MZ-vel Európa tetején – 2. rész

MZ-vel Európa tetején – 2. rész

- Kategória: Kiemelt cikk, Túra

Ahogy ígértem, folytatódik a történet, a Nagy Alpok Túra Veterán Motorkerékpárral. 2. nap – a Piaven túli Dolomitok.

 

A második napot amolyan pihenőnapnak terveztük,ezért a Piavén túli Dolomitok, turisták által kevésbé felkapott, Isten háta mögötti, zergeszaporító vidéki olasz tájai felé indultunk. Csak kisebb, kevésbé nehéz hágókat terveztünk, mint a Passo Monte Croce 1636m, a Sella Ciampigotto, 1790m, a Sella di Razzo 1760m vagy a Plöcken pass 1357 m. Első szakasz a Sesto és környéke, volt – ez még sajna tele van turistákkal, ráadásul épp valami biciklis versenyt rendeztek.

Annyira belefeledkeztünk a fel-feltűnő tűhegyes dolomitcsúcsokba, hogy majdnem elfelejtettünk megállni a hágón. Passo Monte Croce, azaz Kreuzberg pass. 1636 méter magasan a Veneto, és Trentino tartományok határa is egyben.

DSCN3874 - thumbEzek a fránya taljánok tudják, hogy hova kell építeni a panziót…

DSCN3947 - thumb

Na, eddig bírtuk a maszek üléspuhító szivacsot, ami tulajdonképpen nem is működött, ezért itt a hágón átalakítottuk háttámasszá 🙂

DSCN3948 - thumb

Sikerült mennünk pár kilométert a következő látványosságig, ami a varázslatos Padola vízesés volt:

DSCN3979 - thumb

Pár kép után indultunk is tovább, mert az etap java még hátra volt. Kölcsönbe kapott navigációnknak nem volt jó napja: minden kis zeg-zug hegyi faluba bevitt vagy be akart vinni bennünket. Nem is lett volna ez gond, mert jobbnál jobb helyek voltak, csak éppen nem haladtunk miatta.

DSCN4051 - thumb

Az eltévedések után nagy nehezen végre megtaláltuk a Piave folyót.

DSCN4079 - thumb

Tipp: ha valaki kerékpárral jár errefelé, akkor itt az alagút mellett balra settenkedjen be a régi útra. Tilos ugyan bemenni, de megéri! Végig a Piave mellett a szurdokban, csodálatos hely, de mi motorral nem mertük bevállalni.

DSCN4099 - thumb

Az alagútból kiérve örömmel tapasztaltuk, hogy ez még mindig nem a Pó síkság… 🙂

DSCN4118 - thumb

Megkezdtük a mászást a Ciampigottóra – na innentől igazi zergeszaporító a vidék. A kutya se jár erre, de méltatlanul: nekem innentől a Sauris-tóig tartó szakasz tetszett talán a legjobban a túra során.

DSCN4178 - thumb

Kis kalandjáték: itt az út, hol az út…

DSCN4195 - thumb

A nap második hágója: Sella Ciampigotto, a maga 1790 méteres magasságával. Errefelé egy nyeregben megy tovább az út, két oldalt dolomitkoszorúval – megunhatatlan a látvány.DSCN4213 - thumb

Roppant MZ-barát módon a következő hágóig alig van szintváltozás, értékeli is az öreglány A nyereg másik végénél a Sella di Razzo 1760 m-es táblájához érkeztünk.

DSCN4222 - thumb

A Razzo után ágazik le az út a Sauris-tó felé. Ha idő engedi, akkor itt érdemes egy karikát menni a Forcella Lavardet felé is, tovább a 619-es úton. Pazar környék, csak ajánlani tudom, nekünk is a 2016-os túránk része lesz.

Szóval mentünk tovább a nap csúcspontja, a várva-várt Sauris tó felé. Nem vártak nagy csúcsok, ismét egy MZ-barát hágóba botlottunk. Alig pár métert emelkedett csak az út a Sella di Rioda 1800 m magas hágójáig.

DSCN4241 - thumb

A hágó után egy sokat ígérő tábla állta utunkat:

DSCN4246 - thumb

Ha már úgy is ebédidő környékén jártunk, így itt megálltunk kicsit némi kalóriabevitel céljából. MZ-t irányba állítottuk, hogy lelkileg készüljenek a dobfékek a következő kilométerekre, hiszen 1800 méterről 400 m környékéig megy le az út pár 10 km alatt…

DSCN4252 - thumb

Ebéd után sikerült is menni vagy 50 métert, és a látvány már megállásra is késztetett bennünket. Első pillantás a Sauris-tó égszínkék vízére.

DSCN4255 - thumb

Kezdődött hát lefelé a tornante- (azaz hajtűkanyar)vadászat megszámlálhatatlan vargabetűvel. Ha javasolhatom, keressétek meg ezt a részt a videóban – felejthetetlen út volt. Végre leérünk a tóhoz, ahol azt mondják, hogy az alagútban menjünk a fény felé. Ok. Melyik alagútban, melyik fény felé?

DSCN4359 - thumb

Átmentünk hát a gáthoz, majd innen az utunk további része a Lumiei-szurdokon át vezetett. Macskaköves, vizes, alig kivilágított alagutak, szakadékok, völgyhidak, szerpentin szépen sorban egymás után.

DSCN4361 - thumb

Ampezzo faluba értünk le a szurdokból. Innen Tolmezzoig 30 km üres tekerés következett a Fiume Tagliamento mellett. Semmitmondó tájon, de legalább gyorsforgalmin – végre lehetett használni a 4. fokozatot is és volt hűtése a gépnek 🙂

DSCN4419 - thumb

A Fiume Tagliamento-völgyet lecseréltük a Torrente But völgyére. A Fiume azt jelenti, hogy általában folyik benne valami. A torrente meg azt, hogy néha folyik, néha nem…

MZ-kaland a Dolomitokban gyönyörű utakkal és tájakkal

Na, most a Tagliamentoban lötyögött valamennyi lábmosóvíz, de a But majdnem tök száraz volt. Talán a kavicsok közt csurgott valami nedvesség, de csak mollokban mérhető mennyiségben.

DSCN4448 - thumb

A Plöcken-pass, amellett, hogy Osztrák-Olasz határ, Alpok viszonylatban egy nem túl magas, nem túl nehéz hágó, de azért akad kilátás itt is. Így lesz Olasz szélből Osztrák villany -a természet nem ismer határokat…

DSCN4498 - thumb

A hágó hangulatát egyértelműen a háborús emlékek határozzák meg. Romos épületek, emléktáblák, emlékszobrok. Látszik, hogy a két szomszédos völgy mindenkori lakói az idők folyamán mindig nagyon „szerették” egymást, és ide jártak fel „barátkozni”. Szomorú mementója a múltnak ez a hely.

DSCN4500 - thumb

A hágó osztrák oldala motoros szempontból talán érdekesebb, mint az olasz. Mauthen városkába vezeti be a vándort.

DSCN4530 - thumb

Az innen még visszalevő kb. 50 km már a tavalyi túránk ezen szakaszának remake-je. Mivel anno nagyon tetszett a Gail-völgy, így ezt választottam a Dráva völgyében levő sima egyszerű (és egyenes) főút helyett.

DSCN4564 - thumb

Egy kis vízi malom mellett álltunk meg pihentetni a lovakat, és a nyereg elérése előtt akadt még egy kis látnivaló:

DSCN4696 - thumb

A nyereg, a Kartitscher Sattel, 1530 m magasan van.

DSCN4722 - thumb

A bázis eléréséhez innen már csak le kellett gurulnunk a Dráva völgyébe.

DSCN4734 - thumb

Heinfels vára. Ott alatta, balra volt a bázis. Közvetlenül a vár alatt. Nagyon jó az a kis vendégház.

DSCN4738 - thumb

Tempósan gurulunk le a völgybe, és 251 km után érkezünk vissza a bázisra. Gyors vacsi, fényképező gép memóriájának mentése, akksitöltés és alvás. Muszáj pihennünk – és az öreg MZ-nek is, mert holnap nagy nap jön – irány a legendás Grossglockner…

Continental 2019

Facebook Comments

1 Comment

  1. Nagy Árpád

    Kedves Thomas! Gyönyörű beszámoló volt, várjuk a folytatást! Tisztelettel: Nagy Árpád, büszke MZ-tulajdonos

Válasz