – 9600 Ft-tól
– Láncszett – 38 070 Ft

– Féktárcsa – első 61 100 Ft/db, hátsó 37 500 Ft
– Fékkar – 6290 Ft
– Kuplungtárcsa szett – 25 200 Ft
Előttem az utódom – Yamaha MT-09 a napjainkban
Mivel a könnyű kezelhetőség, a fantasztikus motorhang és a hozzá járó teljesítmény szinte páratlanul sikeres kombinációnak bizonyult, nem csoda, hogy a japán gyártó kitart a modell mellett, s éppen nemrég dobta piacra az MT új, nagyobb erőforrással felszerelt változatát.

Átformált, karcsúbb vázba épített erőforrása 890 köbcentiméterre hízott, hogy teljesítse az Euro5 emissziós normát, csúcsteljesítménye viszont csak minimálisan nőtt, szám szerint 119 lóerő lett. Radiális főfékhenger, dőlésszög-érzékelős ABS, kipörgésgátló és az első kerék elemelkedését figyelő elektronika jár alapáron a modellhez. Persze ez csak a jéghegy csúcsa, és még ezernyi ponton fejlődött az MT – ha kíváncsi vagy az idén megjelent változatra, itt minden érdekességet megtalálsz róla!
Kapcsolódó anyag: a használt motorokat bemutató sorozat korábbi részei a Hegylakók Motoros Magazinban