Motorok B125-höz: „Édesapám tanított meg rá, hogyan kell motort szerelni…”

Motorok B125-höz: „Édesapám tanított meg rá, hogyan kell motort szerelni…”

              - Címkék |Cikkek

Immáron borítékolható, hogy az új KRESZ-ben módosítják a jogosítványokra vonatkozó szabályokat, és a jövőben B-s jogsival is lehet majd A1-es, azaz kis teljesítményű, 125-ös, rendszámos motort vezetni. Mivel az intézkedéstől biztosan fellendül az érdeklődés a nyolcadliteres vasak iránt, igyekszünk bemutatni – egy-egy gyakorlati példán keresztül –, hogy miért jó döntés motorozni, illetve miért élvezetes egy könnyű, fürge 125-ös.

Az első történet a Brixton interjúsorozatának friss része, amiben Finn, a mindössze 17 éves srác mesél a motorozásról és kalandjairól:

Finn vagyok, 17 éves, és tavaly óta egy átépített Felsberg 125-tel motorozom. Nagy szerencsém, hogy édesapám megtanított a gépek szerelésére is, ezért máris átépítettem a motoromat: egy Rayburn 125 üzemanyagtartályát, oldalidomát és a Sunray modell látványosabb kipufogóját szereltem fel a Felsbergre, majd a formájához jobban illő visszapillantóval tettem teljessé – kezdett bele a történetbe.

Mit adott neked a motorozás? – kérdezték ezután az ifjú pilótától, aki röviden csak annyit felelt: Minden egyes alkalommal, amikor motorozom, azt kívánom, bárcsak örökké a nyeregben ülve falnám a kilométereket, és soha ne érne véget az út…

Miért pont erre esett a választásod?

Mivel még mindig iskolába járok, elsőszámú szempont volt a kedvező vételár és a csekély fenntartási költség, s a Felsberg mindkettőben az élen jár.

Miért építetted át, és mi inspirált erre?

Mindig is tudtam, hogy egyedi motorral szeretnék járni! Nagyon tetszett a Felsberg formája, de azt is tudtam, hogy mennyi lehetőség rejlik benne, hogy megvalósítsam a saját ötleteimet, kreativitásomat. Idővel megnéztem a gyártó összes 125-ös modelljét, és mindegyiknek volt egy-egy olyan eleme, ami különösen tetszett, így nem volt kérdés, hogy eszerint építem át a sajátomat. Emellett nagyon tetszett, hogy a szét- és összeszerelés kiváló alkalom az új motorom alapos megismerésére. (Ezt egyébként a hazai tulajdonos, Gábor is kiemelte, aki már több ezer kilométert motorozott a Feésberggel, és itt mesélt a használattal, javításokkal kapcsolatos tapasztalatairól.)

„…édesapám megtanított a gépek szerelésére is, ezért máris átépítettem a motoromat: egy Rayburn 125 üzemanyagtartályát, oldalidomát és a Sunray modell látványosabb kipufogóját szereltem fel a Felsbergre” 

Adja magát a kérdés: ha még tanulsz, hogyan vettél motort és miből futotta az átépítésére?

Az az igazság, hogy a motort nagyapámtól kaptam. Hatalmas meglepetés volt, és most, hogy ő már nincs közöttünk, a gép egy örök emlék tőle, ami mindig emlékeztet rá. Viszont a fenntartás és az átépítés az én feladatom, ezért részmunkaidős állást vállaltam az iskola mellett, és a félretett pénzből valósítottam meg az álmomat.

A Te korodban viszonylag kevesen választanak ilyen korhű, klasszikus vasat, inkább modern endurókkal vágnak bele a terepezésbe. Te miért erre voksoltál?

Mivel átlagos magasságú vagyok, a hagyományos endurók nagy ülésmagasságát nem nekem találták ki, a karcsú Felsbergről viszont kényelmesen leér a lábam, ami önbizalmat ad. No meg egyébként is jobban bejön a retróstílus, mint a mai, műanyagba csomagolt motorok.

Mit csinálsz, ha éppen nem motorozol?

Hetente kétszer teniszedzésem van – már nyolc éve játszom rendszeresen –, emellett heti kétszer eladóként dolgozom, hogy fenntartsam magamat és a motoromat.

Őszintén: 17 évesen, teljesen egyedül átépítettél egy motort?

Na jó, a karbantartásokat tényleg egyedül végzem, de a szakértelmet igénylő építésnél édesapám ötletei, tanácsai mentén haladtam. Ez duplán jó, hiszen együtt töltjük az időt, szépül a motorom és közben nagyon sokat tanulhatok – egyre magabiztosabban mozgok a garázsban és a szerszámok között.

Tudom, egy épített vas sosincs „kész”, de Te hogy állsz ezzel: vége az átépítésnek?

Vannak még terveim, például a kormánnyal és a túraképesség fokozásával, sőt az irányjelzőket is lecserélném, szóval tényleg soha nincs vége…

brixton felsberg
Finn és a Felsberg 125

Kivel motorozol legszívesebben?

Egyedül… Szeretek csapatban is gurulni, de számomra az az igazi élvezet, amikor halk zenét hallgatva, magamban, a motor zúgását hallgatva gurulhatok.

Kapcsolódó anyag: kipróbáltuk az új Felsberg 125-öt