Lassan kihalnak a sportmotorok

Lassan kihalnak a sportmotorok

- in Kiemelt cikk

Elkeserítő képet mutat a gyorsasági motorok szegmense – ha nem lenne az új és hihetetlenül jó áron kínált CBR, akkor konkrétan megszűnne a géposztály…

Magyarországon hosszú ideje változatlan az egyes kategóriák sorrendje: a túraendurók, a nakedek és a 150-esnél nagyobb robogók viszik a prímet. A sor túlsó végén szerénykednek a hivatalos statisztikában „szupersportmotor” néven említett gyorsasági gépek, melyek csak azért tűnnek fel, mert mindig van egy-egy kiugróan olcsó vagy közkedvelt típus, ami felpörgeti a számokat.

Az általunk is tesztelt CBR650R tette ki az eladások harmadát

Köszönjük, Honda, hogy nem halt ki a kategória!

Az már önmagában beszédes, hogy csupán 11 féle (!) modellből kelt el legalább egy-egy darab idén júliusig, vagyis összesen ennyi sportmotort tartottunk vásárlásra érdemesnek. Íme, az idei toplista:

A legnépszerűbb új gyorsasági motorok (S.Sport) Magyarországon*

1. Honda CBR650R – 16 db
2. Ducati Panigale V4 – 9 db
3. Suzuki GSX-R1000 – 8 db
4. BMW S 1000 RR – 4 db
5. Aprilia Tuono – 3 db
6. BMW S 1000 R – 2 db
7. Ducati Supersport – 2 db
8. Yamaha YZF-R1 – 2 db
9. Aprilia RSV1100 FACTORY  – 1 db
10. Ducati Panigale (998) – 1 db
11. Honda CBR1000R – 1 db

Összesen: 49 db (1,6%) * = forrás: DATAHOUSE

Komoly tanulság, hogy a listavezetőből – amit itt teszteltünk – közel annyi fogyott, mint a második-harmadik helyezettből vagy a dobogón túliakból összesen. Még fontosabb összefüggés, hogy a majdnem háromezer eladott nagymotorból csak 49 volt gyorsasági modell – ez 1,6 százalék, tehát gyakorlatilag elhanyagolható.

Figyelemre méltó, hogy a Panigale maga mögé utasította a sokkal olcsóbban kínált GSX-R1000-et és Yamaha R1-et (Kép: Hegylakók Motoros Magazin/Pulai László, tesztpilóta: Chrobák János)

Mindenesetre a gyártók figyelnek a kategóriára, és az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások dacára sorra hozták ki az új modelleket – elég csak a változó szelepvezérlésű BMW S 1000 RR-re vagy a V4-es Panigaléra gondolni.

Tavaly a BMW S 1000 RR volt a legkeresettebb gyorsasági motor Magyarországon, utódja jelenleg negyedik a ranglistán

Sokan vesznek sportmotort, mégsem fogy

Ellentmondásnak tűnik a cím, mégis így van. Hihetetlen, de az itthon gazdát cserélt motorok között harmadik helyen van a Suzuki GSX-R600 – 221-et vettek belőle idén fél év alatt. Igen ám, de ez csak azt jelenti, hogy sűrűn válnak meg az egyre öregebb, lelakottabb gépektől, de nem vesznek helyette másikat:

az itthon harmadik leggyakrabban eladott modell, a GSX-R600 csak 47. (!) helyen áll az importált motorok ranglistáján, és az első 30-ban egyáltalán nincs sportmotor.

Tehát mindenki szabadul tőlük, de nem érkezik utánpótlás a német és olasz piacokról. Egyértelmű a trend: az ötödik (tizedik?) tulajdonos majd leveszi a rendszámot, olcsó pályamotor lesz belőle, végül összetörik vagy bontóba kerül.

Használt gyorsasági motorok közül főként ZX-6R-ek és GSX-R-ek érkeznek külföldről, de egyik sem komoly mennyiség – havi 3-4 motorról beszélünk. Persze ettől még szép számmal hoznak be idomos motorokat, de ezek már nem a Szupersport, hanem a Sport kategóriát erősítik, mint például a CBR600F (85 db), a Ninja 250 és 300 (13 db) vagy a TL 1000 S (3 db)

Csalóka tehát, hogy ilyen sok gyorsasági motor cserél gazdát, mert amíg nincs utánpótlás, addig ez csak egy körforgás. Ugyanazok a gépek jelennek meg tavasszal a KépesMotoron, már amíg van belőlük, utána pedig eltűnnek, leszámítva a gyűjtők garázsában pihenő, féltett járgányokat.