Share the post "Malaguti XAM-teszt: kipróbáltuk az olasz márka első elektromos motorját"
Egy kézen megszámolható, hány nagy, tradicionális motorgyár vette a bátorságot, hogy szerencsét próbáljon a tisztán elektromos gépek piacán. A BMW és a Harley után itt a következő „fecske”, a Malaguti és a két új XAM.
Aligha kell bemutatni a motorosoknak az 1930-ban alapított Malaguti márkát, melynek tulajdonosai éppen 65 éve határozták el, hogy a sikeres kerékpárüzletág mellett belevágnak a motorgyártásba is. Azóta számtalan, világszerte ismert modellel rukkoltak elő, és az ezredforduló végén igazi nagyhatalomnak számítottak a robogók, valamint a 150 köbcenti alatti gépek mezőnyében. Sajnos a válság éveiben a Malaguti is megszenvedte a motoreladások drasztikus visszaesését, sőt olyan komoly bajba került, hogy 2011-ben be is fejezte a korábbi értelemben vett működését.

Egészen a KSR Csoport felbukkanásáig nem is volt esély rá, hogy újra Malaguti-emblémás gépeket láthassunk a kiállításokon és az utakon, ám az osztrák cég időben lépett, és befektetése gyümölcseként immáron kereken 10 új modell sorakozik a márka kínálatában, élen a kiváló ár/érték arányú Spectre robogóval és tesztünk főszereplőjével, az XAM-mel.
A természet barátja a természetben: kipróbáltuk a Malaguti XAM-et
Miként említettem, a nagy gyárak közül csak néhányan vágtak bele elektromos motorok forgalmazásába, ám a Malaguti rögtön két modellel rukkolt elő: az XAM közúti, lámpákkal felszerelt változatával és az ugyanilyen nevű elektromos krosszmotorral.

Mivel a közúti kivitel pályán és városban is használható, sokoldalúbb a krosszkivitelnél, így ez számíthat nagyobb sikerre, melyet késő ősszel tettünk próbára a kis- és nagyvárosok utcáin, valamint terepen. Ami először feltűnik az L1E besorolású, tehát B-s vagy segédmotoros jogsival is vezethető újdonságon, hogy nincsenek elnagyolt részletek, esetleges megoldások – az összeszerelési és az anyagminőség is átlagon felüli. Nagy szó, hogy a kötelező felszerelésekkel együtt is mindössze 64 kilót nyom a motor a Malaguti adatlapja szerint, ami nagyjából fele a legkarcsúbb 125-ösök súlyának, sőt a benzines segédmotorok között sincs kihívója ilyen téren.

Különösen, hogy 4 kW-os teljesítményű és 19 Nm-es forgatónyomatékú villanymotor kimondottan dinamikusan gyorsítja az XAM-et, dinamikája inkább a négyütemű 125-ösöket idézi. Természetesen a végsebessége 45 km/órában korlátozott, hogy Európában segédmotorként állhasson forgalomba, de ismerve az AM-es segédmotorosok találékonyságát, valószínűleg a Motron Vizionhoz hasonlóan itt is megoldják előbb-utóbb, hogy előzés közben ne szóljon közbe az elektronika 45-nél. Mi természetesen nem álltunk neki barkácsolni, de az beszédes, hogy az XAM L1E párja, az ugyanilyen felépítésű, de fojtás nélküli krosszváltozat 80 km/órás végsebességre képes…

Az első benyomás tehát igencsak pozitív, csupán a túl kemény tömésű nyerget és az ülés alá rejtett töltőcsatlakozót jegyeztem fel hibapontként – előbbi simán megszokható, utóbbi viszont kissé megnehezíti, hogy például este, sötétben hazaérve ösztönösen csatlakoztassuk a töltőt a motorhoz.
Természetjárás zaj és füst nélkül
Teljesen más érzés úgy terepezni, hogy közben nincs motorhang. Nem zavarod fel az erdő állatait – sem a tanyákról egyébként csaholva kirohanó juhászkutyákat –, ráadásul az XAM közúti segédmotor, tehát Magyarország teljes földúthálózatán szabályosan használható. Nem kell tehát azon aggódnod, hogy mi lesz, ha összefutsz egy erdésszel, természetőrrel, hiszen a krosszmotorokkal, rendszám nélküli endurókkal szemben az XAM bárhol közlekedhet, ahol bejegyzett földút van, márpedig az 120 000 kilométert (!) jelent Magyarországon belül – évekig tartana mindet bejárni.

Jóllehet, a végtelen földutazásnak gátat szab az akkumulátor kapacitása, mely mely egyébként 74 voltos feszültségű és 2,6 kWh sajtolható ki belőle. A gyár mérései szerint átlagos, 75 kilós pilótával, nagyrészt sík terepen 80-85 kilométert tehetsz meg egy töltéssel, ami után 2-3 órás töltés következik. Mi 29 km/órás átlagsebességet mértünk a teszten, igaz, nem teljesen sík terepen,
s ez alapján 2-3 óra motorozásra jut ugyanennyi töltés, ami simán kibírható, főként, hogy cserébe tényleg minden földút és aszfaltozott utca szabadon bejárható a géppel.
Persze nem lenne vérbeli enduró az XAM „rendes” felfüggesztés nélkül, és egyébként sem jellemző az olasz tervezőkre, hogy pont a futóművön spórolnának. A Malagutiban is masszív, fordított villát találunk, mégpedig tág határok között, szerszám nélkül állítható csillapítással és kereken 20 centis rugóúttal, s a központi rugóstag 18,5 centis értéke is megsüvegelendő.

Mégsem a motor vagy a felfüggesztés, hanem a valószínűtlenül csekély súly, valamint a remek gyorsulás az XAM két legfőbb erénye.
Ugyanis a leendő vevőknek aligha Peterhansel a vezetékneve, a hobbiendurósoknak pedig nagyon nem mindegy, hogy egy 130 kilós benzines vagy fele olyan könnyű elektromos motorral vágnak neki a siratófalnak. Elvégre utóbbi nem tud lefulladni, nincs rosszul kiválasztott sebességfokozat, a brutális, inkább 250-es gépekre jellemző, 19 Nm-es forgatónyomaték pedig bármilyen fordulatszámon rendelkezésre áll.
S ha ennek dacára is elakadna, sokkal könnyebb megfordulni egy keskeny, 60-70 kilós géppel a meredek domboldalon, mint a kétszer nehezebb benzinesekkel…

Malaguti XAM – új kihívó az elektromos motorok piacán
Az összerakási és az anyagminőség arra utal, hogy az olasz cég a prémium szegmenst célozta meg az XAM-mel. A ránézésre is hatékony, négydugattyús fék, a komoly első felfüggesztés és a sorjamentes, szép burkolatok mind arról árulkodnak, hogy nem az ár, hanem a vevő elégedettsége volt a legfontosabb szempont a beszállítók kiválasztásánál.

Az ára ennek dacára nem túlzó, a hazai forgalmazó honlapján 1 811 020 Ft + ÁFA-ért kínálják a modellt, mivel a vállalkozások visszaigényelhetik a forgalmi adót az ilyen tisztán elektromos motorok árából. Ennyiért pedig egy mindennapi ingázáshoz, munkához is elegendő hatótávú, az 50-eseknél sokkal dinamikusabb, de AM-mel vagy B-vel is vezethető motort kap a vásárló, ami nem rossz ajánlat a hangtalan gépek között.

Műszaki adatok – Malaguti XAM L1E
Erőforrás – 4 kW-os névleges és 4,3kW-os csúcsteljesítményű, 19,1 Nm-es forgatónyomatékú villanymotor
Hajtás módja – lánchajtás
Végsebesség: 45 km/óra (elektronikusan korlátozott. Nyitott változat végsebessége (XAM Off-Road): 80 km/óra)

Méretek (H*Sz*M, mm) – 1950 x 770 x 1080
Menetkész tömeg – 64 + 15 kg (motor és akkumulátor)
Gumiméret – elöl: 70/100-19, hátul: 90/100-18
Felfüggesztés (elöl/hátul) – fordított teleszkóppár/lengőkarhoz kapcsolódó központi rugóstag. Első/hátsó rugóút: 200/185 mm
Ülésmagasság (mm) – 860
Akkumulátorkapacitás – 72 V, 2,59 kWh
Galéria: Malaguti XAM (L1E)
Hazai forgalmazó: ADVESmoto
Share the post "Malaguti XAM-teszt: kipróbáltuk az olasz márka első elektromos motorját"