A jogász válaszol: Egysávos úton is előregurulhatsz motorral

A jogász válaszol: Egysávos úton is előregurulhatsz motorral

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
23

Hosszú ideje húzódó, pro és kontra érvek tucatjait felsorakoztató vita végére kerül pont: a bírói kommentár segített eligazodni a motorosok által oly’ sokszor felvetett kérdésben. 

Kezdjük rögtön az elején: a KRESZ 2010. január 1-től úgy rendelkezik a 36. § (12) alapján, hogy amennyiben a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha

a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák

Most azt tisztázzuk, mely’ utakon alkalmazható ez a szabály, illetve az is kiderül, mit is jelent a gyakorlatban a fenti „elegendő hely”  kifejezés.

Mi az a párhuzamos közlekedés?

Ugyan a bekezdés a KRESZ párhuzamos közlekedés részében szerepel, ez (vélhetően) szerkesztési okból került ide, hiszen a járművek egymás mellett haladásáról van szó, valamint máshol nem lenne értelme a „járművek között” résznek. Másrészt az adott bekezdés nem említi, hogy több sávra vonatkozna, így tehát kétszer egy sávon is alkalmazható.

Ezért hívtuk segítségül – egyebek mellett – Fülöp Ágnes – Fülöp Natasa – Major Róbert: A KRESZ értelmezése a joggyakorlatban könyvét, mely segít eligazodni a szabályok gyakorlati alkalmazásában. Jóllehet, ezzel az átlag autó- és motorvezető nem találkozik, így egyfajta kivonatként, konyhanyelven, mindenki számára érthető módon összefoglaljuk, mit is írnak a kérdésről. A motorosokkal kapcsolatban feltétlenül érdemes kiemelni, hogy

annak ellenére, hogy a szabály a párhuzamos közlekedésről szóló részben szerepel, a megfogalmazásból következően nem csak többsávos útra vonatkozik.

Viszont szintén az adott kommentárban szerepel az is, miként válthatjuk centikben mérhető egységre az „elegendő hely” megfogalmazást. Úgy fogalmaz, az előrehaladáshoz szükséges az elegendő hely a véleményezések szerint legalább fél méter oldaltávolságot jelent. Feltételezve, hogy egy motorkerékpár 70 centiméter széles, ez alapján az álló járművek között hozzávetőleg 1,7 méter széles (colstok híján: kb. széttárt kartávolságnyi) szabad helyre  van szükség a biztonságos előresoroláshoz, míg mellettük elsuhanva a kormány vége úgy két arasznyira kell legyen a kocsiktól.

Röviden a lényeg: Ha kényelmesen elférsz közöttük, akkor simán kikerülheted az autókat városban, országúton és autópályán is, feltéve, hogy nem zavarod őket a kanyarodásban

Itt azt is muszáj figyelembe venni, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas úton egy forgalmi sáv tulajdonképpen az útfelület kocsisor biztonságos haladásra alkalmas szélességű része.

Ez alapján olyan helyen is kialakulhat párhuzamos közlekedés, ahol nincs kimondottan sávokra osztva az útfelület, azonban a forgalom ezt létrehozza az útszélesség alkalmassága miatt. Akár ilyennek is tekinthető a motoros előrehaladása is, ha elegendő hely áll rendelkezésre, mellyel megvalósul a párhuzamos közlekedés.

Ha van hely, bárhol kikerülheted a sort

Úgy tudnám tehát összefoglalni, hogy a kétkerekű motorkerékpár és segédmotoros kerékpár előrehaladhat a kocsisor jobb- és baloldalán egyaránt, a kétszer egy sávos szakaszokon vagy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a járművek között, de csak akkor, ha

– a kocsisor forgalmi okból áll,
– az előrehaladásra elegendő hely áll rendelkezésre (egyes vélemények szerint ez legalább fél méter oldaltávolságot jelent),
– az előrehaladással nem zavarja a kocsisorban irányváltási szándékot jelző (irányjelzőt használó) autót.

Elég tehát arról meggyőződnöd, hogy elférsz-e, illetve hogy nem villog-e valamelyik irányjelző előtted – ha ez megvan, bárhol, nyugodtan kikerülheted őket.