Motorbaleset: amikor rólam szólnak a hírek…

Motorbaleset: amikor rólam szólnak a hírek…

- Kategória: Vélemény
4

Nem gondoltam, hogy egyszer mi hívjuk a mentőt és a rendőröket, hogy velünk is megtörténik, amit egyébként csak a hírekben látunk… Ha már megtörtént, megosztom veletek, akad tanulság bőven.

Augusztus végén egy egész napos motoros túra után megérkeztünk a párommal, Ronival a budafoki Dunaparti megállóba, majd egy limonádéval később, úgy fél kilenc körül tovább indultunk hazafelé, Szigetszentmártonba. A legrövidebb út hazáig Budafoki út, 6-os kivezető, nem volt kérdés, hogy így kora este már azt választjuk

Egy nem várt helyzet

A Roni ritkán jár errefelé, nem ismeri az utakat, ezért nehezebben tájékozódik, így jómagam mentem előre, ő pedig követett. Elkaptuk a zöldhullámot, s annak ritmusához igazodva haladtunk nyugis tempóban dél felé a Duna mellett,  szépen, lassan csorogtunk el a szélső sávban feltorlódott, a 70-es tábla ellenére lassabban hajtó autók mellett. Jómagam a belső sáv belső szélén, Roni kicsit hátrébb a sáv külső szélén követett, cipzáralakban, s ezzel nem is volt gond egészen az OMV kútig. Ekkor azonban észrevettem, hogy Roni hirtelen jobbra lehúzódott, mert egy autó nagy sebességgel közelített hátulról és csak centikre tőle kezdett lassítani – magyarul letolta őt…

"Az autósok gondolom csak legyintettek a földön heverő motorokat látva - biztos megint száguldoztak..."
“Az autósok gondolom csak legyintettek a földön heverő motorokat látva – biztos megint száguldoztak…”

Mire felocsúdtam,  már mögöttem volt a legalább 100-110-zel száguldó Skoda, s velem is eljátszotta ugyanezt: szinte a hátsó kerekemhez érve próbált kényszeríteni a lehúzódásra. Több sem kellett, gázt adtam, indexeltem jobbra, és elkezdtem kihúzódni, de a manővert már nem tudtam befejezni – ő tovább gyorsítva centikre tőlem húz el, szinte összeér a kocsi a motorral.

Ahogy egy hajszálnyira tőlem elsuhant a jellegzetes kék fényezésű Skoda Octavia RS , észrevettem, hogy közvetlenül utána egy motoros halad, aki veszélyes távolságra, legfeljebb 1-2 méterre van csak lemaradva az autó mögött.

– Gondolom valami nézeteltérésük lehetett korábban, azért eredt a nyomába – ez villant át az agyamon, de nem volt időm tovább merengeni…

Ebben a pillanatban ugyanis a skodás indokolatlanul vészfékezett, besatuzott –  ahogy a szlengben mondják: büntetőfékezés -, majd hirtelen gázt adott. Mivel alig volt közöttük távolság, a motoros is belemart a fékbe, de talán rutintalanság miatt a hirtelen manővertől blokkolt az első kereke, elesett, és a motorról leesve a szélső sáv felé kezdett csúszni.

Árulkodó nyomok: itt valaki egy autóval vészfékezett, majd sorban utána a motorok egy nyomon futó gumicsíkjai...
Árulkodó nyomok: itt valaki egy autóval vészfékezett, majd sorban utána a motorok egy nyomon futó gumicsíkjai…

Nagy lélekjelenléttel és szerencsével sikerült elhajtanom a földön hempergő motoros és az előttem csúszó Honda mellett is, azonban Roni már nem tudta elkerülni az ütközést – takarásomból éppen elé csúszott a Hondáról leesett vezető. Kikerülni már nem maradt sem ideje, sem helye, így a korábbi pályatréningeken tanultak alapján vészfékezéssel csökkentette a sebességét, amennyire csak tudta, és így viszonylag kis sebességgel csúszott el, amikor nekihajtott a földön csúszó pilótának.

Talán mondanom sem kell: a skodás még arra sem vette a fáradtságot, hogy megálljon, és megnézze, megsérült-e valaki az idióta játéka következtében…

Szerencsére párom a sok tereptárgy (villanyoszlop, útjelző műanyag oszlopok, korlát stb.) ellenére csak minimális sérüléseket szenvedett: agyrázkódás és egy törött kulcscsont, ennyi a rövid mérleg. Utólag belegondolva végződhetett volna (sokkal) rosszabbul is, ha nem tud ilyen higgadtan és határozottan lassítani, illetve ha a nagy melegben – sok társához hasonlóan – egy szál pólóban és farmerben ül motorra.

Egy nappal később már a futón utaznak a kissé sérült, de szinte teljesen járóképes vasak
Egy nappal később már a futón utaznak a kissé sérült, de szinte teljesen járóképes vasak

Tanulság? Nos, ismét bizonyítást nyert, hogy a motorosruha nem divatcikk, és a használata nem attól függ, hogy milyen meleg van éppen… Igenis ugyanúgy a motorozás része, mint a tankolás. Emellett nagyon hasznosnak tartanám, ha a motorosok jogsiszerzés után elmennének egy vezetéstechnikai tréningre, ahol – az motorosiskolákkal ellentétben – végre el tudnák sajátítani a motorkezelés csínját-bínját, és ezáltal olyan tudás birtokába kerülnének, ami megmentheti a saját életüket vagy akár a körülöttük közlekedőkét. Lehet, ez a helyzet is másként alakult volna akkor…

Motoros üdvözlettel: Eckendorfer Zsolt – EKI