Csak három szó, mégis micsoda különbség…

Csak három szó, mégis micsoda különbség…

- Kategória: Vélemény
20

Parkoló kocsinak csapódott és meghalt egy motoros ma reggel, Kecskeméten – hallottuk ma reggel a rádióban.

Még vége sem volt a híradásnak, gondolatban máris elképzeltem, ahogy ezt egy fodrászüzletben, kisboltban vagy irodában kommentelik a motorozást csak hírből ismerő „civilek”:

– Nem bírta bevenni a kanyart! Biztos, megint száguldott! – A múltkor is majd’ letörte a tükrünket! – Ki fogja megfizetni a kocsiban keletkezett kárt? – hallom, s közben látom is magam előtt a rosszalló arcokat, akik csak valami félreértett PC-mánia nyomán nem vágják rá nyomban: A donor…

Ne ítélj elhamarkodottan!

Egy órával később, immáron a képernyőn köszön vissza a hír, szinte ugyanúgy hangzik, leszámítva azt a bizonyos, három fontos szót:

…kanyarodó autó miatt parkoló kocsinak csapódott és meghalt egy motoros ma reggel, Kecskeméten…

– Egy Opel Vectra típusú személygépkocsi közlekedett a Mindszenti körúton, s balra akart fordulni, amikor összeütközött a szemből érkező Ducati Monster motorkerékpárral, mely következtében az 52 éves motorvezető a helyszínen elhunyt – tette hozzá a rendőrség közleménye.

(Kép: Police.hu)

Lám, csak három szó, és a felelőtlen, álló kocsikat összetörő ámokfutóból egy középkorú, vétlen motoros válik, aki egy elé kanyarodó, figyelmetlen sofőr miatt hunyt el.

Tanulság? Csupán annyi, hogy nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni néhány szavas, a felszínt is alig kapargató hírekből, hiszen az igazság néha tényleg csak pár apró kifejezésen múlik – legyen szó motorozásról vagy az élet más területéről.

  • Lakatos Imre

    Megint kevesebben lettünk. Sajnos napi szinten elő forduló veszélyhelyzet a figyelmetlenül kikanyarodó, elénk kanyarodó autós, ezért nem győzöm mondogatni, hogy minden kereszteződés előtt, mindenhol, ahol alárendelt út csatlakozik, mindig mérsékelt sebességgel kell érkezni, mert kb harmincból egyszer lesz ott egy autós aki ki fog jönni eléd, és meg lehet halni. Különösen lakott területen kívül veszélyes, ha a mókus nem tudja felmérni a motor távolságát, sebességét a gépünk méretéből adódóan. Vigyázzatok magatokra!

    • Miklós

      Sajnos így van. Hiába a rikító színek, a motorhang, a fényszóró, mindig lesz egy idióta aki “nem látta” mert körül se nézett.

      • LaciK

        Azért valljuk be, gyakran nem feltétlen a figyelmetlenség vagy a tapasztalatlanság miatt nem látják ilyen helyen a motort, hanem mert jelentősen gyorsabban jön mint amire ott számítani lehet.
        Nem mondom hogy én nem megyek, de ahogy Imre is írta, ilyen helyeken érdemes elvenni a gázt és a megengedett sebességhez jobban közelíteni, hogy legyen esélyük észrevenni minket, nekünk meg kivédeni a balesetet.

  • Szlejer

    “nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni néhány szavas, a felszínt is alig kapargató hírekből”

    A három szóval kiegészített hírekből még mindig nem derült ki, hogy mennyivel ment a motoros… Szerintem sem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. A Mindszenti körút egy szinte végig egyenes, pár km hosszú útszakasz…

    • LaciK

      Tehát akkor jól belátható, és az autós hibázott mert nem adta meg az elsőbbséget.

      • Szlejer

        Az autós hibázása nem zárja ki azt, hogy a motoros hibázott, ami a végeredményt tekintve elég valószínű….

        • LaciK

          Miért lenne az?
          Látszik a durva előítélet.
          Motoros baleset, akkor a motoros a hibás alapból az autós az ártatlan.
          Ha kiderül, hogy az autós a hibás akkor egye fene 50-50%
          Mert ugye olyan soha nem volt hogy szabályos motoros elé befordult volna autós….ja, dehogy nem.

          • Szlejer

            Értem, szóval a motoros nem hibázott, csak balesetet szenvedett és meghalt… Mindent jól csinált, csak meghalt. Jogilag övé a vétlenség serlege, a hatalmas morális diadal, csak éppen halott. Motorozás közben szoktál látni a szemellenzőtől? 😉

            Mindig hibás, aki balesetet szenved. Remélem ezt a logikai Everestet sikerül valahogy megmásznod. Nekem segített a balesetmentes közlekedésben a világ körül az elmúlt huszonvalahány évben, személyautóval, terepjáróval, motorral, lóval, öszvérrel, teveháton, sőt, gyalog is…

          • LaciK

            Önmagadnak mondasz ellen, és te szemellenzőzöl? 😀
            …köszönöm a lehetősége, viszlát 🙂

          • Szlejer

            Kihátrálásnak elég gyenge volt. Köszi, viszlát!

          • Lbx

            “Mindig hibás, aki balesetet szenved. …”
            Ez egész egyszerűen nem igaz!
            A legkörültekintőbb, full-defenzív közlekedés mellett is bekövetkezhet védhetetlen szituáció. Pl. állsz a piros lámpánál, és hátulról megtolnak… Persze tudom, hogy nem az ilyen helyzetekre gondolsz, de bárhogy is, van védhetetlen helyzet.

  • Károly Dányádi

    Hmm,a cikk felvezetése nem”kicsit”diszkriminál !!!! “Csak” hírből ismerik a motorozást….,stb !!! No,ne általánosíts,s vállaldd a ne

    • De fordítva, gondolom, teljesen oké…

    • Lbx

      Nem általánosít, sőt! Meghatározza pontosan kikre gondol: azokra a “civilekre”, akik hírből sem ismerik a motorozást. Nem valamennyi “civilről”, csupán erről a körről.
      Egyébként pedig érdemes lenne azon autósoknak átülni egy bringára, robogóra, vagy motorra, akik csak autóval közlekednek; megrémülnének, milyen sokszor néznek át a kétkerekűeken – még a gyalogosok is.

      • Szlejer

        Elsősorban azokon “néznek át”, akik nem a forgalom tempójában (hanem annak 2-4x-esével haladva) és nem ott bukkanak fel (lásd szabálytalan előzés), ahol az autós vagy gyalogos alapvetően számít rá. Minden nap motorozom a fővárosban, hetente talán 1x “néznek át” rajtam….

        • LaciK

          Alapvetően igazad van. Jó motoros a többi közlekedő fejével is gondolkodik, de akkor most menj végi a 4-es úton és számold hányszor előztek rád úgy hogy szabályosan motorozol. :))))

          • Szlejer

            A szabályosan motorozás csak a választott szabályrendszer kérdése, pénteken mentem a 4-esen, nem előzött rám senki, ha nem akartam. :-))

          • LaciK

            Ez csak úgy lehet ha kamionnal mentél.
            Motorra rendszeresen kielőznek szemből, úgy hogy le kell húzódnom. Ha szerinted ilyen nincs akkor szimplán hazudsz.

          • Szlejer

            Vagy el kéne döntened, hogy a kielőznek szembőlt vagy a rád előzneket használod – kivétel, ha pusztán a kötekedés kedvéért posztolsz. A le kell húzódnod az szubjektív, a komfortérzet és annak függvénye, hogy a sávodat mikor-hogyan használod…

    • LaciK

      Tehát mert pár hülyegyerek éjjel szórakozik hangos motorokkal, ezért nem kell megadni a motorosoknak az elsőbbséget. Teljesen logikus.

      Tudod a valóság az, hogy a motorosok által okozott balesetek száma drasztikusan csökken évek óta, annak ellenére hogy a motoros száma növekszik.
      Ha motorost balesetet ér, akkor a statisztikák szerint jó eséllyel egy autós figyelmetlensége miatt következik be, és csak kisebb részben a motoros szabálytalankodásából. És úgy is mellettünk szólnak a statisztikák, hogy a alapból a rendőrök is előítéletesek a motorosokkal.