„Engem jelentettek fel a hangos kipufogó miatt – igazuk volt…”

„Engem jelentettek fel a hangos kipufogó miatt – igazuk volt…”

              - Címkék |Kiemelt cikk

Több autós-motoros újság átvette múltheti cikkünket, melyben a Mátrában zajlott zajszintmérésről írtunk, de valahogy kimaradt a lényeg az átiratokból: egyáltalán jogos volt és hogyan zajlott a mérés? Megkerestem hát Ferencet, aki a videót készítette az ellenőrzésről, hogy mesélje el, mi történt valójában.

– Kicsi a világ! – mondtam nevetve, hiszen a történet főszereplője úgy vette fel a telefont, hogy „Nekem el van mentve a számod!”, s kiderült, hogy vagy 10-15 évvel ezelőtt beszéltünk már egymással, akkor éppen egy motor lánccseréje kapcsán. Szó szót követett, majd a nosztalgikus hangulatot magunk mögött hagyva arra kértem, mondja el, mi történt azon a hétvégén, hogy elsőkézből tudjuk meg az igazságot, túlzásoktól és hatásvadász cikkektől mentesen…

Feljelentett, de végig korrekt és kedves volt a rendőr

– A hétvégén a Mátrában motoroztunk – vágott bele a történetbe –, és a 24-es úton az egyik kanyar után megpillantottam a rendőrt, aki nyomban meg is állított. Egyedül volt, odalépett hozzám, s már az elején szeretném kiemelni,

hogy mindvégig rendkívül korrekten járt el. Közölte, hogy decibelmérést fog végezni, s bár nem kértem, a folyamat minden lépéséről felvilágosított. Megmutatta a műszert, ami – néhány kommentelő véleményével ellentétben – nem játékszer volt, hanem professzionális készülék. Kiemelte, hogy 5 dB-es tűréshatárral dolgozik, az én motorom gyári értéke pedig az adattábla szerint 95 dB 5500-as percenkénti fordulatszámnál.

Beavatott abba is, hogy a hogy a minimum- és a maximumértéket rögzíti majd, és eleve az egész folyamatot végigkísérhettem. Elmondta, hogy bár előírás szerint* 50 cm-re kéne rögzítenie a mikrofont a kipufogó végétől, ez most jóval távolabb lesz, de ugyanúgy 45 +- 5 fokos fokos szögben, ahogy előírják. A történethez hozzátartozik, hogy nem volt kint az NKH, maga a rendőr végezte a mérést. (*Az MSZ-07-4607-ben írják le, hogy pontosan milyen módon és miért 50 cm-es távolságból kell végezni a mérést. Vélhetően azért helyezik jóval távolabb a gyakorlatban, hogy fel se merülhessen a „túlmérés” gyanúja – a szerk. ) 

Elég nehéz megkérdőjelezni a rendőr jóindulatát, hiszen az előírt 0,5 méter helyett egy méterre tette le a mikrofont. Így is sikerült túlszárnyalni a kereken százdecibeles határt – alapjáraton… (A kép illusztráció)

Az első pillanatban tudtam, hogy lehetetlen a 95+5 dB teljesítése, mert egy LeoVince dB-killer nélküli sportdob van az FZ1-en. Viccesen meg is jegyeztem a rendőrnek, hogy tulajdonképpen felesleges a mérés: biztosan felette lesz… Már alapjáraton 101 dB-t rögzített az eszköz, és ha jól emlékszem, 123 dB-nél állt meg a számláló. A kiugróan magas érték dacára

szóba sem került, hogy bevonja a motor forgalmiját vagy leveszi a rendszámot, sőt azóta is motorozom a Yamahával, szóval ilyen szempontból is korrekten járt el.

Ezután nem sokat kérdezgethettem, hogy mi lesz a következmény, mert rádión riasztották egy közeli baleset helyszínére. Közben azért higgadtan, gyorsan összefoglalta, hogy Ügyfélkapun kapok majd értesítést arról, hogy mi a további teendőm, ami a gyakorlatban az úgynevezett hatósági vizsgát, pontosabban szemlét jelenti. Ehhez muszáj lesz elmotoroznom a legközelebbi NKH-vizsgabázisra, ahol azt ellenőrzik majd, hogy a motor kifogásolt alkatrészei már megfelelnek-e a KöHÉM előírásainak. A történethez tartozik, hogy KTM-ről származó, E-jeles, LED-es irányjelzők vannak a Yamahán, amit szintén vissza kell alakítanom gyárira a szemle előtt, de az igazoltatás során ebbe „nem kötött bele.” Mi több, jótanácsként hozzátette, hogy mindent nézzek át alaposan, mielőtt a vizsgára megyek, mert a legapróbb eltérés is miatt is megbukhat a motor.

Műszaki szemlén ellenőrzi majd a hatóság, hogy a motor megfelel-e a közúti közlekedés szabályainak (Kép: kiegészítő lámpákkal felszerelt motorkerékpár műszaki vizsgája)

Itt tartok jelenleg, érkezik az eredeti kipufogódob és az FZ1 gyári indexei, s addig is elmentem a közeli Vas Gereben utcába, ahol a vizsgaközpont működik, hogy előre megtudjam: mit kérnek számon a szemle során és hogyan készítsem fel rá a gépet? Egyelőre nem kaptam e-mailt a bírságról – amit egyébként 30 és 50 ezer forint közé saccolok az eddigi információk alapján –, majd ehhez jön a motor visszaalakításának költsége – foglalta össze Ferenc a történetet.

Kapcsolódó anyag: megvan az igazolás, többé nem szólhatnak a sportdob és a LED-index miatt

Hegylakók-különvélemény:

Ha valaki nem biztos benne, hogy az ő kipufogója megfelel-e a határértéknek, itt talál rövid útmutatót hozzá, hogy miként ellenőrizheti otthon, akár egy okostelefonnal a decibelértéket. Érdemes is megmérni, hiszen szeptemberben folytatódnak az ellenőrzések a népszerű szerpentineken. Hogy a dB-mérőn és a drónokon kívül milyen módszerrel próbálják kiszűrni a szabálytalan autókat, motorokat, arról itt meséltek nekünk a rendőrök.