Mítoszrombolók: öt kamu história a motorozásban

Mítoszrombolók: öt kamu história a motorozásban

- in Kiemelt cikk

Fogadjunk, nem tudtad, hogy… Nem is tudhattad, legfeljebb hallomásból, mert nem igaz – de attól még jól hangzik. A motorozás legendái.

.

Esti sörözések, borozások mellett hamar beindul a kinek megy többet/fogyaszt kevesebbet csata, de vannak, akik nem állnak meg itt, és örök érvényű “igazságokkal” szórakoztatják a nagyérdeműt. Legtöbbször ezek a témák kerülnek szóba:

1. A kormányt/gázt eséskor se engedd el!

Aki fizikából éppen csak kettessel átment, az is simán átláthatja, hogy ez balfékség. A 80-100 kilós tested nagy felületen súrlódva viszonylag hamar megáll, de az aszfalttal alig érintkező közel három mázsás vas csak cipelni fog téged, újabb sérüléseket okozva, ha így teszel.

Engedem, hadd menjen... Inkább magadra figyelj, mert az idom könnyebben pótolható, mint a bőr
Engedem, hadd menjen… Inkább magadra figyelj, mert az idom könnyebben pótolható, mint a bőr

Honnan a mítosz? Nos, látta a tévében, hogy a versenyzők így csinálják. Légy erős, nem ez az egyetlen, amit neked máshogyan kell.

2. Slick-gumikkal gyorsabb leszek országúton:

Utcai gumival 2:08-at megyek, slickkel meg 2:01-et, vagyis a slick a jobb, ezért nem csak a ringen fogom használni, érted? Értem hát, ahogyan azt is, hogy a ringen miért is használnak a srácok gumimelegítőt.

Lent a térde, mert slickkel nyomja! Nyugi, neked nem lesz lent, legalább is nem a gumitól
Lent a térde, mert slickkel nyomja! Nyugi, neked nem lesz lent, legalább is nem a gumitól

A slick sokkal jobban tapad egy bizonyos hőmérsékleti tartományban, mint az utcai abroncs, de ezt egy hűvös, 11-12 fokos nyári reggelen a körúton aligha fogod elérni. Arról nem beszélve, hogy mit csinálsz esőben, ugyanilyen hőmérséklet mellett? Azért használod közúton, mert olcsó a levetett gumi, kár túlmagyarázni. Az esetleges bírságról pedig itt szót se ejtsünk…

3. Motorral könnyebb kicselezni a traffipaxot:

Vannak speciális esetek, mint amikor a sorok között cikázol éppen, állandóan el-elmozdulva, sávot váltva, na ilyenkor szemből aligha fog elkapni a sebességmérő, hacsak nem kezeli egy mániákus motoros-vadász zsaru éppen, de erre aligha van esély. Hátulról viszont simán megfog az út mellől kukucskáló műszer – ha nem így lenne, nem kapnának annyi bírságot a motorosok Szombathelyről… Alig egy másodperc kell az eszköznek az értékelhető méréshez, kb. hetven méterről, ez nem egy lehetetlen küldetés a modern kütyüknek.

4. Miért pont velem történne meg?

Baleset, amit nagyobb rutinnal vagy pár vezetéstechnika óra után mér megúsztál volna, lopás, melyet megelőzhettél volna egy profibb eszközzel, esetleg az elmaradt utasbiztosítás, ami kihúzott volna a csávából, mikor hozták az ezer eurós számlát a sima röntgenről… Ne gondold, hogy Veled nem történik meg a váratlan és kellemetlen szitu, inkább légy felkészült, abból baj nem lehet.

5. ABS-es és kipörgésgátlós motort veszek, mert azzal gyorsabb leszek.

triumph-tiger-1200-explorer-teszt6
Munkában a kipörgésgátló. Jól látszik a nyomokból, hogy az első métereken enged némi szabadságot a rendszer, majd a kitörést megakadályozva teligázon gyorsíthatunk tovább, de ettől nem leszünk gyorsabbak…

Ezek már sokat segítenek és így könnyebb velük gyorsan menni – hallhattuk. El kell keserítselek, az ABS-es vas nem ritkán lassabban és hosszabb úton áll meg, a TC-s gépek pedig – leszámítva egy-két üdítő kivételt – elég trágyán gyorsítanak például sóderen vagy vizes fehér aszfalton. Igaz, segítenek, hogy ne verd oda magad a hülyeséged miatt, nem is keveset, de gyorsulni nem ezektől fogsz.

Eddig hát a felsorolás, de biztos vagyok benne, hogy Te is hallottál már hasonló, jól hangzó, de blőd sztorikat. Oszd meg a többiekkel, várjuk saját élményeiteket a hozzászólásokban, hadd okuljanak a kezdők, és ne dőljenek be a “messziről jött motorosok” féligazságainak…