Hogyan készül a motoroscsizma? A 120 darabból álló kirakós története

Hogyan készül a motoroscsizma? A 120 darabból álló kirakós története

- Kategória: Kiemelt cikk

Amikor veszünk egy új motoros cipőt vagy csizmát, többségünk bele sem gondol, hogy hány munkaóra és milyen sok összetevő kell ahhoz, hogy elkészüljön a profi védelmet nyújtó lábbeli. Mi utánajártunk, hogy miért is áll 120 (!) darabból a minőségi csizma…

A német Daytona gyárban járunk, ahol – más vállalatokhoz hasonlóan – a háromdimenziós, számítógépes tervezéssel indul egy-egy új modell története, majd tíz lépésben ölt alakot a csizma. Amint véglegesítik a tervrajzát az első állomáson, vad zakatolásba kezdenek az olasz Comelz bőrvágó gépei, melyekkel kiszabják az addig csak rajzon látott formákat.

Mint egy kirakós – összesen 120 apró elemet kell milliméterpontosan rögzíteni az összeállítás során

Ezek előbb a varrodába kerülnek, s itt Pfaff hímzőgépekkel „rajzolnak” mintát az egyes bőrdarabokra, illetve egyszerű fémsablonok és hagyományos bőrvarrógépek segítségével helyezik el a – bokarésznél kiemelt fontosságú –, masszív protektorokat, hogy oldalirányú ütközésnél se sérülhessen meg a motoros lába.

Minőségi alapanyag a tökéletes eredményért

Nagy figyelmet fordítanak a Daytona eggenfeldeni gyárában az alapanyagok beszerzésére és ellenőrzésére, tudva, hogy csak így lehet tökéletes a csizma. Például az elsőosztályú marhabőr külső részhez néhány modellben vékonyabb, mégis ellenállóbb kecskebőr belső borítást illesztenek, mely kettős előny viselőjének: utóbbi rugalmas, ezért szabad mozgást biztosít, ugyanakkor segít kánikulában elvezetni az izzadtságot.

daytona
Nem okoz gondot a hosszabb séta sem a Daytonában – ami nem mellékes szempont egy motoros túrán –, mert anatómiailag pontos poliuretánhab öleli körbe a talpat, míg gyaloglás közben 3M fényvisszaverő gondoskodik a láthatóságról.

A túracsizmák külső borítása speciálisan kezelt, víztaszító marhabőr, megtámogatva a vízálló és lélegző, 80%-ban poliamidból álló Gore-Tex betétjével. Aki fagyoskodott már motoron a beázott csizma miatt, minden bizonnyal értékeli, hogy itt tuti nem jut át a legdurvább eső sem… Az már csak ráadás, hogy a Daytonák talpa csúszásmentes anyagból készül, hogy a motorról leszállva se érhessen „baleset”.

Így születik a 120 darabból álló motoros csizma a Daytona gyárában

Amíg a csizmafelsőrész és -szár előkészítése zajlik, egy présgéppel sajtolják az orr-részbe a kemény, ellenálló betétet – aki csúszott már aszfalton és koptatta közben a csizma orrát, az pontosan tudja, milyen hasznos ez az erősítés.

Noha a Singer a legismertebb varrógépmárka, a motoros ruhák, csizmák stb. gyártói inkább a Pfaff-ot használják az embert és gépet próbáló feladathoz

Így jutunk el az összeállításig: protektorok, méretre szabott bőrdarabok és a vízállóságot biztosító Gore-tex betétek sorakoznak katonás rendben a polcokon, amikor megkezdődik a munka igazán látványos része. A többrétegű Gore-tex elemeket egyébként az 1947-ben alapított, francia Suteau-Anver gépei vágják ki, hogy pontosan illeszkedjen, és garantáltan ne fázz fel, ha naphosszat esőben motorozol.

Bármilyen hihetetlen, egy átlagos túra- vagy versenycsizma több mint száz (!) darabból áll, és mivel a német Daytonánál ragaszkodnak a folyamatos minőség-ellenőrzéshez, ezek mindegyikét kézzel állítják össze – nem látunk robotokat sem automatizált gépeket az üzemben.

Legtöbbünk minőségi csizmáiról ismeri a német családi vállalkozást, holott a két alapító, Reinhard és Helmut Frey már a hatvanas években komoly hírnevet szerzett magának tartós és kényelmes cipőivel

Talán meglepő, de fentről lefelé állítják össze a csizmákat, azaz előbb a szár és a lábfej készül el a betétekkel, protektorokkal együtt, majd amikor készen áll az utolsó elem – a talp – rögzítésére, egyszerű gépi sámfára feszítve készítik elő a félkész lábbelit. Ehhez előbb alaposan felmelegítik a felsőrészt, hogy könnyebben alakíthassák a melegtől rugalmassá vált bőrt, majd felkerül a többrétegű belső és külső talp, ami szintén kézimunkával, másodpercek alatt zajlik – nemes egyszerűséggel összepréselik a kétkomponensű ragasztóval alaposan átitatott felületeket.

Az utolsó állomás kettős célt szolgál: itt helyezik be a kényelmes talpbetéteket, egyszersmind töviről-hegyire ellenőrzik az immáron elkészült csizmát, hogy csak makulátlan és masszív vízlepergető réteggel bevont darabok juthassanak a boltokba

Csomagolás előtt még alaposan kisuvickolják és vízlepergető anyaggal vonják be a Daytonákat, melyek néhány pillanat múlva már utazhatnak is a világ minden pontján megtalálható viszonteladókhoz. Magyarországon a Fokt Motor üzletében találhatjátok meg a kézzel készül, német motoros csizmákat, melyek 1957 óta egyet jelentenek a kényelemmel és a tartóssággal, miként azt el is várják a motorosok egy minőségi lábbelitől.

Continental 2019

Facebook Comments