Amióta megjött az F 750 GS, nem bírtam megbarátkozni a gyárilag felszerelt Michelin Anakee III abroncsokkal. Kapott a motor már nappali menetfényt, titánium kipufogót – akkor miért az új gumi maradt ki eddig?
Belátom, ez abszolút az én hülyeségem: egyszerűbb lett volna újonnan rögtön lecserélni, és eladni a Michelineket, melyek nem nyújtottak felejthetetlen teljesítményt. Viszont akkor úgy gondoltam, közel 4,5 millió forintért csak nem ezen spórol a gyár, és később jobb lesz az abroncs, ahogy bekopik.

Kijelenthetem, ez nagyon rossz stratégia volt, mivel egy éppen csak nedves hegyi szakaszon, 17 fokban csúnyán elfirkált a motor hátulja. Nem szégyen, inkább a DTC (Dynamic Traction Controll) és az ABS Pro szedte össze, mint én. Baj nem történt, de azóta nem volt komfortos ezzel közlekedni. Ahogy egy barátom megjegyezte:
aki francia gumit tesz német motorra, az ne várjon sok jót…

Michelin helyett Continental TrailAttack 3 – miért ezt választottam?
A német gyár TrailAttack 3 modellje egyértelműen az egyik legjobb ár/érték arányú enduróabroncsnak bizonyult a szerkesztőségben. A Continental új köpenyei eleve a tesztgyőzelmekről és a kiemelkedő aszfaltos teljesítményeikről ismertek, ami nekem kulcsfontosságú tényező, mivel a túrák nagy részét aszfaltozott utakon teljesítem. A TrailAttack 3-at továbbfejlesztett futófelület-mintázat és átdolgozott szilikakeverék jellemzi, amely jelentősen javítja a stabilitást, különösen nedves körülmények között. Már megtapintva is érezni, hogy a kimagasló tapadás volt a kulcsszó a tervezésekor…

Miként lehet ekkora különbség két közel azonos árú abroncs között?
A Michelin Anakee sorozat szintén aszfaltos és laza terepes túrákra készült, és bár tartósnak bizonyult nálam, nem adta ugyanazt a magabiztos nedvestapadást, mint a Continental. A kanyarodás a motorozás sava-borsa, a kezelhetőség mindig kritikus elem, és a Trail Attack 3 az eddig motorozások alapján ebben a tekintetben kiváló.
Nullafokos övszerkezete nagyon kiegyensúlyozottá teszi, kiváló stabilitást biztosít tempósabb kanyarokban, és a komfortra is jó hatással van. Aki esetleg nem ismerné a technológiát, a sajátosan futó övszerkezet-szálak biztosítják, hogy az abroncs megtartsa az alakját és tapadását még nagy terhelés és szélsőséges manőverek (mint például a vészfékezés) esetén is.
Ezzel szemben úgy éreztem, hogy a Michelin Anakee a hagyományos övszerkezettel nem nyújtotta ugyanazt az ideális merevséget és stabilitást. Muszáj hozzátennem, hogy egyszerű, mindennapi közlekedés során a Michelinnél sem jelentkezik semmilyen kellemetlen tünet, de kevésbé szereti a tempós kanyarokat, mint a Conti, és a visszajelzésekkel sem voltam elégedett. Összességében kevésbé pontosnak és stabilnak éreztem, és a különbség csak nőtt, ahogy egyre forszíroztam a kanyarsebességet.

A csere után hamarosan kiderült, hogy ez egy nagyon szűk keresztmetszet volt a motor képességeit és komfortját tekintve. Az első felismerés, hogy a gördülési zaj csökkent. Ennél is látványosabb, hogy a BMW telemetriájából eltűntek az ABS-figyelmeztetések, pedig korábban azokat is száraz, meleg aszfalton szedtem össze a Michelinnel. A tapadás átlagon felüli, és a visszajelzéseket tekintve ég és föld a két gumi. Mondhatnánk, hogy ezek szubjektív érzések, de nem így van. Ellenőrizhető a különbség, ugyanis
a BMW-applikáció adatai alapján mindkét oldalra 20%-kal mélyebbre engedtem a motort a TrailAttack 3-mal, mint a Michelinnel, és még így is volt benne bőven tartalék – semmi jelét nem mutatta, hogy kockázatos lenne tovább gyorsítani az íven.
Precízen lehet ívre tenni a motort, és az sem gond, ha valami meglepetés vár a kanyarkijáraton, mert tapadásvesztés nélkül lehet korrigálni az ívet mindkét irányban. Az már csak hab a tortán, hogy a kigyorsítások is magabiztosabbak, kevésbé van szükség az elektronikára. Visszatérve a régi tételhez, hogy a motorozás alapja az út és a gép kapcsolata, ami a guminál kezdődik, most azt mondom: kár volt ennyit várnom ezzel!
Az elmúlt 2-3 évben a dualsport endurókon a kinézet és a vásárlói igények miatt nemcsak a fűzöttküllős kerekek terjedtek el, hanem a szinte tisztán terepre fejlesztett gumik is. Ez jó hír annak a szűk kisebbségnek, aki többet megy terepen, mint aszfalton, de a klasszikus napirajzot is megidézve:, ha pár kavicsos parkolót leszámítva aszfalton használod a motorod, olyan gumit válassz, ami ebben a legjobb.