Használtmotor - I. rész - Erre figyelj BMW R 1200 GS vásárlásakor

Használtmotor - I. rész - Erre figyelj BMW R 1200 GS vásárlásakor

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
10

Sokan félnek a tavalyi listavezető R 1200 GS-től, mert városi legendák tucatjait hallották a váratlan hibákról és a borsos szervizszámlákról. Utánajártunk, hogy van-e alapja a félelemnek.

Új sorozatunkban sorra vesszük Magyarországon legkedveltebb használtmotorjait, bemutatjuk a különböző változatokat, kitérünk a típushibákra és arra is, hogy mennyire drága - vagy éppen olcsó - szervizelni őket. Kezdjük is rögtön a listavezetővel, a BMW R 1200 GS-sel!

Százezer kilométer egy motorban - sok vagy kevés?

A vevők többsége ódzkodik a sokat futott gépektől, főként, ha a mendemondák szerint drágán javítható típusról van szó.

Átvette a stafétát - idén már a nagyobb, erősebb utód, az R 1250 GS vezeti az új motorok eladási listáját, nyomában a Honda PCX125-tel és a Suzuki DL650-nel

Ennek dacára a sokszor 100-150 ezer kilométerrel gazdát cserélő R 1200 GS-ek kifejezetten népszerűek: 2018 legkedveltebb használtmotorja 2019-ben is magabiztosan vezeti az eladási listát a második Suzuki GS500 és a bronzérmes Honda CBR600F előtt.

Mit mutatnak a számok? - Magyarország kedvenc motorjai

Tavaly ez az öt modell végzett az élen a külföldről használtan behozott motorok között:

1. BMW R 1200 GS  - Túraendurók - 117 db
2. Honda CBR600F - Gyorsasági motorok - 85 db
3. Honda CB600F - Csupaszmotorok - 83 db
4. Suzuki GS500 - Csupaszmotorok - 83 db
5. Kawasaki Z750 - Csupaszmotorok - 78 db

Ennyien nem tévedhetnek, gondoltuk, ezért megkerestük vendégírónkat és tesztelőnket, Jaskó Balázst, aki GS-tulajdonosként és BMW-szerelőként remek tanácsokat adhat a bajor boxerre vágyó motorosoknak.

Az első nekifutás: BMW R 1200 GS - 2004

Tiniként Babettával indult motoros karrierem, majd jöttek a 125-ös és hatszázas Honda XL-ek, végül 2007-ben az első GS. Utóbbi szinte hiba nélkül teljesítette az első kilencvenezer kilométert, amiben persze közrejátszott, hogy motorszerelőként mindent megadtam neki - nem hanyagoltam el az előírt karbantartásokat.

Csak pár ezer kilométer volt az elképesztően jó áron kínált, hároméves GS-ben, így azonnal lecsaptam rá. Pár dolgot módosítottam rajta (bukócső, kormány Sebring sportkipufogó stb.), de alapvetően gyári maradt, így szolgált vagy tíz éven át

Odafigyelésemnek köszönhetően zokszó nélkül szolgált a bajor vas, kopóalkatrészeken felül csak a blokkolásgátló vezérlőegységét kellett cserélnem, de ezt a BMW garanciában intézte, szóval csak kellemetlenség, és nem plusz kiadás volt.

Mennyibe kerülnek az alkatrészek a BMW R 1200 GS-hez?

Miként Balázs is írta, a GS rendkívül megbízható, de csak akkor, ha megkapja a törődést és időben cserélik a kopóalkatrészeket, illetve kenőanyagokat. Ez szerencsére ma már könnyen megoldható, mivel rendkívül elterjedt típusról van szó, amihez szinte minden alkatrész elérhető jó minőségben, olcsón - például az első féktárcsa meglepetésre csak 34 570 forintot kóstál.

Féktárcsa 35-ért és akksi alig 14 ezerért? Ennyit arról, hogy drágák a BMW alkatrészek...

Íme, a Motoralkatrész.eu ajánlata a leggyakrabban keresett GS-alkatrészekre és felszerelésekre:

- Olajszűrő - HF 164 - 2320 Ft
- Légszűrő - HFA 7912 - 2160 Ft
- Gyújtógyertya - DCPR8EKC - 2900 Ft
- Első/hátsó fékbetét - 7170 Ft/7410Ft
- Akkumulátor - YTX14-BS - 13 650 Ft
- Első féktárcsa - 34 570 Ft
- Fűthető markolat - Oxford OF690 - 24 600 Ft
- Motortakaró ponyva (dobozos, XL méret) - BT3187 - 5590 Ft
- Lakat - Abus Ionus 8900 lezáró lánc - 17 990 Ft
- Kappa K-Venture ALU oldaldoboz szett - 159 990 Ft

Tíz év nem múlik el nyomtalanul, még a GS-nél sem

- Tavaly aztán jött egy kihagyhatatlan ajánlat, én pedig lecsaptam rá, így lettem boldog tulajdonosa egy immáron részben folyadékhűtésű „vizes” GS-nek - folytatta Balázs a történetet. Már az első kilométereken feltűnt, mennyivel rugalmasabb, egyszersmind pörgősebb az új erőforrás, vagyis pont azt a többletet nyújtja, amit oly nagyon hiányoltam az elődből!

Bevallom, nem volt teljesen felhőtlen az együtt töltött tíz év, ugyanis egyszer megadta magát blokkolásgátló vezérlőegysége, miként mostani motorom is járt már nagyobb javításon - ezen a jobboldali fojtószelepet cserélték. Persze mindkettőnél helytállt a BMW: garanciában orvosolták a bajokat, szóval inkább csak kellemetlenséget, mintsem plusz kiadást jelentettek

Remélem, a „vizes” is pont olyan elpusztíthatatlan lesz, mint elődje, s teszek is ezért: odafigyelek a hátsó hajtás gumiharangjára, melynek sérülése gyorsan kárt tehet a motorban, ugyanígy a hátsó féknyereg csúszkáira is, ugyanis ha „berohadnak”, rövid úton megehetik a tárcsát és a betétet. Ezen felül a ködlámpa beázása jöhet szóba hibaként, igaz, ehhez tényleg monszun idején kell lemotorozni Újdelhiig, ráadásul a probléma csak tüneti jellegű, azaz amint kiszárad, újra tökéletesen működik.

Nem mellékes szempont, hogy utassal, sok-sok csomaggal és némi terepezéssel együtt 5,1 l/100 km-es átlag jött ki az első szezonban, igaz, ez jórészt tempó függvénye. Kifejezetten sportos túrázás mellett eljár 5-6 literből a GS, de a nagysebességű autópályás hajszákat nem kedveli, és benyelhet 8-10 litert is, ha 180-200 között kergeted

Mire figyelj használt R 1200 GS vásárlásakor?

Nemcsak az új motorok között, hanem a használtpiacon is a BMW R 1200 GS a legkedveltebb modell, ami valljuk be, komoly fegyvertény. Nemrég olvastam, hogy idén már közel háromszáz használt és új boxert állítottak forgalomba itthon, vagyis egyértelműen a jelenlegi kínálat Jolly Jokere, s nem véletlenül. Ennek dacára óva intek mindenkit, hogy meggondolatlanul belevágjon az első, kedvezőnek tűnő GS-be, ugyanis a meglepően olcsó példányok rendszerint korábbi bukások vagy mókolások nyomait viselik.

BMW R 1200 GS-történet: 28 évnyi fejlesztés egy motorban

1980 - A Kölni Motorkiállításon bemutatják a kategóriateremtő R 80 G/S-t
1987 - Tovább bővül a GS-kínálat: leleplezik az R 100 GS-t, valamint az R 65 GS-t
1993 - Tempót vált a GS: a gyengécske R 100 GS helyett színre lép az 1085 cm3-es, nyolcvanlovas R 1100 GS
1999 - Ismét új tagot köszönthetünk: a közkedvelt R 850 GS új, erősebb névrokont kap a 85 lovas R 1150 GS „személyében”
2004 - Megjelenik napjaink legnépszerűbb nagymotorja, az R 1200 GS
2010 - Hengerenként két vezérműtengely beépítésével tovább növelik a teljesítményt, ezáltal rugalmasabbá is válik a motor
2013 - Napvilágot lát tesztünk főszereplője, a részben folyadékhűtésű R 1200 GS. Soha nem volt még ilyen erős a modell: 125 lóerő és 125 Nm-es forgatónyomaték repíti a bajor endurót
2018 - Leleplezik a 84 köbcentivel nagyobb össz-lökettérfogatú, 136 lovas és 143 Nm-es forgatónyomatékú (!) R 1250 GS-t

Elképesztő, hogy munkám és motorozásaim során hány összetákolt, igénytelenül talpra állított GS-sel találkozom, ami utólag durva összegeket emészt fel - szóval itt is többe kerül a leves, mint a hús. Ezen túlmenően az általános kopóalkatrészek is megérnek egy-egy alaposabb ellenőrzést, élen az első futómű gömbfejével, a féktárcsákkal, no meg a gyakran szidott, de jó kezekben örök életű hátsó hajtással. Már csak ezért is nagy előny, ha megvannak a kiszemelt példány javítási számlái és vezették a szervizkönyvét, hiszen így visszakereshetőek a fontosabb karbantartási munkák.

Az előzővel kilencvenezret, ezzel pedig több mint tízezret mentem komolyabb, pénzbe kerülő meghibásodás nélkül. Azt hiszem, ez elég erős ajánlólevél a GS mellé...

Ha mindez megvan, bátran belevághatsz, ugyanis így, közel százezer kilométer használat után bátran kijelenthetem, hogy az R 1200 GS igazán sokoldalú és élvezetes gép. Pláne az új, a nemrég megjelent R 1250 GS, ami tényleg a motorozás non plusz ultrája, és minden tekintetben túlmutat ezen a csodálatos, „vizes” GS-en is. Kifejezetten örülök, hogy máris megjelent az új: legalább lesz mire váltanom, ha majd ez is százezer kilométer körül jár, és megint egy erősebb, kifinomultabb, de hasonlóan megbízható gépre vágyom - foglalta össze Balázs az egy évtizednyi GS-ezés tapasztalatait.

Legközelebb a lista második helyezettjét, a méltán népszerű Honda CBR600F-et mutatjuk be - tartsatok velünk akkor is!

Continental 2019