Share the post "Élet 100 ezer kilométer felett – XXIX. rész – Rakela és a 400 ezret futott GS Adventure"
Sorozatunkban sokat futott motorok tulajdonosaival beszélgetünk, hogy megtudjuk: milyen is az élet százezer kilométer felett? Ezúttal egy igazi világjáró, Zeljan Rakela osztja meg velünk tapasztalatait a 400 ezer kilométert futott BMW R 1200 GS Adventure-ről.
Nyilvánvalóan az Adventure azoknak az elszánt kalandoroknak készült, akiknek nem akadály, ha több ezer kilométerre fekszik a kiszemelt célpont vagy éppen világjárók, mint interjúalanyunk, Zeljan Rakela. Persze most nyugodtan hozzá lehet fűzni a szokásos „már megint BMW reklám!” és a „más motor is elmegy ennyit!” kommenteket, de attól még tény, hogy Ewan McGregortól, Heike és Filippo Fanián és Lisa és Simon párosán (2TRTW) át sok-sok valódi kalandor GS-t választott társául a világkörüli úthoz, ami bizonyára nem véletlen.

A 2006-ban megjelent R 1200 GS Adventure 98 lóerőt és 115 Nm forgatónyomatékot préselt ki magából, ami mai szemmel nem éppen kiemelkedő, de akkoriban nem számított kevésnek. Amennyiben a vezető nyerge a legalacsonyabb magasságra van állítva, akkor 890 mm-ről kell talajt fogni, megtankolva 256 kilogrammot nyom a gép, 915 mm széles és átlagosan hat litert fogyaszt százanként. Joggal merül fel a kérdés a számadatok olvasgatása közben, vajon ki az a mazochista, aki ekkora hadihajót vásárol magának azért, hogy aztán az Isten háta mögötti falu határában elássa magát?
Nos, miután kipróbáltam az Adventure-t, minden kételyem eloszlott: a legfullosabb német boxer olyan élményt ad, amit viszonylag nehéz szavakban kifejezni – az irodalom eszközei kevésnek bizonyulnak, hogy azt a magabiztosságot, nyugalmat és jó értelemben vett kiszámíthatóságot visszaadjuk, amit a BMW kalandmotorja nyújt. Jóllehet, én csak egy napig barátkoztam a GS-sel, interjúalanyunk viszont évtizedek óta BMW-vel jár, így őt faggattam arról, hogy milyen is egy GS 400 ezer kilométer után.

Interjú a Tulajdonossal – Zeljan Rakela – BMW R 1200 GS Adventure (2006)
Rakela több mint húsz éve foglalkozik személyvédelemmel, saját cége is van, mely mintegy 50 alkalmazottat foglalkoztat.
Érdekesség, hogy annak idején az egykori Szovjetunió utolsó elnökének, Mihail Gorbacsovnak volt személyi testőre és sofőrje.
Mint oly sokan, ő is édesapjának hatására lett motoros, aki gyerekkorában rendszeresen magával vitte MZ-jével. Megannyi különböző motor fordult meg alatta az évek során, többek között Honda X-ADV, Yamaha V-Max, BMW K 1600 B és persze a GS Adventure.

– Mesélj a motorodról, kérlek! Eddig mennyi kilométert tekertél bele és milyen tapasztalataid vannak vele?
– Újonnan vásároltam a GS-t, vagyis a több mint 400 ezer (!) kilométert mind én tekertem bele. Az első hét évben 300 ezer kilométert tettem meg úgy, hogy hosszú, általában kéthónapos utakra mentem vele. Leghosszabb utam 2013-ban, Ausztráliában volt, ahol két hónap alatt 21 ezer kilométert tettem meg a BMW-vel, valamint légi szállítás nélkül lenyomtam a Split-Katmandu útvonalat, ez egy irányban 12 ezer kilométer volt. Emellett megjegyeztem a leghosszabb napi etapomat is: ez Isztambul és Split között volt, akkor alvás nélkül 1970 kilométert (!) tettem meg 26 óra alatt.

– Mit javítottál és/vagy cseréltél a BMW-n ilyen hosszú idő alatt?
– Immáron a negyedik üzemanyag-szivattyú teljesít benne szolgálatot, köszönhetően az igencsak eltérő minőségű benzineknek. Érdekes sorminta, hogy az első 100 ezer kilométernél, a második 200 ezernél a harmadik pedig 300 ezer kilométernél adta meg magát. A kardántengely viszonylag hamar, 50-60 ezer kilométernél meghibásodott, de azt garanciában orvosolták a BMW-nél. 330 ezernél cseréltettem másodszor kardántengelyt, amit ezentúl újabb 100 ezrenként megejtek majd megelőző jelleggel. Ilyen megpróbáltatások mellett a kuplung is cserére szorult: először 75 ezernél akadt problémám a tengelykapcsolóval, majd ezután 250 ezernél elővigyázatosságból vettem egy másikat, hogy ne érjen meglepetés, ha a keményebb terepezés közben ismét megadná magát.

– Van-e állandó utasod?
– Ivana a feleségem átutazta velem Szírián keresztül Jordániát, Egyiptomot, Tunéziát, Izraelt, az Egyesült Államokat, Kanadát és Mexikót. Később is velem tartott volna, de közben megszületett a lányunk, és azóta már szólóban motorozom.
– Végeztél valamilyen átalakítást a motoron?
– Természetesen a saját igényeimnek megfelelően alakítottam a motort, így Matotech fényszórókat, Touratech kiegészítőket, Akrapovič kipufogót és Corbin nyerget kapott.

– Milyen olajat töltesz bele és milyen időközönként cseréled?
– 10W50-es olajat töltök bele és bárhogy is történjen, legfeljebb 10 ezer kilométerenként cserélem.
– Melyik gumiabroncs vált be leginkább és mennyit futott el?
– Mindig a Heidenau K60-at használom, mert nagy terhelés ellenére is elfut 20 ezer kilométert.
Némi ízelítő Zeljan Rakela kalandjaiból
– Üzemanyag-fogyasztásod miként szokott alakulni?
– Az az igazság, soha nem figyelem a fogyasztását. Hogy is fogalmazzam meg? A kalandmotorozás számomra olyan mint a szerelem, az pedig egy vak madár éneke, így nem látom és nem is számolom ki az üzemanyag-fogyasztást.
– Milyen előnyeit látod annak, hogy többnyire motorral közlekedsz autó helyett?
– A motorozás élményét a próbatétel elé állító helyzetek, az adrenalin és a természet hangja teszi egyedülállóvá, nem beszélve a sok-sok hangról, rezdülésről, amit kocsiban soha nem tapasztalsz meg. Autóban utazni túl biztonságos és egyben unalmas is.
– Lecseréled valaha a sokat futott GS-t?
– Nem válok meg tőle, megfutotta a 400 ezret és jelenleg nincs vele különösebb problémám. Nem tetszenek az új motorok, szerintem túl sok felesleges dolgot építenek már beléjük.
– Kinek ajánlod ezt a típust?
– Azoknak, akik nem csak az Alpokba terveznek motoros túrát – arra tökéletes a „sima” GS is –, hanem szívesen nyakukba vennék egész Európát vagy a világot is, ha úgy alakul.

Típushibák – BMW R 1200 GS Adventure
Alapvetően megbízható konstrukció a bajor boxer, és a meghibásodások jó része a nem megfelelő karbantartásból fakad. Legyen szó kardánról, tengelykapcsolóról, a felfüggesztés gömbfejeiről, mindegyikről elmondható, hogy lelkiismeretes szervizeléssel megelőzhető a baj. Mint láthattuk, Rakelánál extrém igénybevétel mellett is csak 330 ezernél kellett kardánt cserélni (leszámítva a garis cserét, ugye) és kuplungból is kettőt fogyasztott el a motor 400 ezer kilométer alatt. A modell jellemző típushibáiról és azok megelőzéséről korábban már részletesen írt Balázs, aki maga is GS-tulajdonos és motorszerelő, így valóban ismeri a boxerek minden csínját-bínját.

Persze ez az összefoglaló még nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy kiszűrd a használt GS-ek gyenge pontjait, ezért azt javasoljuk, hogy ha 1100, 1150 vagy 1200 GS-t szeretnél venni, kérd szakértő segítségét, aki sokat spórolhat neked azzal, hogy észreveszi a laikusok által nem látható hibákat. A Cribmotónál felkészült BMW-szerelők segítenek kiszállással és teljes helyszíni állapotfelméréssel, hogy már vétel előtt megtudd: pontosan milyen költségek várnak rád, ha megveszed a kinézett gépet.
Share the post "Élet 100 ezer kilométer felett – XXIX. rész – Rakela és a 400 ezret futott GS Adventure"