Minőségi „zselés” akksi tízezer forint alatt?!

Minőségi „zselés” akksi tízezer forint alatt?!

- in Kiemelt cikk

A motorpiacon is megjelentek a korábban ismeretlen gyártók, melyek az autók vagy éppen a tehergépkocsik beszállítójaként már letették a névjegyüket. A frissen érkezők általában kedvező árral próbálják meggyőzni a motorosokat, ami jól hangzik, de vajon mi lapul a gyanús árcímke mögött? Megnéztük…

Több szempontból is felkeltette a figyelmemet az online áruház hirdetése, amiben motorkerékpár-akkumulátorokat kínáltak eladásra. Bár a felület kivitelezése nem éppen az Ebay-t idézte, az ezer köbcenti feletti nagymotorokhoz passzoló, YTX14-BS jelű, 14 amperes 12 Ah-s telep 8500 Ft-ért valóban kihagyhatatlannak tűnt.

Nem az, aminek látszik

Az autóalkatrészek világában nem ismeretlen a JP betűkód, ami a jászberényi központú Jász-Plasztik Kft.-t takarja. Büszkén ki is írták a webshopban a termék mellé, hogy Made in Hungary, amitől egyből felcsillant a szemem – mindig nagy öröm, ha a kínai vagy ki tudja milyen beszállító helyett a hazai cégeket támogathatom a vásárlással.

Az internetes áruház bejegyzésével ellentétben a dobozon már Made in China állt, nem a Made in Hungary… Egy illúzióval kevesebb

Kiszállítás után persze fény derült a turpisságra: a piacon kapható 12 voltos telepek nagy többsége – igen, a köznyelvben márkásnak nevezett típusok is – a messzi Ázsiából jönnek, mint ez is, matricázás és csicsás feliratok ide vagy oda. Ennek ellenére kibontás után még mindig bizalomkeltő a csomag, elvégre a fekete, zárt doboz, amit a motorosok körében „zselésként” emlegetnek egészen jól néz ki, a mellé csomagolt csavarjai, anyái nem arról árulkodnak, hogy gagyit kaptunk volna.

A kötőelemeken kicsit sem látszik a spórolás, nem úgy a többi kiegészítőn…

Mielőtt tovább terjesztenénk a fals igét, szögezzük le: a motorosok többsége úgy emlegeti a fekete, zárt telepeket, hogy zselés akkumulátor, ez és az összes hasonló társa igazából nem zselés akksi. Valójában zárt rendszerű, AGM (gondozásmentes, felitatott elektrolitos) a becsületes neve, azaz a legelterjedtebb áramforrásokban az elektrolit továbbra is folyékony kénsav, tehát ugyanúgy „savas”, mint a fehér, áttetsző házas elődei, csak itt a folyadékot felitatják, hogy megakadályozzák a párolgást, illetve sérülés esetén a szivárgást.

Jegyezzük meg végre: AGM, tehát nem zselés, de gondozásmentes. Amit tíz-húszezer forintért kapsz, és fekete színű, zárt házas, az mind ilyen technológiával készül

Ellenben a valódi zselés akkuban szilikagél segítségével az elektrolitot konkrétan elzselésítik. Vásárláskor sem tudod véletlenül összekeverni őket: árban ég és föld a különbség…

Azt állítja a matrica, ha tűvel kiszúrod a zárófóliát, akkor húsz perc alatt átfolyik a kénsav. A kis hazudós…

Szóval felitatott kénsav, így amikor a mellé csomagolt fiolákból áttöltjük a folyadékot, az percek alatt kocsonyásodik a házban, és utána örökre lezárhatjuk a telepet – nem kell többé kinyitnunk, sőt nem is szabad, amire a zárófedél okosan figyelmeztet is.

Szükséged lesz egy szúró- vagy vágószerszámra. Rendhagyó megoldás, és kicsit bajos is – kár érte

Nem minden arany…

Tulajdonképpen itt, az áttöltésnél derült fény rá, hogy olcsóbb termékkel van dolgunk: szemben a nagyjából kétszer drágább, nagynevű riválisokkal nem elég egyszerűen rátolni a fiolákat az akksi házára, előtte muszáj tűvel kilyukasztani a védőfóliát, hogy – a leírás szerint – húsz perc alatt átcsorogjon a nedű.

Ne nyisd ki! Ha egyszer benne a lé, többet nem ajánlott piszkálni, és tulajdonképpen nem is kell. Mivel a feszültség „gyári tartozéka”, még töltened sem kell, csak betenni a motorba, és indulhatsz is

Igen ám, de amíg ez a legtöbb akkumulátornál tényleg megtörténik, itt sajnos elfelejtettek gondoskodni a levegő utánpótlásáról, így a hat edény közül ötben még egy óra után is bőven volt kénsav. Muszáj volt magán a műanyagflakonokon is egy-egy lyukat ütni, és láss csodát, utána másodpercek alatt kiürültek.

A szakértő tanácsa: Forgó Antal – www.Forex.hu

– Érdemes észben tartani új akksi vásárlásakor, hogy hiába  szárazon  töltött, nagyon meghálálja a savazás utáni plusz töltést. Persze ennek is vannak fontos szabályai, vagyis akkor érdemes megtenni, ha már megszűnt a pezsgés és az akku visszahűlt a környezeti hőmérsékletre.

Egyébként jelzi a telep korát, ha savazás után kézzel is érezhetően felmelegszik – ez arra utal, hogy korosabb példánnyal van dolgod, s ilyenkor  különösen fontos a töltés. Természetesen enélkül is működik az akksi, és elindítja a motort, de az élettartam szempontjából mindenképpen ajánlott a töltés – foglalta össze a legfontosabb jótanácsokat a szakember.

Az összeszerelés rutinosan ment – az akku lezárása után öt-hat perccel szívet melengetően duruzsolt a két hatalmas kipufogó…

Ezután a lezárás már gyerekjáték volt, s a minőségi csavaroknak hála a beépítés is, szóval miután „meghekkeltük” a műanyagflakont, és végre átfolyt a nedű, nagyjából öt-hat perc alatt indíthattuk is a vasat. A telep szárazon töltött, ezért akksitöltőre sem volt szükség, beépítés után a Kawa már gurulhatott is a régóta várt, első tavaszi körére. Eddig tehát – a kénsav felitatását leszámítva – egészen jól teljesített az olcsó akksi, de hogy miként vizsgázik a gyakorlatban és meddig bírja majd, az a hosszú távú teszt során derül ki. Ígérem, a nyár folyamán erről is beszámolunk Nektek.