Gumicsere, gumifüsttel…

Gumicsere, gumifüsttel…

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

A gumikat is az utolsó milliméterig használjuk, még ha csak burnout formájában is… Elérkezett számukra a vég, adjuk meg a kegyelemdöfést – gondoltam -, amint az első és hátsó gumimat vizslattam. Nincs is szebb, mint nézni, ahogy útja végén füstté válik, és az égbe röppen a kaucsuk.

kawasaki zzr400 burnout gumifüst gumicserekawasaki zzr400 gumifüst gumicsere burnout

Az első abroncs már-már elérte a kopásjelzőt, a hátul lévő is tizedmilliméterekre volt tőle. Más megoldás híján kénytelen voltam lecserélni őket, de előtte még mókáztunk kicsit, és közben dokumentáltuk az eseményeket.

kawasaki zzr400 burnout gumifüst gumicsere motor 2011kawasaki zzr400 burnout gumicsere gumifüst

Az utolsó millimétereket füstté változtattuk a pörgő hátsó kerék és az aszfalt segítségével, így üzenve meg a környéken élő indiánoknak, hogy végét járja a kaucsuk karika. Egyáltalán nem volt szűkszavú, tömör, fehér füst képében jelent meg az üzenet. Ugyan végig ki van fizetve, de a fémszálakat nem gyalultuk le, főképp azért, hogy ne csapja szét a rendszámtáblát, meg a motor hátulját.

kawasaki zzr400 gumifüst burnout kerékcsere gumicsere 2011 motor
Végeredmény: a környező fák közé leszállt az általunk generált köd, az évtizedes hátsó gumi pedig olyan ragadós lett, hogy az apróbb kavicsokat mind felszedte az útról

Szórakozás után jöhetett a munka: a középsztender áldása, hogy nincs szükségem hátsó emelőre, elég volt megtoldani néhány léccel a kettős támaszt, máris magasban volt a Kawasaki hátulja. Az elejét az emelési pontok alábakolásával tettem szerelhetővé, és rövidesen munkához is láttam. Az első felni kiszedéséhez a tengely eltávolításán kívül a féknyergeket is le kellett szerelnem, hátul ilyen nehézség szerencsére nem volt.  Alapos takarítás következett, a fékbetét porát és az út mocskát eltávolítottam – jobb tiszta alkatrészekkel dolgozni.

motorkerékpár gumiabroncs csere kerék gumifüst burnout 2011
Felnin az “új” gumik, alattuk a régiek, felül pedig a szükséges alkatrészek és szerszámok sorakoznak. Nem új abroncsokat kapott, majd talán a következő garnitúra…

A gumicserét szerszám és szakértelem híján hozzáértőre bíztam, az a háromezer forint nem tétel a menetbiztonságért. Visszaszerelni sem volt nagy ördöngösség, a gondosan sorrendbe állított hozzávalóknak köszönhetően service manual nélkül is könnyedén végrehajtható a művelet. A tengelyeket bezsíroztam, és ha már azon a környéken matattam, ellenőriztem a fékbetéteket és a tárcsákat, a láncot pedig befújtam.
Miután végeztem minden egyes alkatrész visszaszerelésével, még utoljára ellenőriztem az összes csavart, majd következett a menetpróba, amin a már előkoptatott abroncsok megfelelő minősítést kaptak.

dot gumiabroncs gumifüstölés burnout motorkerékpár kawasaki
Dot: 1988(!) & 2000
motorkerékpár gumiabroncs gumifüstölés burn out csere kawasaki
Régi és az “új”

 

Continental 2019

Facebook Comments

29 Comments

  1. Nagyon komoly futásteljesítmény (időben)!
    Egyben nagy felelőtlenség is, tizenéves gumikon gurulni…
    Hány km van a motorban? És ezekben a gumikban?
    Én, a fél évnél öregebb gumikat újként meg sem veszem, ill. max 3éves koráig használom (de időben nem tudom elhúzni eddig sem, mert 12-16 ekm-ként elérem a kopásjelzőt).

  2. Nekünk a GV250 gyári gumija volt a rettenet, de megelégeltük, és cseréltük azt is. 25 ezernél a hátsónak esze ágában nem volt különösebb kopás jeleit felmutatni, az első még hajlandó volt kopni, de tapadni az se igazán. 6 éves volt. Soha többé nem marad rajta nálunk semmin ennyi ideig asszem.

    De hogy füstölni minek…? Szerintem marhára értelmetlen, alpári szokás 👿

  3. Ez a füstölés nekem sem pálya, de mindenki azt csinál a motorjával amit akar.
    1988 akkor gondoltam (sokadjára), hogy nekem motorozni kéne gyerekként!Nem most volt.Ez egy rémtörténetbe is beleférne! 😆
    5 éves gumival robogón boltba járni még szerintem lehet! 😉

  4. Én a robogón nem mertem megnézni, ugyanis a kevés kilométer miatt gyanús, hogy még a gyári (anyám!) abroncsokat viseli az 1998-ig gyártott apró Honda… 😆

  5. Ez a gumi téma kényes kérdés, néha talán túlzásokba is esünk vele kapcsolatban. Tény, hogy ezen a két tenyérnyi felületen tapad a motor az aszfalthoz, ezért a lehető legjobbat akarjuk magunknak. Azonban kezd talán paranoia is kialakulni körülötte, hogy csak a gyártósorról frissen leesett, még forró abroncsot szabad felrakni – kis túlzással. A gumi évekig újnak tekinthető, szerencsénkre nem kérész életű termék. Nagyon sokan járnak használt gumikkal, mégis életben maradnak. Az első gumit használtan vettem, előtte pályázott vele egy srác, 600RR-el, nem volt agyonkeményedve a gumi. A hátsó szintén használtan került hozzám, élemedett kora ellenére nem estem pofára vele.
    A füstölésről: barbár dolog, ha azzá tesszük. Az evés is lehet étkezés, falás és zabálás. Persze lehet csinálni úgy is, hogy egyesbe be, majd üveghangon eldurranásig lefüstölni a gumit, az elszakadó acélszálak szétszabdalják a hátsó traktust, a forró gumidarabokat pedig talán soha nem lehet levakarni. Nos, ahogy ki is tértem rá a cikkben, nem ez történt, a váltó második vagy harmadik fokozatban volt,a fordulatszám a tiltás közelébe nem ért, a gumira pedig figyeltünk. Ennél sokkalta nagyobb barbárságokat látok néha másoknál: üresben tiltásig, mert az milyen jó, hidegen is forgatjuk, olaj jó a tacskós is bele.

  6. Azt ne feledjük el, hogy új motor vételekor is beleeshetünk a sokak által rettegett “öreg gumi” hibába, hiszen sokszor 6-12 hónapja legyártott motorra ülünk, aminek a gumiját szintén hónapokkal azelőtt készítették, hogy a motor alkotóelemei a futószalagra kerültek volna.
    Vagyis egy idén nyáron megvett K10-es (L0-ás) Banditon simán lehet kétéves gumi, ami hatezer kilométeres szezont feltételezve négy éves lesz, mire ledobják róla…

    A négyéves gumi pedig életveszélyes, mint tudjuk. Vagy nem.

    A legszebb, amikor leírja az okos, hogy “TILOS használt gumit venni!” – basszus, akkor minden szombaton vegyek újat, hiszen az előző hétvégén már használtam(!) ami rajta van, vagyis most használt gumival gurulok…

  7. nekem 2006-os a Power 2ct a motoromon, tavaly vettem. Nem a DOT számít, hanem az, hogyan volt tárolva.

  8. Na én is csekkoltam – a hátsó szinte vadiújan került föl Teresára, a hátsó 11 hónapos volt április végén. Ez nem tűnik egy aggasztó kornak. Ha meg már fölkerültek, a napjaik meg vannak számlálva…

    Az hagyján, hogy szombat, de ha megállok valahogy egy frissen füstölt pisztrángra (jó, arra speciel Dunabogdányban tudok megállni :mrgreen:), akkor is cseréljem a gumit? A munkából azért elhozhatom? 😆 Na jó, ez tényleg nem komoly…

  9. Füstölt pisztráng? ajjaj… nagyon rámennék már én is, asszem el kell gurulnunk a Szalajka-völgybe egyik hétvégén :mrgreen:

  10. &rash: A gumitéma nagyon komoly kérdés: annyira, hogy gyermektenyérnyi felületen érintkezik a motorgumi az aszfalttal. A kritikus kigyorsításokkor és az erőteljes fékezésekkor a dinamikus tömegáthelyeződések eredményeképp, akár csak egy kerék érintkezik a talajjal!
    Tenyérnyi, az az autónknál van és négy(tenyérnyi).
    Nekem fontos a gumi, mindig új/újszerű a gumim, motoron és autón is, nem érdemes ezen spórolni…

  11. Kutya: “A legszebb, amikor leírja az okos, hogy “TILOS használt gumit venni!”” Ez egy megszívelendő jó tanács!

    Az életed (és a párodé/utasodé), valamint a többi közlekedésben résztvevő embertársunk, gépünk (-eink) épsége és sok egyéb dolog érdekében fontos ez… Te is tudod, hiszen kiszámoltad, mekkora költség km-ekre vetítve a gumivétel, -csere, az összes többi költséghez képest. Volt már első, vagy hátsó defekted? (nekem volt)
    Túl nagy a kockázat, a használt gumivétellel kapcsolatban, mert nem ismered az előéletét a guminak: milyen körülmények között használták/gyilkolták, milyen utakon, névleges guminyomással/laposan, kockásra fékezett/koptatott, jó/rossz lengéscsillapítójú motoron volt, rendszeresen hol parkolt a motor: olajos műhelycsarnokban, vagy rendszeresen a napon, le/felszerelések, hány alkalommal, szakszerűen/barmolva, netán balesetes gumi, stb, stb. Az a tény, hogy eleve ledobta valaki, annak oka van…
    Végül: Te is tudod, hogy az általad használt, saját gépeden lévő használt gumi, nem egyenértékű az ismeretlen előéletű idegen használt gumiéval.

  12. Akkor nézzük általánosságban: autón használsz téli és nyári gumit is.
    Amit következő télen felraksz, az pont olyan használt, mint amit egy gumisnál megveszel kvázi használtként – ez alapján minden gumi egyszezonos?
    Egyébként volt defektem motorral, ráadásul túrán, két személy, sok csomaggal, nem kívánom senkinek.
    De az egy szinte új gumi volt, 2-3ezer kilométerrel, szóval az sem garancia, ha ilyennel jársz…

  13. Nekem pedig az újonnan vett, 2 hónapja gyártott, ezer kilométeres hátsó kapott léket. Ez benne van.

  14. Kutya: az autóimhoz is, a motoromhoz is van téli-nyári szett (kompletten, felnistől), nincs gumiszerelés, csak kerékszerelés. Autón is, max 4 év, akármilyen egészséges a profil, újat veszek… (ellenőrizheted)

    ui.: most először, a matek 4+7=11 (tíz feletti példát még nem kaptam)

  15. Alvaro: A csúcstartó valószínűleg én vagyok! Szfvárról, Gumistól eljövet, kb 6km(!) hátsó defekt, a 7-es úton Agárd felé, a Dinnyési lejtőn. (Lefelé egy sáv, felfelé kettő: én pedig lefelé csámpáztam, fényes szombat délelőtt, közepes forgalomban, minden maximális elővigyázatosságom ellenére! Örök életre emlékezetes marad…) Új, friss DUNLOP gumik, de a gipszkarton-csavar már benne…

  16. Thebear: “Nem a DOT számít, hanem az, hogyan volt tárolva.”
    A gumi (és minden gumiból készült alkatrész) az idő előrehaladtával öregszik, keményedik. A szakszerű tárolás ellenére is.

  17. Hú, a 6 kilométeres hátsót tényleg nehéz lesz überelni 😆
    De szívesen kihagynám a próbálkozást is 😐

  18. A tárolás nagyon nem mindegy ugyanis egy nyár alatt is ki lehet nyírni egy gumit ha helytelenül kezelik és ötévesen is használható ha szakszerűen és odafigyelve tárolják. Bármelyik motorgumit árusítót megkérdezitek ők is ezen a véleményen lesznek!

  19. A legszebb: kétszáz feletti tempónál az ülés alól kirázódott a vékony (talán hármas, négyes?) imbuszkulcs, és a kerék forgásától beleállt a gumiba, a rövid szára átszúrta az abroncsot!
    Szerencsére csak lassan engedte leereszteni a gumit, jól tömített, így pont a szervizhez érve (kötelező szervizre ment a vas) engedett le 1 bar alá… a szerelő srácok nem győzték fényképezni, ilyet még ők se láttak :mrgreen:

    Na ez a mák, amikor ilyen szerencsétlenség ér, és mégis ilyen olcsón megúszod…

  20. Én örülök, hogy jó pár ember gondolkodik úgy mint Jani55 motoros kollégánk!Így negyed ill. fél áron veszek alig vagy keveset futott pár éves jó minőségű gumikat!
    Köszönöm Jani! 😉

  21. na igen, nekem is így lett 17000 Ft a Pilot Road 2 a ZZR-re, az eredeti ötven ropi helyett – új, de már másfél éves… úristen, most mi lesz? :mrgreen:

  22. Az új vagy használt-de-ép gumi tisztán anyagi kérdés, hót felesleges a dolgot más megvilágításba helyezni.

    Arra, hogy újként legfeljebb mennyi idős gumi kerülhet a motorra, technikailag a gyártó adja meg a választ, a többi egyéni HIT kérdése.

  23. Másfél év szerintem simán belefér.
    Szerintem nem rossz vétel.

    Ja, és én rendszeresen kapok 10 fölötti captchákat 😀

  24. A gyártók a slickre írjak, hogy egy évesnél idősebbet nem szabad feltenni. A vágott slick és utca párosításba meg bele se menjünk, az nekem sem férne bele.

  25. alvaro bejeltkezve nincs captcha 😉

  26. Jé, télleg :mrgreen:
    Asszem most léptem be először :mrgreen:

    Vágott slick nem az én műfajom, Teresára inkább a kutya-féle gumik passzolnak, “könnyített” változatban (110/70-17,160/60-17), Ciliegiára meg nem is találtunk párban a ritka méretek miatt.

    …és máris van captcha. Na most hogy jött elő?

  27. Chris-G: Bármelyik motorgumit árusítót megkérdezhetjük: teljesen feleslegesen! Ők egytől-egyig mind abban érdekeltek, hogy a túltárolt gumikat is eladják (újként). Szakszerűen tárolják (tisztelet a kivételeknek), vagy nem? Nézz körül náluk, meglátod, rájössz magad is. (Ha bejutsz az elfekvő készleteikhez…)
    Gumiipari szakembereket kérdezz, nekik higgy, de a szakkönyveknek is hihetsz. (egy évnél öregebb gumiabroncsot újként eladni nem korrekt… vajon miért kell jelezni a gyártás időpontját? mert fontos!)

  28. JoseXX, Kutya (és Mindenki): Ha szükségmegoldásként kell használt, de kifogástalan állapotú gumikat feltenni/használni, nagyon szívesen…
    De én inkább azt szeretném, ha Mindenki friss és új gumikat szereltethetne fel! Nincs is jobb az új profilnál…

  29. Jani55: ez mindennel így van, szívesen gurulna az ember új motorral, új autóval (na azzal mondjuk én pont nem 😈 ), meg eleve, mindenből egy újszerű, megkímélt darabbal.

    Amikor százezret keres az illető, és döntenie kell, hogy az új gumiját ötvenezerért, vagy húszezerért vegye meg, akkor nem kérdés, h melyiket választja…

Válasz