Kitiltanák az autókat, motorokat a budapesti rakpartokról

Kitiltanák az autókat, motorokat a budapesti rakpartokról

- Kategória: Cikkek, Közélet
20

Új javaslattal állt elő a szmogriadó korábbi reformjában is részt vevő Levegő Munkacsoport. Terveik szerint úgy csökkentenék a belvárosi utcák légszennyezését, hogy kitiltják a járműveket a rakpartokról.

A Portfolio írt róla, hogy Karácsony Gergely korlátozná a hajók forgalmát a Dunán, illetve - a Levegő Munkacsoporttal karöltve - betiltaná az autós közlekedést a rakpartokon. Szó szerint autókat írnak, de biztosak lehetünk benne, hogy valójában az összes benzines és dízel járműre gondoltak. Nem maradnak ki a motorkerékpárok sem, hiszen legutóbb éppen a Levegő Munkacsoport beadványa nyomán szigorodott a szmogrendelet - az új szabályok szerint a megfelelő környezetvédelmi besorolású motorok sem közlekedhetnek a korlátozás ideje alatt.

Vége a rakparti közlekedésnek?

- A mérések azt mutatták, hogy a Duna-parton jelentős a légszennyezettség, gyakran meghaladja az órás határértéket a nitrogén-dioxid-koncentráció - indokolta a döntést Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője.

Tény, hogy valamit kezdeni kell a szmoghelyzettel, de nagy hiba pont a dugókat csökkentő és kifejezetten környezetbarát motorokat kitiltani az utakról, mint azt tették 2017-ben az új szmogriadó-rendelettel (MTI Fotó: Marjai János)

Tagadhatatlan, hogy a Dunán rostokoló, járó motorú hajók és a rakparton araszoló kocsik miatt nő a légszennyezés a városban, de vajon mi lesz akkor, ha tényleg lezárják a rakpartokat? Az optimista (pardon: naiv) jóslatok szerint mindenki eladja füstöt okádó kocsiját, és ezentúl bringával meg elektromos rollerrel jár dolgozni, mert az nemcsak környezetbarát, hanem piszkosul trendi is.

Eközben a talajon két lábbal állók attól tartanak, hogy a rakpartról kiterelt kocsik és motorok pont azokban a belvárosi utcákban araszolnak majd, amelyeket szeretnének megvédeni a légszennyezéstől. Lássuk be: nem lehet rávenni az embereket, hogy egy csapásra bringára váltsanak a kényelmes SUV helyett, főleg ilyenkor, télen nem. Vagyis amíg ennyire túlterheltek a fővárosi utak, aligha oldja meg a problémát, ha lezárunk egy kimondottan fontos, nagy forgalmú utat, hogy máshol legyen dugó a városban.

Jól hangzik, hogy mindenki vásároljon modern, „környezetbarát” autót, de mintha megfeledkeznénk róla, hogy az autóvásárlás már önmagában sem lehet környezettudatos lépés. Egy középméretű autó, például Ford Mondeo legyártása annyi CO2-kibocsátással jár, mintha 210 ezer kilométeren át használnál egy négyszázas motort. Ez napi 30 kilométeres távval számolva 29 év alatt jön össze egy ingázónak... (Fotó: BMW Motorrad)

Azt már tényleg csak halkan írom le, hogy a modern, négyüzemű motorkerékpárok és robogók immáron bizonyítottan kevésbé károsak, mint a jobb Euro-besorolású autók, hiszen

városban nagyjából feleannyi idő alatt tesznek meg ugyanolyan hosszú utat.

Vagyis hiába szennyezőbbek papíron a motorok, ha feleannyi benzint használnak, mint az ugyanolyan távon közlekedő kocsik. Arról nem beszélve, hogy a „zöld autó” már önmagában értelmezhetetlen, mikor egy négykerekű legyártása több CO2-kibocsátással jár (Ford Mondeo: 17 tonna), mintha 210 ezer kilométeren, azaz 20-30 éven át (!) használnál egy középméretű, négy-ötszázas motort.

Continental 2019