Mindenkit hazavárnak! - az elfelejtett részletek

Mindenkit hazavárnak! - az elfelejtett részletek

- Kategória: Karbantartás
0

Csaknem végigértünk az előző részekben a biztonságos motorozás technikai feltételein. Most, az utolsó fejezetben a kevésbé alapvető, ezért gyakran elhanyagolt alkatrészeket vesszük sorra…

A kardános motorok tulajdonosai fölényesen mosolyoghatnak egyet, és – szinte – át is léphetnek a következő fejezethez, ugyanis most a lánc- és szíjhajtásról lesz szó, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy teljesen ők sem hanyagolhatják el az erőátviteli rendszer karbantartását. Rájuk jellemzően 30-40 000 kilométerenként, illetve a gépkönyv szerinti időintervallum után ró terhet a holtjáték ellenőrzése és a kenőanyagok cseréje.

A szíj vagy kardánhajtás nem azt jelenti, hogy nem is kell foglalkoznod vele, csupán más időpontban és más fajta törődést igényel, mint a láncok és a lánckerekek
A szíj- vagy kardánhajtás nem azt jelenti, hogy nem is kell foglalkoznod vele, csupán más időpontban és másfajta törődést igényel, mint a láncok és a lánckerekek

Hasonló a helyzet szíjhajtás esetén is, időnként ezt is érdemes átvizsgálni és sérülés vagy megnyúlás nyomait keresni. A láncos erőátvitelű motorok tulajdonosai viszont jobban teszik, ha legalább havonta egyszer ellenőrzik a láncfeszességet, mégpedig a kereket megforgatva, többféle helyzetben is, nehogy az egyenetlenül nyúlt lánc megtréfálja őket. Páran mint a zongorahúrt, úgy megfeszítik, indokolatlanul feszítve ezzel a kihajtást és a hátsó tengelyt. A lógó lánc sem maradhat érintetlen, mert csattog, rángatja a motort, vagyis befolyásolja annak viselkedését. A helyes beállítást terhelés nélkül, a gépkönyvben leírtak szerint kell elvégezni, a lógás mértéke a motortípustól függ, amit a kezelési útmutatóból tudhatsz meg. A lánc feszítésénél nagyon fontos a hátsó tengely pontos beállítása, elvégre 1-2mm-es eltérés a két oldal között már rengeteget ront a menetstabilitáson, az egyenesfutáson.

motorkerekpar-lancszett-csere2
Az alapos láncápolás első lépése az alapos, de kíméletes tisztítás. Ehhez a 870 Ft/liter áron kapható petróleumra, egy hagyományos ecsetre és egy, a folyadékot felfogó műanyag edényre lesz szükséged. Talán apróságnak tűnhet ez, de hidd el, jó pár motoros érkezett már hozzánk koszos, mégis fényesre kopott görgőjű lánccal, ami nem csak hangos és csúnya jelenség, de a drága alkatrészt is pikk-pakk tönkreteszi

Eső-, illetve poros környezetben motorozás után illik letakarítani a láncot, így eltávolítva az apró porszemcséket, amik súrolják, koptatják azt. Futásteljesítménytől függően amúgy sem árt néha megszabadítani a láncot a rárakódott felesleges „trutymótól”. Használhatsz speciális, erre kifejlesztett spray-t vagy egyszerű petróleumot is a feladathoz, a lényeg, hogy ne benzinnel, féktisztítóval vagy más, a gumigyűrűket károsító anyaggal dolgozz! Pucolás után alaposan újra kell fújni a láncot, hogy elejét vegyük a rozsdásodásnak és a kenéshiányból adódó kopásnak.

Mi a helyzet a csapágyakkal?

A rosszabb minőségű utakon egy nehezebb motor akár 20-30 ezer kilométer alatt is elkoptathatja a kerékcsapágyait. Főleg a motor eleje kapja a nagyobb terhelést, amit csak fokoz a nagy saját- illetve össztömeg is. Ha van középállványunk és fel tudjuk bakolni a gép elejét, figyeljük meg, milyen könnyen tudjuk forgatni a kormányt. Ha középállásból kicsit kifordítva a kormány magától visszatér középre, biztosak lehetünk benne, hogy egyenetlenül kopott a kormány nyakcsapágyunk. Az első futómű csapágyainak hibáját már nehezebb észrevenni, de annál fontosabb figyelni rájuk, főként, ha már legalább 40-50 ezer kilométer van a gépben. Ezek cseréjével javul az egyenesfutás, és kanyarban nem akar majd kifordulni a kezünkből a kormány, szóval élvezeti és biztonsági szempontból is erősen ajánlott a karbantartása. A hátsó kerék és a lánckerék csapágycseréjével nem fogunk nagy változást tapasztalni, csak simábban, csendesebben fut majd a motor, de ettől persze még nem szabad elhanyagolni azt sem.

Olajak és egyéb folyadékok

A gépünkben található folyadékoknak minden esetben megvan a maga szerepe és jelentősége. Ez így talán sommásan hangzik, de egyben ez az oka, hogy a nem megfelelő mennyiségű és minőségű kenőanyagok vagy folyadékok használatakor súlyos károk keletkezhetnek motorkerékpárban, és ez akár balesethez is vezethet. Kezdjük talán azokkal a folyadékokkal, melyek nem kerülnek gyakran szóba, így a tulajdonosok hajlamosak megfeledkezni róluk!

motorolajcsere
Sokan úgy gondolják, ha a motorolajat lecserélik az előírtaknak megfelelően, mindent megtesznek kétkerekűjükért, pedig ez önmagában édeskevés...

Folyadékhűtéses gépek esetében a hűtőfolyadékot kétévente vagy jellemzően 20-25000 km-enként kell cserélni a gyártói előírásától függően. A hűtőfolyadékot minden esetben hideg motoron cseréld! Nagy odafigyelést fordíts a megfelelő szint mellett a hűtőrendszer légtelenítésére is! Vannak bekevert folyadékok, amiket egyszerűen beletölthetsz a rendszerbe, és léteznek koncentrátumok, amiket desztillált vízzel hígíthatsz – sőt, muszáj hígítanod! - a megfelelő arányban.

Például a – 72 fokos koncentrátum esetében 1:1 az ideális keverési arány, amivel közel mínusz negyven fokos fagyig védve lesz a motor. Erre a töménységre nem azért van szükségünk, mert mínusz 30-40 fokban motorozunk, hanem mert a hűtőfolyadék a fagyvédelem mellett a hűtőrendszer korrózióvédelméért és kenéséért is felel, ezért a gyártói előírás megköveteli a fenti keverési arányt. Mindenképpen tartsuk szem előtt, hogy ún. alumíniumbarát hűtőfolyadékot használjunk!

Az olajcsere gyakoriságát és a felhasználható kenőanyag minőségét a gyártó előírja, ehhez érdemes is tartanod magad. Elsősorban a sokat futott és azon belül is a levegő-olaj hűtésű erőforrásoknál érdemes az 5-6000km-es intervallumot tartani, esetleg rövidíteni is, ha városban  - lassú tempó mellett, csekély hűtéssel – használja az ember a gépet. Nem árt olykor az olaj szintjére sem rápillantani: volt már nálunk motoros, akinek vagy fél litert kellett rátölteni, hogy a megfelelő szinten legyen, ami kenés és hűtés terén is gondot okozhatott volna. Fontos szabály, hogy egy év után mindenképpen cseréld le a motorolajat, bármennyire is keveset motoroztál, és minden olajcserekor dobd ki a régi olajszűrőt is!

Fuchs Silkolene
Csak motorkerékpárokhoz kifejlesztett kenőanyagot használj, mivel az autókban a váltómű rendszerint külön egységben kap helyet, míg a kétkerekűeknél a motorolaj keni a tengelykapcsolót és a váltót is. Ugyanez a helyzet a fagyállófolyadékkal - abból is csak a gépednek megfelelőt öntsd a hűtőbe!

A fékfolyadékról a fékeknél már ejtettünk pár szót, de azért röviden átismételjük: a fékfolyadék rendkívül agresszív és megköti a levegő nedvességtartalmát. Ez azért gond, mert a rendszerbe került víz - a fékezéskor keletkezett hő hatására - gázosodik, amitől akár teljesen meg is szűnhet a fékhatás. A víztartalom műszerrel mérhető, így másodpercek alatt ellenőriztetheted, hogy elérkezett-e a csere ideje. Ugyanez vonatkozik a hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló tartályában fellelhető fékfolyadékára is.

Mikor ápoltad utoljára a bowdeneket?

Nagyon sok típuson, akár új modelleken is megtalálható még ez a régies, de bevált erőátviteli megoldás. A legtöbben rá sem hederítenek az apró, mellőzött alkatrészre, pedig nem szabad megfeledkezni a bowdenek ellenőrzéséről, karbantartásáról, kenéséről, ha nem akarunk meleg pillanatokat átélni menet közben.

Legalább szezon előtt és után ellenőrizzük, nem kezdett-e „szőrösödni” valamelyik huzal, illetve adjuk meg neki a megfelelő kenést, hiszen a házán belül megülő pára előbb-utóbb ki tudja kezdeni a felületét. Apróságnak tűnik, de körünkben volt már motoros, akinek azért kellett a csapatból kiállni, mert menet közben elszakadt a gázbowdenje… A technikai részek összeállításában segített: Pusch Kornél, akinek ezúton is köszönjük a hasznos kiegészítéseket.

A következő részben nekiindulunk az útnak, és megnézzük, milyen kihívásokat állítanak elénk a különböző időjárási helyzetek.

Continental 2019