Technika: Tényleg így készül a benzin?

Technika: Tényleg így készül a benzin?

- Kategória: Cikkek, Közélet
3

Biztosan hallottad már, hogy halott dinoszauruszokból állítják elő a motorjainkat éltetű nedűt, de tuti, hogy így van? Egyre több a kérdőjel, ezért utánajártunk, miből lett a fekete arany, s mi történik vele, mire a motorunk tankjába kerül.

A többség azt gondolja, legalább valamicskét konyít hozzá, miből lesz a benzin, pedig maguk a tudósok sem tudnak megegyezni, hogy pontosan miként is keletkezett a forrás, azaz a nyersolaj. Mindenki látta már ezerszer, hogy mennek a mocsárban a dínók, megbotlanak, s mivel rövid a kezük, nem tudnak felállni, és prímán elpusztulnak. A föld mélyére süllyedve lebomlanak, majd évmilliókkal később a Ewing testvérek jól kiszivattyúzzák onnan. Hát nem biztos…

A benzin előállítása egykor és napjainkban

A probléma ott kezdődik, hogy nem tudják igazán eldönteni, pontosan mi is a forrás. Jelenleg azon vitatkoznak a tudósok, hogy a kőolaj biogén avagy nem biogén anyag, tehát biológiai folyamat eredménye vagy sem. A nem biogén elmélet modern megfogalmazása Kudrjavcevtől ered,

aki a kanadai  kátrányhomok terjedelmes olajlerakódásait vizsgálva arra a következtetésre jutott: elképzelhetetlen, hogy ilyen óriási olajmező biológiai folyamatok következménye legyen.

Különben is, szénhidrogéneket naprendszerünkben bárhol találhatunk, még üstökösökben is, ahol egyébként nincs élet. A kérdés nem eldöntött, de abban sikerült dűlőre jutniuk, hogy a nagyobb része mégiscsak biológiai folyamatok révén született, így mi is ezt a vonalat vizsgáljuk.

Hogyan lesz az olajból benzin?

Akárhogy is, a nyersolaj rendelkezésre áll, ezért megépülnek a bólogatós kutak az olajmezőkön, és elkezdődik a kitermelés. Felszínre hozzák a modern világ mozgatórugóját, ha így tetszik a vért, mely nélkül leállna gyönyörű bolygónk – átvitt értelemben vett – keringése. Mert lehetünk nagyon is környezettudatosak meg zöldek, fejlődhetnek a napelemek, foroghatnak a szélerőművek, de amíg az energiatárolás nem megoldott, pontosabban nem hatékony, a világot az olaj mozgatja.

Az első lépés: felszínre kerül a kőolaj

Szóval felszínre kerültek a cseppfolyós T-Rexek, és útnak indulnak a finomítóba. Ez a folyamat sokkal egyszerűbb, mint azt elsőre gondolná az ember, egy finomító ugyanis kívülről bonyolult szerkezetnek tűnik, pedig valójában néhány lépéséből áll csak a folyamat.

Ha feltétlenül párhuzamot szeretnék vonni, akkor egy gigászi pálinkafőzőhöz hasonlíthatjuk, ugyanis egyszerű lepárlási folyamat zajlik.

Ezt szaknyelven atmoszférikus desztillációnak nevezik. Ekkor a kőolajat hevítik, amely így elpárolog, és a lepárlótornyokban – meghatározott magasságban – csapódik ki. Ennek helye szabja meg, hogy a lepárlás folyamán milyen anyagok keletkeznek, mivel különböző magasságokban csapódik ki a benzin, a gázolaj, a petróleum, a kátrány, az aszfalt és a pakura. Lám, ezek mind a kőolaj párlatai. Az eljárást továbbfejlesztésének eredménye, hogy a pakurát, mely eddig visszamaradt, azt manapság már vákuumdesztillációval tovább finomítják, és különböző kenőolajak alapanyagira bontják, a finomítás folyamán a szénatomok száma alapján különülnek el a termékek.

Miért különleges a benzin?

Az alacsony szénatomszámú, 5-10 szénatomlánc hosszúságú vegyületről beszélünk, mely 50 és 150 Celsius fok között válik ki a kőolajból. Ahogy tovább hevítik, következő lépésben a világítóolaj válik ki, majd ismertebb anyagok ezek közül a petróleum és a kerozin. Ezek 11-12 szánatomot tartalmazó vegyületek és 150 és 250 Celsius közötti hőmérsékleten csapódnak ki, közvetlenül a 250-350 fok között „érkező” gázolaj előtt.

A MOL hazai finomítója

Hiába az extrém magas hőmérséklet, ezzel még nincs vége, ugyanis a kenőolajak 20-26 szénatomú változatai, mint a paraffin vagy a vazelin még magasabb hőmérsékleten kinyerhető, nem beszélve a melléktermékként keletkező pakuráról.

Mi viszont maradunk az eredeti témánál, hiszen bennünket elsősorban a motort éltető 95-ös érdekel, mely ebben a formájában, frissen kicsapódva korántsem ugyanaz, mint amivel a kúton találkozunk. Ekkor ugyanis a benzinek széles skáláját nyerik ki, úgymint a petróleum, a könnyű- és nehézbenzin, a sebbenzin, illetve az a bizonyos motorbenzin. Mi több, mikor ebből kinyerik a tiszta motorbenzint, még az sem alkalmas arra, hogy a tankerrel elinduljon a töltőállomások felé.

Kőolajkitermelés a Discovery csatorna Hogyan készült? műsorában

Ez ugyanis egy illékony, instabil folyadék, s talán nem is gondolnád, hogy amit a kúton kapsz, az 350-400 (!) alkotóelemből álló, összetett vegyület. Többek között olefineket, ciklohexánt, benzolt, toluolt, orto- meta- és paraxilolokat, nem beszélve arról, hogy napjainkban már nem is beszélhetünk a szó klasszikus értelmében vett benzinről. A szabványok miatt ugyanis ez egy adalékokból, benzinből és az üzemanyag típusától függően legalább 4,4-5% etanolt is tartalmaz, ráadásul ez csak a kezdet.

Négyszáz összetevő, beleértve a fránya etanolt…

Tőlünk nyugatra már lezajlott ez a forradalom, amikor 2011-ben a német törvények előírták, hogy még magasabb, 6,25% legyen az etanol aránya a benzinben, egyszersmind bevezették az úgynevezett E10-et, mely ahogy a neve is mutatja, már kilenc rész benzinből és egy rész etanolból áll. Persze azt nem kell ecsetelnünk, hogy a 95-ös lecserélése E10-re milyen vihart kavart, hiszen Németország útjain is futnak még 15-20 éves motorkerékpárok, melyek karburátorait, benzincsöveit nem etanolüzemre tervezték…

Mi csak úgy hívjuk, benzin, pedig valójában vagy 400 különböző anyagból álló vegyületet töltünk az autóba, motorba

Röviden tehát akár szegény Tyrannosaurus múlt ki, akár a rendkívüli magas nyomás révén keletkezett ásványi anyagokból, a kőolaj így is, úgy is megannyi állomáson megy keresztül, s nyomokban sem hasonlít a sűrű, fekete masszára, mire a tankunkba kerül. Így vagy úgy, mi már csak azt látjuk, ahogy minden egyes literből pár perc önfeledt száguldás kerekedik, ahogy a benzin mozgási energiává alakul, pontosabban egy kevés mozgási energiává és egy halom hőenergiává, de ez a kiforratlan, kicsit sem hatékony belső égésű motor már csak ilyen tökéletlen szerkezet…