Te hány kilométerre jutsz el egy tankkal? Őket biztos nem nyomod le…

Te hány kilométerre jutsz el egy tankkal? Őket biztos nem nyomod le…

              - Címkék |Cikkek, Túrák

Aki ötezer kilométer alatti választ adott, az biztosan nem veheti fel a versenyt ezekkel a srácokkal…

Két évvel ezelőtt óriási kalandra vállalkozott egy olasz motoros csapat, és előre lelőhetjük a poént: sikerült nekik megdönteni a Guinness-rekordot. A csúcsot máig nem sikerült túlszárnyalni senkinek, de ha ilyen babérokra vágysz, akkor alaposan fel kell kötnöd a motorosnadrágot… Az Acerbis csapata ugyanis fennállásának 50. évfordulóját ünnepelte a nem mindennapi kalanddal, és 4183,8 kilométerre járt a starttól, amikor elérte a Nordkappot.

A rekord kulcsa: 108 literes, egyedi üzemanyagtartály

A rekorddöntéshez a mérnökcsapat egy forradalmi, 108 literes benzintartályt tervezett és épített, mégpedig teljes egészében házon belül. Ez egyébként minden idők legnagyobb motorkerékpár-üzemanyagtartálya, amit valaha használtak… Az utazás Albino városából indult, az Acerbis székhelyéről, és az útvonal a következő országokat érintette:

  • Olaszország
    Ausztria (Brenner-hágó)
    Németország
    Dánia
    Svédország
    Finnország
    Norvégia, egészen a Nordkappig.

Miért éppen a Honda Monkey?

A választás a Honda Monkey 125-re esett, ami ugyan szerény teljesítményű, de rendkívül gazdaságos: a gyári fogyasztási adat szerint másfél literrel beéri száz kilométerenként. Az eredetileg 5,5 literes üzemanyagtartállyal felszerelt Monkey-hoz két év alatt készítették el a különleges tankot. Ennek során 3D szkenneléssel modellezték a gyári motort, több prototípust is készítettek, közöttük egy még nagyobb, 114 literes változatot, végül szivacsokat helyeztek el az új tartály belsejében, hogy meggátolják a benzin „lötyögését”, ami instabillá tette volna a motort. Ne feledd, hogy egy apró 125-ösről beszélünk, amire egy 15 kilós tankot szereltek fel és abba közel 80 kiló (!) benzin töltöttek…

A gyártás és a tesztelés két éven át tartott, majd kezdetét vehette a csúcskísérlet

A rekordkísérlet során három motoros váltotta egymást, név szerint Alicia Sornosa, Andrea Rastrelli és Maurizio Vettor. Átlagosan 70 km/h sebességgel haladtak, gondosan megtervezett, üzemanyag-takarékos útvonalon.

„Gyerekkori álmom vált valóra” – mondta Guido Acerbis

Az Acerbis vezérigazgatója, Guido Acerbis meghatottan nyilatkozott:

„Gyerekként csodálattal lapozgattam a Guinness-rekordok könyvét, amit a nagyszüleim adtak nekem. Akkor csak álmodtam róla, hogy egyszer én is bekerülök. Ma, egy elszánt és motivált csapat munkájának köszönhetően ez az álom valóra vált!”

Ez a rekord nem csupán egy mérnöki bravúr, hanem egyben tisztelgés is a fenntarthatóság, hatékonyság és az innováció előtt.

acerbis monkey nordkapp

A projekt bebizonyította, hogy kreativitással és csapatmunkával a lehetetlen is lehetségessé válik – még akkor is, ha csak egy 125 köbcentis minibike-ról van szó.

A hírek 4183 km-ről szólnak, de valójában nem ez az új rekord

Van egy kis csavar a történetben, hiszen anno a motoroslapok beszámoltak a csúcsdöntésről, ám csak a Nordkappig tartó utazást követték. Így aztán a legtöbben úgy emlékeznek rá, hogy 4183 kilométer a csúcs, de azt csak a csapat tagjai tudták, hogy odaérve még milyen sok benzinjük maradt.

Így aztán folytatódott a rekordkísérlet, és a Guinness bejegyzése szerint

a legnagyobb távolság, amelyet egy prototípus-motorkerékpárral, egy tank benzinnel megtettek: 5409,8 km (3361,49 mérföld), melyet az Acerbis Italia Spa csapata ért el 2023 nyarán, Aronsjöben, Svédországban. 

Fel van adva a lecke: ha Te szeretnéd bitorolni ezt a címet, akkor tankolás nélkül kell elmenned Magyarországról Párizsba és vissza… kétszer. Adja magát a kérdés: Te milyen motorral vágnál neki egy ilyen csúcsdöntésnek?