Friss baleseti statisztika: kik az utak fekete bárányai?

Friss baleseti statisztika: kik az utak fekete bárányai?

A friss adatokból kiderül, hogy nagyot változott a sorrend az utóbbi tíz-húsz évben: mára sereghajtók lettek az egykor  problémás vezetők.

A KSH minden évben összesíti, hogy hány közlekedési baleset történt az országban, illetve azt is, hogy melyik járműkategóriához vagy csoporthoz köthető a legtöbb incidens. Akad meglepetés bőven a 2023-as gyűjtésben…

Egyre kevesebb bajt okoznak a robogósok és a motorosok

Húsz éve még attól volt hangos a sajtó, hogy az akkor nem is olyan nagy számú motorkerékpár és robogó mennyi balesetet okoz Magyarországon. Lássuk be, jogos volt a kritika, hiszen

szinte feleannyi (!) kétkerekű volt az utakon, mégis évente 1600-1700 esetben helyszíneltek motoros vagy segédmotoros hibája miatt.

Nos, úgy tűnik, azok az idők elmúltak, ugyanis a 2004-es, alig félmillió darabos mennyiségről mára közel 900 000-re nőtt a motorok és robogók száma, de ennek dacára csökkent a baleseteké, nem is kicsit: tavaly 1119 ilyen esetet jegyeztek fel.

Mivel itthon nincs nyilvántartva, hogy melyik autó vagy motor hány kilométert fut egy évben, felesleges a különböző járműkategóriákat egymáshoz hasonlítani, hiszen a darabszámból nem derül ki a valós arányuk az utakon. Az viszont beszédes, hogy a „civil”, azaz nem hivatásos vezetők között milyen sorrend alakult ki tavaly.

Baleseti statisztika (2023) az okozó járművek szerint:

1. Személyautó-sofőrök: 9385 (2022: 9926)

2. Kerékpárosok: 1484 (2022: 1326)

3. Gyalogosok: 684 (2022: 680)

4. Motorosok: 577 (2022: 549)

5. Segédmotorosok: 542 (2022: 501)

Elismerés mindenkinek, aki tudatos vezetésével hozzájárult, hogy sereghajtók lettek a motorosok, robogósok! Ez főleg azért nagy szó, mert gyalogosból aligha lett több húsz év alatt, viszont a motorok száma szinte megduplázódott, míg a motorbaleseteké pontosan harmadával (!) csökkent.