Michelin Power RS teszt – II. rész

Michelin Power RS teszt – II. rész

- Kategória: Teszt
3

Noha csak a szezon közepén kaptuk meg az abroncsot, augusztusra már több mint kétezer kilométer gyűjtöttünk a Bakony, a Mecsek és a Fátra lankáin. Tanulságos kanyarok voltak…

Adott egy abroncs, melyet a MotoGP-fejlesztések nyomán dobtak piacra, mégpedig olyan hihetetlen tapadást ígérve, amire a legelvakultabb slick-hívők is elismerően csettintenek. Mi tagadás, nem is volt kétségünk, hogy egy ilyen papucs tapadás terén felülmúlja a túrasportköpenyeket, inkább az okozott fejfájást, hogy miként teljesít a Power RS a nem éppen optimális körülmények között?

Pihenő a cseszneki parkolóban – ideális környék a sportgumik országúti vallatására

Nem erre tervezték, mégis bevált

A mai, rendszámos superbike-ok legerősebb tagjai is rendre 200 kiló alatt mérlegelnek, míg legnagyobb forgatónyomatékuk alulról súrolja a 110-120 Nm-t. Ezzel szemben a túravezetői teendőket ellátó ZZR1400 – csomagokkal együtt – majdnem három mázsa, viszont nyomatéka meghaladja a 150 Nm-t, tehát minden tekintetben legalább másfélszeres terhelést tó a gumira.

Parádés, hogy milyen tapadást nyújt a Power RS. Ilyen rossz minőségű, lámpával szabályozott, egysávos hágókon és fehér aszfalton is bátran gyorsíthatunk teligázon, még ha vezetővel és csomagokkal közel négyszáz kilót is kell az úton tartania

Arról nem beszélve, hogy az Alpok vagy a Fátra lankáin korántsem ideálisak a körülmények, gyakran párás reggelente az aszfalt, a hőmérséklet pedig nyár végén 5-6 fokra csökkenhet, ami köztudottan nem kedvez a „melegkedvelő” abroncsoknak. Mégis, a Power RS teszi a dolgát, csupán az első néhány kanyarban érezni bizonytalanságot, de amint a tempó és a tömeg révén bemelegszik, bátran döntögethető a motor. Az ABS szinte munka nélkül marad, miként ez az első köpeny, mely tulajdonképpen feleslegessé teszi a Kawa – nem létező – kipörgésgátlóját is.

Bármilyen hihetetlen, nincs olyan, hogy gyorsítás közben kitör a motor fara. Jöhet fehér aszfalt, odavághatom a gázt egyesben, az ég felé emelkedő első kerék jelzi, hogy a Power RS-t nem lehet zavarba hozni.

Nem véletlen, hogy a nemzetközi teszteken is rendre azt emelték ki, hogy ha jó minőségű az aszfalt, akkor a Power RS stabilitása egyszerűen páratlan, maga mögé utasítja legfontosabb vetélytársait, hátrányként inkább a hosszú távú, országúti használat melletti viszonylag nagy kopást rótták fel neki.

Mi következik ebből? Nos, ismét megerősítést nyert a régi mondás, miszszerint amelyik abroncs nem kopik, az nem is tapad, és fordítva…

Fél kézzel elbánsz vele? A ZZR kezessége elképesztő mértékben javult, mikor a 2 milliméter alá kopott Diablo Rosso III után felkerült a vadonatúj Power RS. Tegyük hozzá, ez utóbbi – hideg és esős időben – nehezebben „kapja el a fonalat” mint a túraabroncsok, de száraz úton tényleg páratlan. Bátran mondhatom, hogy az eddigi legjobb gumi, ami valaha a ZZR-en járt (Kép: Rihó Nándor)

Michelin Power RS: mi lesz a futásteljesítménnyel?

Ismerve, hogy a Pilot Power 3 nem húzta tovább tízezer kilométernél, sőt túrasportgumit is vettünk már le 9500-nál, ezért azt gondoltuk, az ultrapuha Power RS legfeljebb négy-ötezret tud majd az izmos motoron. Az első mérések szerencsére rácáfoltak sejtéseinkre: 2055 kilométer után 4,5 mm-t mutat a tolómérő a hátsó gumi legkisebb barázdáiban, a szélén 4,8-at.

Az abroncs hazai forgalmazója az R17.hu

Úgy tűnik hát, ezer kilométerenként alig egy milliméteres fogyással számolhatunk, így az előrejelzéseinket hatezer kilométerre módosítottuk, s igyekszünk ebből minél többet begyűjteni még idén. Hamarosan újabb, határokon átívelő, ezer kilométeres túrára indulunk, ahol autópályát nem, de kanyart annál többet látunk, az eredményről pedig rögtön be is számolunk – tartsatok velünk!

  • CyberPunk

    Egy kicsit írhatnátok arról, hogy vizes időben milyen.
    Mit értsünk pontosan a “nehezebben kapja el a fonalat” kifejezésen?
    Pályán ki fogjátok próbálni?
    Érezni, hogy a széle direkt slick és nem ér ki oda a minta?
    Úgy tudom két komponensű, mennyire bírja jobban a közepe, alkalomszerű Balatonozástól nem lesz kockás azért, ugye?

    • KutyaZX14

      Ha volt már a motorodon igazán sokoldalú, modern, többkomponensű túraabroncs, bizonyára érezted, hogy azok fejlesztésénél elsőrendű szempont volt, hogy változatos körülmények között egyaránt jól viselkedjenek.
      Esőben is elképesztő féktávokat vehetsz velük, nem gond, ha a 35 fokos kánikula után a 4-5 fokos erdélyi vagy tátrai reggeleken motorozol a párás, hideg úton.

      Nos, a Power RS stabilabb és szó szerint megingathatatlan szárazon, de érzékenyebb a hideg, és főleg esős körülményekre. Kisebb fékezésektől is működésbe lép az ABS, mint pl. egy Pilot Road 4-gyel vagy a Dunlop RoadSmart III-mal, igaz, ez sem túratempóra értendő. Egy átlagos motorost aligha zavarja majd ez a különbség.

      Pályán – még – nem jártunk, tervben van egy őszi pályanap, szándékosan a félig lekopott állapotot várjuk, hogy használtan miként vizsgázik ilyen helyzetben, érezhető-e bármilyen bizonytalanság a kopás miatt.

      A slickre visszatérve pedig: amikor a ZZR-nek már füle-farka lelóg az aszfaltra, akkor a hátsó gumin kb 2-3 millis majrécsík látszik, azaz már bőven a slick részen fut. Soha nem volt még ilyen stabil a motor a tempós kanyarokban, de azt nem állítanám, hogy ez CSAK a slick felületnek köszönhető – sokkal inkább a barázda nélküli vállrész és az új anyagkeverék együtt teljesít ilyen parádésan. (Igen, 2CT ez is, ahogy arról írtunk a teszt első részében)

      A kockásodástól egyáltalán nem félnék a helyedben: napokon belül meglesz a háromezres futás, és abból 4-500 körül volt az autópálya, és sehol egy fránya él, semmi rendellenes kopás.

      • CyberPunk

        Nem volt még ilyen gumim, de ezt néztem ki, hogy ilyet fogok venni, ezért is örültem meg nagyon még az első résznek.
        Annak is nagyon örülök, hogy ilyen hamar belemotoroztatok már ilyen sokat.

        A mostani gumim a gépen volt megvételkor, de nem nagyon szeretem. Várom már a cserét és adok neki kakucson.

        Köszönöm a részletes beszámolót.
        Várom a pályás tapasztalatokat.